Kokemuksesta elämykseen

Savonia-ammattikorkeakoulu Matkuksessa

Kesälomalla varmasti itse kukin on juossut erilaisten elämysten perässä, sellaisten joista harvoin arkena pääsee nauttimaan. On jotenkin oletettavaa että kesällä pitää tehdä jotain erityistä, sellaista mihin arkena ei ole mahdollisuutta. Mutta pitääkö elämysten olla erillään arjesta, vai kuuluisiko meidän osata kaivata niitä ihan ympärivuotisesti?

Wikipedian mukaan elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Ihan tuollaiseen ei toki arjen keskellä kovin helposti päästä, mutta bisneksen kannalta se ei ole tarpeenkaan.

Googlesta jos hakee elämyksiä, tulee tarjolle laskuvarjohyppyä, vuorikiipeilyä ja koskenlaskua. Mutta jos rullaa hieman alaspäin hakutuloksissa, löytyy kuvia ruoka-annoksista, elokuvalipuista ja huonekaluista. Edullisimmillaan kirjallisuus kertoo elämyksen syntyvän vaikkapa kaupan purukumiautomaatilla. Purkan nopeasti häviävä maku ei haittaa, kunhan laitteeseen saa syöttää kolikon ja ruuvata purkan omin käsin ulos. Nuorille aikuisille kokemusta on tarjonnut mm. Starbucks, jossa pahvimukia koristaa iloisesti kirjoitettu asiakkaan nimi. Kelpaa kuulemma jaettavaksi myös some-kanaviin.

Tämän tyyppisiin asioihin varmasti useimmilla meistä on mahdollisuus, myös arjen keskellä. Kyse on ehkä enemmän siitä, että tarjotaanko meille näitä, ja osaammeko näitä palveluntarjoajilta olla vaatimassakaan.

Miten tämä sitten liittyy liiketoimintaan ja bisnekseen? Itsekin kuulun siihen joukkoon, joka reissaa kesällä ja ostaa palveluita joita ns. arjen keskellä ei tule ostettua. Tänä kesänä pääsin nauttimaan useaan otteeseen tilanteesta, jossa olin saanut jotain extraa, enemmän kuin mitä olin odottanut saavani. Heräsinkin pohtimaan, että olisimmeko me suomalaiset valmiita ostamaan enemmän palveluita, jos niiden kuluttaminen ylittäisi odotuksemme? Tulisiko yhä useammin sellainen olo, että ”kylläpä kannatti ostaa, oli hintansa väärti”?

Uskallan olettaa, että käyttäisimme enemmän rahaa, jos sillä saisi hieman enemmän kuin vain sitä mitä olemme alun perin lähteneet ostamaan. Joskus kyse voi olla asiakaspalvelusta, joskus itse tuotteesta.

Englanniksi elämystä kuvataan useimmiten termillä experience, joka on lähempänä kokemusta, ja siten laimeampi kuin meidän suomalaisten elämys. Pidetään me suomalaiset kiinni tuosta voimakkaammasta termistä, ja kehitetään tuotteita ja palveluita kohti odotukset ylittävää kokemusta.

Petteri Alanko
viestintäpäällikkö
Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*