Palvelua, pyydän

Kuva: Savonia-ammattikorkeakoulu

Ihmiset eivät tule ajatelleeksi, kuinka monta kertaa päivässä olemme palvelutilanteessa. Palvelua tarjotaan kaikkialla: verotoimistossa, kaupassa, postissa, ravintolassa tai vaikkapa kaatopaikalla.

Viemme vaimon kanssa usein poistettavaa tavaraa Kuopiossa Jätekukon kaatopaikalle Karttulan tien varteen. Eikä ensimmäisenä tule mieleen, että kaatopaikalla saa erinomaista palvelua. Siellä todella palvellaan ensi luokkaisesti. Jos ravintoloissa olisi yhtä hyvää palvelua, kotona ruokailu romahtaisi sillä kertaa.

Kaikki on muuttunut palveluksi. Ennen vanhaa sairaalassa saatiin hoitoa ja ihmistä kutsuttiin potilaaksi, nyt hän on asiakas. Kun laitapuolen kulkija vapautetaan putkasta, poliisi kiittää käynnistä ja toivottaa vieraan tervetulleeksi takaisin. Asiakaspalvelua tämäkin.

On vaikea kuvitella ammattiryhmää, johon palvelua ei kuuluisi. Olipa sitten huippu-urheilija, asiantuntija tai taiteilija, on osattava palvella ja myydä itseään.

Suomalaisessa kulttuurissa palvelua ei ole arvostettu, vaikka etelän mailla ihailemme notkeita tarjoilijapoikia. Palvelu vaatii muun muassa luovuutta, vuorovaikutustaitoja, jatkuvaa oppimista ja stressinsietokykyä. Asiakaspalvelijalta vaaditaan pitkää pinnaa, kun vastassa on ihminen joka natisee joka pilkkuvirheestä.

Palvelun kukkaseen törmäsin kerran vaimon kanssa autokaupoilla. Minulla ei ole korttia, enkä ymmärrä autoista muuta kuin että yleensä kulkuneuvolla on neljä kumista pyörää. Vaimo tenttasi myyjää asiantuntevilla kysymyksillä.

Myyjä ei vastannut vaimolleni vaan minulle. Keskustelu oli kuin huonosta englantilaisesta komediasta. Kaiken huipuksi myyjä tarjosi minulle autonavaimia koeajelua varten. Olisiko pitänyt kokeilla. Siinä oli tanner tömissyt ja aitaa kaatunut.

Hyvä palvelu lähtee aidosta ihmisen kohtaamisesta, jossa asiakaspalvelija auttaa asiakasta ja kohtelee ihmistä yksilönä. Usein mietin, ymmärtävätkö yritykset itsekkään, kuinka arvokas ammattitaitoinen asiakaspalvelija on heidän brändilleen tai tuotteen myynnille, olipa tuote sitten mikä tahansa.

Jouni Vornanen

tiedottaja

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*