Mitä me laitetaan someen jouluksi?

Jouluinen ihminen läppärillä.

Joulun aika on somessa melkoista tykitystä, oli kyse sitten yrityksen tai yksityishenkilön tilistä. Yksityishenkilöillä tilit pullistelevat kauniista koristeista ja tottulakkipäisistä lapsista, ihan ymmärrettävää ja suloista. Toisaalta joulun aikaan aletaan myös vetämään kulunutta vuotta yhteen. Esimerkiksi Spotify julkaisee kunkin käyttäjän viimeisen vuoden aikana kuuntelemat musiikit, joita sitten yhdessä hämmästellään ihmisten tileillä.

Yritysten tileillä tyypillisin joulupäivitys on se kaikille tuttu ”Hyvää joulua” –postaus, joka on pakko tehdä ettei kukaan pahoita mieltään. En tarkoita tätä pahalla, yritykset varmasti haluavat aidosti toivottaa hyvää joulua seuraajilleen, mutta jotenkin nämä päivitykset tuntuvat hukkuvan toivotusten tulvaan. Voisiko tätä tehdä jotenkin toisin, voisiko yritys samalla viestiä jotain muuta toiminnastaan ja saada ujutettua mukaan enemmänkin asiaa kuin pelkän joulutoivotuksen?

Hyviä esimerkkejä on tullut varmasti monelle vastaan. Itselleni on ulkomaisista esimerkeistä jäänyt mieleen mm. lentoyhtiöiden joulutervehdykset, joissa on tarinoita siitä, miten he lennättävät ihmisiä jouluksi koteihinsa. Kauniin inhimillinen ajatus, vaikka itse lentäminen onkin arkinen asia. Disneyworld oli laittanut joulupäivitykseen kuvan täydessä valoloistossa olevasta teemapuistostaan, näky oli niin vaikuttava, että varmastikin monelle tulee houkutus alkaa matkaa miettimään. Legon postauksessa oli palikoista tehty jouluateria, hyvä ideoiden herättelijä sekin, oli pakko pysähtyä katsomaan miten hienosti se oli tehty ja mitä vastaavaa itse keksisi.

Toisessa päässä ovat eri asiantuntijaorganisaatioiden toivotukset, joissa on valokuva joulukoristeista, glögimausteista ja huurteisista ikkunoista. Kaunista mutta sanomaltaan melko tyhjää.

Paikallisia postauksia kun katsoin, niin huomasin alueemme yliopistosairaalan videon. Siinä joulupukki saapui nosturilla ikkunoiden taakse tervehtimään heitä, jotka joutuvat olemaan hoidossa joulun aikaan. Ei ihan perinteinen joulun toivotus, mutta kertoi että he välittävät potilaiden hyvinvoinnista ja viihtymisestä.

Ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka yrityksesi tekisikin ”vain” perinteisen joulutervehdyksen someen. Se on oikein hyvä, ja sellaisen mekin olemme jouluisin tehneet. Mutta kun somessanne näkyy muiden yritysten joulutervehdyksiä, kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään, olisivatko he voineet tehdä asian jotenkin toisin, ja miten meidän firma voisi kokeilla sitä samaa.

Oikein leppoisaa joulua ja idearikasta vuotta 2021.

Petteri Alanko
Viestintäpäällikkö
Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*