Oma etu vs. yhteinen etu

Vieraillessani joitakin vuosia sitten eräässä kuvankaunissa sveitsiläisessä vuoristokylässä, kiinnittyi huomioni kylän erikoiseen elinkeinorakenteeseen. Kylän asukasmäärä oli noin 1200 mutta hotelleja kylässä toimi kaikkiaan 27 ja tähän vielä Bed&Breakfast-tyyppiset majoittajat päälle. Kilpailun täytyi olla veristä, toinen toistaan idyllisemmät hotellit varmasti taistelivat elintilastaan ja tekivät kaikkensa turistien houkuttelemiseksi omiksi asiakkaikseen. Näin erehdyin luulemaan.

Ihmetykseni oli suuri kun erään hotellin vastaanotossa todistin tilannetta jossa majoituspaikkaa tiedustelemaan saapunut pariskunta sai kuulla hotellin olevan täynnä. Pelkän tilanteen toteamisen sijaan hotellin omistaja tiedusteli vierailta toiveita majoituksen suhteen, esitteli tämän jälkeen mahdollisia vaihtoehtoja kylän muista hotelleista ja soitti kilpailevaan hotelliin selvittääkseen mahdollisten vapaiden huoneiden tilanteen. Sopivan majapaikan löydyttyä kyseisen hotellin auto kävi hakemassa tulevat vieraansa.

Toimintatapa oli kuulemani mukaan yleinen. Kylän tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta oli kaikkein tärkeintä se että vieraat kokivat itsensä tervetulleiksi ja olivat valmiita tulemaan lomailemaan samoihin maisemiin toisenkin kerran. Oleellista oli saada turisteja kylään, tämän jälkeen heitä riittäisi asiakkaiksi hotellelleille ja muille näitä tukeville palveluille. Voimme helposti kuvitella vaikutuksia kun tarinassa esiintynyt pariskunta kertoo kokemuksistaan matkan jälkeen ystävilleen.

Kylän hotellien omistajat olivat kilpailijoita keskenään. Tästä huolimatta he olivat sisäistäneet sen, että kylän matkailumaineen ja vetovoimaisuuden ylläpitäminen oli elinehto jokaisen menestymiselle. Paitsi turistien neuvontana ja muuna auttamisena, tämä näkyi yhteistyönä tapahtumien järjestämisessä ja kylän yhteisten alueiden ja tapahtumapaikkojen ylläpitämisessä. Meille tuttua kateuttakin varmasti puolin ja toisin esiintyi, mutta tämä ei mennyt yhteisen edun edelle.

Odotamme jälleen tulevalta kesältä lämpöä ja aurinkoa sekä suurta matkailijajoukkoa tutustumaan kauniiseen Pohjois-Savoomme. Tyytyväinen ja itsensä tervetulleeksi kokeva matkaili hyödyttää koko aluetta, tämän sisäistämisellä olisi positiviinen vaikutus alueemme matkailutuloon.

 

 

Esa Viklund

kehittämispäällikkö

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*