Muotia ja rajojen rikkomista

"Kun olen uskollinen tyylilleni, kerran kymmenessä vuodessa olen muodin aallonharjalla." Kuva: Kaija Sääski

Huomasin lehdessä: reput ovat muotia. Tyylikäs reppu sopii kaupunkiin ja lomakohteisiin, mainostettiin. Olen aina sonnustautunut reppuun. Kun olen uskollinen tyylilleni, kerran kymmenessä vuodessa olen muodin aallonharjalla.

Kun nuoruudessani jollakin oli kulutetut tai reikäiset farkut, se oli merkki köyhyydestä tai muusta huono-osaisuudesta. Nyt muodin mukaan farkkuja hiekkapuhalletaan, jotta kuosi näyttää kuluneelta.

Kulunut kuosi syntyy, kun kankaaseen työnnetään paineella hienojakoista hiekkaa. Tunnetusti halpamaissa tuotetut asusteet ei paljon perustu työsuojeluun. Päivästä toiseen imetty hiekkapöly kertyy tekijöidensä keuhkoihin ja surulliset seuraukset tiedetään.

Kuluttaja juoksee ymmärrettävästi muodin perässä. Jos t-paita maksaa muutaman euron, rauhassa voi miettiä, millaiset pikkukätöset ovat sen valmistaneet.

Kierrätyskin on muotia. Moni ajattelee, että muutaman pesun jälkeen vaatteen voi laittaa jatkojalostukseen. Kaunis ja luontoystävällinen ajatus. Kostyymit ovat usein niin heikkolaatuisia, että ne päätyvät usein kierrätyslaatikoista lokkien iloksi kaatopaikalle. Maailma hukkuu tekstiilijätteisiin.

Eihän kukaan oikeasti tiedä, missä vaatteet on tehty. Kankaat tulevat Bangladeshista, napit Intiasta ja langat Kiinasta. Suunnittelu ja muu jakeluketju pyörivät kuin porakone ilman päämäärää.

Kuoseista huolimatta, pukeutumiskulttuuri on kuitenkin varsin konservatiivista kaikkialla maailmassa. Pukeutumiseen sisältyvä yleissääntö on, mitä vanhoillisempi yritys, sitä klassisempi ja neutraalimpi pukeutuminen.

Mikki Hiiri –solmiot sopivat hyvinkin mainostoimistoon, jonka työkulttuuriin kuuluu osana työtä hulvaton luovuus, mutta pankki- ja vakuutusmaailmassa tämä tyyli herättäisi kyseenalaista huomiota. Naisille taas perinteinen bisnesasu on jakkupuku, jossa korut ja muut tilpehöörit ovat olennainen osa viimeistelyä, väittävät konsultit.

Rajojen rikkojiakin löytyy. Applen edesmennyt perustaja Steve Jobsin tavaramerkiksi valikoitui musta poolopaita ja kauhtuneet Levi´s 501 farkut. Jobs halusi itselleen työasun, joka olisi käytännöllinen, mutta ilmaisisi myös yksilöllistä tyyliä. Näitä vaatekappaleita tiedetään löytyneen satoja samanlaisia hänen komerostaan.

Jouni Vornanen, tiedottaja, Savonia-ammattikorkeakoulu