Mitähän ne meistä ajattelee?

Paikallinen elämäntyyli on tavoittelemisen arvoinen, turistit hehkuttavat.

Savolainen ajattelee: ulkomaaneläviä pukkaa nyt ovista ja ikkunoista. Heitähän tänne Pohjois-Savoon on toivottu vuosikymmenet – tosin turistina.

Jo Heikki Kähärän aikaan, hänen ollessaan Kuopion matkailupalvelun johtajana, odotettiin tuhansia kiinalaisia piristämään Savon matkailua. Kuopion hotellit hankkivat ensimmäiset vedenkeittimet ja teepussit huoneisiinsa. Savonia-ammattikorkeakoulukin oli hankkeessa mukana. Muistan hyvin.

Ei tullut tuhansia aasialaisturisteja. Ei.

Savonian kiinalais-venäläis-suomalais-englantilais-opiskelijaryhmä selvitti viime kesänä, mitä ulkomaalaiset turistit ja opiskelijat ajattelevat Kuopio-Tahkosta ja Savosta. Miksi he tulivat tänne? Miksi muut rahaa tuovat turistit eivät tule?

Turistit kehuivat vuolaasti koskematonta luontoa, kuvankauniita järviä, palvelujen tasoa ja turvallisuutta. Paikallinen elämäntyyli on tavoittelemisen arvoinen.

Paljon sanottu.

Paljon puuttuukin: matkailun verkkosivut ovat tylsät, kaivataan videoita ja vastavuoroisuutta. Englannin kieltä säästellään, saatikka muita kieliä. Ruokailu ravintolassa on sikakallista.

Maailmankuulut paikallisjulkkiksemme, NHL-tähdet, toisivat nostetta matkailumarkkinointiin.

Ympärivuotiset aktiviteetit ovat vähissä. Brändi heikko, kukaan ei tunne Suomea ulkopuolelta. Kiinalaisille, saksalaisille, intialaisille ja venäläisille tarjotaan samoja palveluja, vaikka heidän kiinnostuksensa ja arvostuksensa ovat erilaisia.

Vaatesuunnittelija, monialaosaaja Paola Suhosen luotsaama Ivana Helsinki -vaatemallisto kerää kehuja New Yorkia myöten. Marimekko valloittaa Pariisia kuten Anneli Sari aikoinaan.

Nämä alunperin umpisuomalaiset firmat ovat oivaltaneet, millä kansainvälinen kysyntä luodaan: outous. Kuten Paola Suhonen kiteytti firmastaan pari vuotta sitten Savonia-vierailullaan.

Savolainen uteliaisuus, lupsakkuus, umpiviärä huumori, välittäminen, helppous, villi luonto – tuotteistettuna. Siinäpä eväät savolais-outous-brändille.

Yrittäjien yhteistyötaitoja, rohkeutta, Kuosmasten intohimoa, kotiseuturakkautta kehiin. Lahtisten, Penttien, Lahtien rahamasseja peliin – Savon turismiunelmaan.

Kaija Sääski

koulutusvastuujohtaja

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*