Miksi raha ei kelpaa?

Liiketalouden opiskelijat tarkastelevat haamuostosten tuloksia.

Lähetin lähes kaksisataa liiketalouden sekä matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijaa maailmalle tekemään Mystery Shopping –tehtävää. Idea oli siis toimia haamuasiakkaana eli testata millaista palvelua Savossa ja muualla maailmassa saa. Kohdeyritykset eivät tienneet joutuvansa tarkan analyysin ja arvioinnin seulaan.

Kuopion alueen kauppakamari tekee samaa työtä parhaillaan Parasta palvelua –kilpailussa. Savolaiset saivat ilmiantaa Facebookissa hyvän palvelun yrityksiä. Nyt finaaliin on valittu 10 maakunnan kirkkainta tähteä eri aloilta. Yrityksiin lähetetään seuraavaksi haamuasiakkaita.

Opiskelijoiden esitelmät haamuostosten tuloksista olivat hieman hämmentäviä. Suuri osa oli ostanut isommat ostoksensa aiemmin vanhempiensa kanssa. Nyt, kun rennosti pukeutunut nuori aikuinen astui liikkeeseen, palvelu tahmoi lähes joka paikassa. Kun vanavedessä ei kävellytkään tällä kertaa maksumies. Miksi nuoren aikuisen raha ei kelpaa?

Opiskelija toisensa jälkeen kertoi, että liikkeeseen astuessaan tunsi itsensä näkymättömäksi. Harvaa edes tervehdittiin. Tämä oli harmittavaa, sillä olimme juuri opiskelleet asiakaspalvelun peruspilareita ja myynnin askelmia. Teoria ei kohdannut käytäntöä kuopiolaisissa liikkeissä. Vastaanotto oikeassa maailmassa oli, jos ei nyt ihan tympeä, niin ei hyväkään. Ravintoloissa palvelu oli keskimääräisesti parempaa kuin muualla.

Analyysimme tuloksena moni opiskelija vie tulevaisuudessa rahansa muualle. Sinne, missä nuoretkin saavat palvelua.

Parasta palvelua –kilpailuun tuli paljon positiivisia kokemuksia, sivustolla aitoa asiakaspalvelua oikein hehkutettiin.  Tällaista mainontaa on vaikea ostaa.

Ehkä juuri sinun seuraava asiakas onkin Mystery Shopping –salapoliisi.

Ulla Pekkarinen

Liiketoimintaosaamisen lehtori

Savonia-ammattikorkeakoulu

 

 

Jätä kommentti

*