Lapset mullistavat työelämän

Martti Ahtisaaren koulussa opitaan työelämään. Kuva: Kaija Sääski

Olen varma, lapset mullistavat työelämän. Heille ei kelpaa tavanomainen: monikulttuurinen kommunikointi-, vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot ovat hallussa tiimityötaidoista puhumattakaan. Kansainvälisyys on itsestäänselvyys.

Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistus herätti muutama vuosi sitten voimakasta kritiikkiä: suomalaisten lasten osaaminen hiipuu eikä Pisa-kisassa pärjätä. Valinnaisuus ja laaja-alainen osaaminen murtaa perinteiset oppiainerajat.

Olen vakuuttunut uudesta opetussuunnitelmasta ja etenkin opetusmenetelmistä, joita alakoulussa viljellään – opettajasta ja koulusta riippuen. Kaikkea ei opita kuten ennen, jotain jäi pois, mutta tilalle tuli tärkeitä elämän- ja työelämän taitoja.

Lapsille arkipäivää ovat keskustelut omista ja luokkakaverien vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Oppilaat arvioivat itseään, toisiaan ja tiiminsä toimintaa, luokkansa ilmapiiriä, reflektoivat, selvittävät ristiriitojaan, juttelevat avoimesti, tasavertaisesti opettajan kanssa. Yrittäjyyttäkin treenataan.

Martti Ahtisaaren koulussa Kuopiossa neljäsluokkalaiset järjestävät opetustuokiota ihmisen erilaisista temperamenteista ja vahvuuksista eskarilaisille ja 2-luokkalaisille.

Opetustuokio ei kaipaa oikeaa opettajaa, vaan koululaiset auttavat ja opettavat toisiaan. Vanhempien oppilaiden asiantuntijuus ja itseluottamus kasvavat. Nerokasta!

Alakoululaiset harjoittelevat taitoja, joiden valmennukseen perinteisissä työpaikoissa vaaditaan kalliita konsultteja, työnohjaajia ja terapeutteja.

Kouluissa harjaannutetaan opiskelu-, työelämä-, yrittäjyyden, aktiivisen kansalaisen tietoja ja taitoja. Ajattelun ja oppimisen taitoja, vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja sekä monilukutaitoa opitaan laajasti.

Kun nämä lapset siirtyvät työelämään, johtajia ja esimiehiä ei tarvita. Kaikki ymmärtävät firman vision ja vastuunsa. Hallintorutiinit hoituvat automatisoinnin ja robottien voimin. Epäkohdat osataan ratkoa yhdessä.

Työ- ja vapaa-aika on lifestyleä, rennolla otteella tehdään huipputulosta. Firman arvoja ei tarvitse määritellä ja muistutella – hyvä fiilis on itseisarvo.

Kaija Sääski

koulutusvastuujohtaja

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*