Parjattu Facebook porskuttanee jatkossakin – meillä ja maailmalla

Hiljattain kotimaiset ja kansainväliset mediat kirjoittivat Facebookin lähtevän Euroopasta. Ihan vaan siksi, koska EU ei pidä Yhdysvaltoja luotettavana kumppanina ja kiristää kansalaistensa yksityisyyden suojaa. Samalla eurooppalaisten näpeistä katoaisi myös suuren suosion saanut Instagram. Aika hurja ajatus!

Kahvipöytäkeskusteluissakin asiaa on jo ruodittu. Osa odottaa toiveikkaana jonkin uuden somekanavan paikkaavan pian tilanteen, kun taas osan mielestä koko Facebook joutaa, koska ystävät ovat kanavasta kaikonneet ja uutisvirta täyttyy vain yritysten sisällöistä. Naamakirja on monen mielestä niin mummojen juttu, ettei sinne enää mitään kehtaa postailla.

Todellisuudessa Facebook tuskin jättää yli 400 miljoonaa eurooppalaista asiakastaan. Yritysasiakkaita Euroopassa on huimat 25 miljoonaa ja mainosmyyntikin on 15 miljardin euron luokkaa. Yrityksille Facebook alustoineen on kustannustehokas ja mainonnan muodoiltaan ehdottomasti monipuolisin kanava tällä hetkellä. Facebookin yhteiskuntajohtaja Nick Clegg antoi 22.9.2020 European Business Summitissa jo julkisen lupauksen palvella eurooppalaisia asiakkaita jatkossakin. Tilanne on silti hankala ja toiminnallisia muutoksia on varmasti luvassa.

Mitä sitten kahvipöytäkeskusteluihin tulee, niin aika moni suomalainen siellä Facen virrassa edelleen surffailee. Jopa 76 % 25–34-vuotiaista suomalaisista seuraa Facebookia, kun 35–44-vuotiaiden keskuudessa aktiivisuustaso on 72 % ja nuorimmassa 15–24-vuotiaidenkin ikäluokassa lukema on yli 70 %. Kanava on etenkin naisten suosiossa: naisista 60 % käyttää Facebookia päivittäin. Koronakevät toi kanavaan uutta buustia. Toukokuussa 2020 Facebookissa oli 2,71 miljoonaa käyttäjää, muutos alkuvuoteen +3,7 %. (Lähde: DNA, Digitaaliset elämäntavat, 2019)

Facebook on siis monista kohuistaan huolimatta edelleen vahva, kehittyvä, tavoittava ja suuri kanava. Toki viimeisimpien algoritmimuutosten vuoksi Facebookissa on haastavampaa saada orgaanista näkyvyyttä eli tavoittaa kohderyhmä maksuttomilla, tavallisilla postauksilla. Tyypillisesti vain 5,5 % yleisöstä näkee Facebook-julkaisun. Ensimmäisten reaktioiden vaikutus on radikaali. Mieti siis sisällöt tarkkaan, reagoi postauksiin myös itse ja kannusta työyhteisöäkin mukaan. Facebook pitää kommentointia ja jakamista paljon arvokkaampana kuin perinteistä peukuttamista. Facebook-mainonnan avulla puolestaan pystyt tavoittamaan kohtalaisen helposti ja edullisesti uusia potentiaalisia asiakkaita ja johdattamaan heidät kohti konversiota.

Suvi Huttunen
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelija
Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*