Kouluruoasta kouluruokailuun

Kuva: Katja Harri

Savonian Muotoilun opiskelija Katja Harrin ideoima kouluruokailutila.

Kouluruoka on puhuttanut aina hyvässä ja pahassa. Viime vuosina soraääniä on tainnut kuulua enemmän kuin kehuja.

Kouluruoka Suomessa on ravitsevaa ja pitkälle kehiteltyä, mutta makumaailmat eivät vastaa nykysukupolvien vaatimuksia. Meidän tulisi ymmärtää, että nykynuoret kokevat olevansa enemmän asiakkaita kuin ruokittavia suita oppituntien välissä.

Pidän huolestuttavana, että osa nuorista jättää kouluruoan syömättä tai ottavat niin pienen annoksen, ettei sillä jaksa koko koulupäivää. Yksi vaikuttava asia toki on ruoan maku, mutten usko sen olevan koko totuus. Voisiko syynä olla se, ettei koulussa ruokaileminen ole mukavaa?

Hyvää kehitystä on, että Savonia-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat tekivät tuotekehittelyä kouluruoasta ja ruokia maistatettiin ja muokattiin koululaisten makumaailmaan sopiviksi. Nyt osa tuotekehittelyn tuloksista onkin ruokalistalla. Tällaista kehitystä tulee edelleen jatkaa, mutta se tulee viedä pidemmälle.

Pelkän kouluruoan sijasta tulisi keskustella kouluruokailusta. On oleellista huomata, että koulussakin ruokailu on kokonaisvaltainen kokemus. Ruokailunautintoon ja jopa ruoan makuun voi vaikuttaa se, syökö ruokaa yksin vai syökö sitä kivojen kavereiden kanssa. Merkitystä on myös sillä, millainen ruokailutila on ja minkälainen fiilis tilassa on.

Kouluruokailusta pitäisi saada trendikästä ja ”coolia”. Ruokailutiloista tulee yhteistyössä nuorten kanssa luoda sellaisia, missä on muutenkin mukava viettää aikaa. Kyllähän me lounaspaikkoja kiertäneetkin tiedämme, miten pienetkin asiat vaikuttavat ruokailuhetken viihtyisyyteen.

Salla Willman

TKI-asiantuntija

Savonia-ammattikorkeakoulu

Kommentit

  • Tuija Lustig

    Yli 12 vuoden kokemuksella koulun keittiöstä vastanneena voin sanoa, että hyvin pitkälle on kysymys ruuan mausta, ulkonäöstä, ruokarauhasta. Ruuan maku on se ehdottomasti tärkein asia. Jos ruoka on maukasta, sitä tullaan mieluusti syömään.

    Ruuan makuun ja ulkonäköön voi vaikuttaa hyvin pienillä asioilla. Budjetti on pieni, mutta silläkin voidaan saada aikaan herkullista ruokaa, jos halutaan. Toinen hyvin tärkeä asia on koko koulun ja vanhempien yhteistyö, opettajakunnan ja koko muun henkilökunnan esimerkin näyttäminen kouluruokailuun osallistumisesta ja toiseksi yhteinen oppilaiden kannustaminen koululounaalle. Yhteisesti suunnitellut teemapäivät, erilaisiin ruokakulttuureihin ja trendeihin tutustuminen varmasti kannustavat oppilaita tulemaan koululounaalle päivittäin. Kouluruokailun muuttaminen läpinäkyväksi, esimerkiksi valmistukseen ja henkilökuntaan tutustuminen ovat hyvin tärkeitä asioita, Kaikki tämä on kokeiltu, hyväksi koettu. Työ vain jäi kesken.

    Kaikki on mahdollista, jos halua ja yhteistyökykyä löytyy.

    • Salla Willman

      Kiitos Tuija kommenttista! Erinomaisesti nostettu muitakin merkittäviä tekijöitä, kuten vanhemmat ja yhteinen tahtotila. Niillä tosiaan ruoan maun ja tilan lisäksi voidaan saada suuria aikaan.

      Yhdessä tekemisessä on poweria!

Jätä kommentti

*