Kyykytä työtoverisi

Kuva: Jenni Toivanen

Milloin olet viimeksi mennyt kyykkyyn? Ihan syvään kyykkyyn? Viettänyt kyykyssä lepohetken (se todellakin on lepohetki, usko pois)? Nykyaikana ihmiset ovat liian usein totuttaneet oman kehonsa esimerkiksi istumaan ja monelle voi olla hankaluuksia mennä kyykkyyn.

Joskus kuuleekin, ettei voi mennä kyykkyyn, koska polviin sattuu tai lantio ja nilkat ovat niin jäykät. Ehkäpä juuri siksi kyykky ei onnistu. Ei hätää, kyykky auttaa parantamaan liikkuvuutta. Vanhanaikaiset käsitykset siitä, että syväkyykky on vaarallinen, ovat tutkimuksissakin todettu jo vääriksi. Syväkyykyn on todettu rasittavan esim. nivelsiteitä jopa vähemmän kuin neljäsosa- tai puolikyykky (mm. fysiikkavalmentaja Jari Tapio ja Lihastohtori Juha Hulmi ovat kirjoittaneet aiheesta, samoin Squat University:n Dr. Aaron Horschig).

Kyykkytekniikka ja kyykkyjen syvyyden vaikutus voimaharjoittelussa eri urheilulajeihin on asia erikseen, samoin erilaisten vammojen vaikutus liikeratoihin ja kyykkyihin. Lepoasentona syväkyykky taas sopii useimmille.

Kuva: Jenni Toivanen

Haasta itsesi ja työtoverisi kyykkyyn. Ota itsellesi sopiva tavoite. Se voi olla matka kohti syvää kyykkyä, selän suoristaminen syvässä kyykkyasennossa, 3 s. aikatavoite tai yhteensä 1 – 10 min. kyykyssä päivän aikana. Kesän jälkeen voit jatkaa tekemällä osan töistäsi kyykyssä. Liikkuvuus paranee, mieli on notkea ja ”uusia” lihaksiakin saattaa löytyä. Hyppää puun oksalle tai kiven päälle kyykkyyn, tai juo vaikka kahvit tässä uudessa lepoasennossasi ja fiilistele kesän tuulia.

Kuva: Jenni Toivanen

Jenni Toivanen

Tutkimuspäällikkö, TkT, Savonia

Jätä kommentti

*