Tämähän käy leikiten

Mirka Laine | Savonia, koru- ja jalometallimuotoilu

Vihdoinkin Kuopiossa! Nimittäin Design Week. Kiitos nuoren ja aktiivisen Itä-Suomen Muoto ry:n. Ensi viikko esittelee kuopiolaisille uusia tuote- ja palvelututtavuuksia, lisää tietämystä ammattilaisten ja siihen opiskelevien toiminnasta, alan ilmiöistä ja ajankohtaisia kehittämisteemoista.

Viime viikko oli taas muotoilijalegenda, sisustusarkkitehti Eero Aarnion viikko. Silloin avattiin Helsingin Designmuseossa hänen tuotantonsa retrospektiivinen näyttely. Useat hänen suunnittelemistaan tuotteista ovat ehtineet jo kypsään ikään, kuten kuuluisaa Pallotuoli. Hyvää vuosikertaa vuodelta 1963! Moni muistaa myös julkisten tilojen Polaris-tuolin. Se on se kouluruokaloiden ja huoltoasemien hieman hiostava, oranssi metallijalkainen kuppituoli. Yksi suunnittelijan myydyimpiä tuotteita.

Aarnio on muotoilijapersoonana kiinnostavan moniulotteinen. Hän on myös suorasanainen. Ihan kuin selkeälinjaiset tuotteensakin. Ikää on 83 vuotta, mutta päivittäin hän työskentelee uusien mallien kanssa. Ja piirtää ne käsin oikeaan mittakaavaan. Parhaaksi työvälineekseen hän nimeääkin sähköisen kynänteroittimen.

Muovi on ollut 1960-luvulta ja edelleenkin Aarnion päämateriaali ja innostuksen lähde. Viimeisin tuotos on lihasvoimalla liikkuva lasten formula-auto. Hyväntuulista, ilkikurista, leikkisää, mutta käytännöllistä.

Tuollaista suunnittelua ei voi tehdä kuin leikkivä ihminen, homo ludens. Ja se on ihan tosissaan suunnittelua: liiketaloudelliset, funktionaaliset ja valmistusteknologiset realiteetit huomioiden.

Leikkisyys on myös mielentila. Opiskelussa se on sosiaalinen tapa oppia. Leikillinen toiminta, pelillisyys ja luovuus oppimisessa lisäävät varmasti motivaatiota ja mielekkyyttä, jossa media ja teknologia ovat olennainen osa opiskelua.

Kasvatustieteilijä Marjaana Kangas Lapin yliopistosta on perehtynyt tulevaisuuden fyysisiin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin pelien, leikkien, kokeellisuuden ja fyysisen aktiivisuuden kautta. Niissä tulevat esille keskeiset oppimista edistävät elementit, kuten innostus, yhdessä tekeminen ja omien taitojen haastaminen. Kangas luennoi myös Design Week Kuopiossa.

 

Raisa Leinonen

Tk- ja liiketoiminnan suunnittelija

Savonia-amk, kulttuuriala

Kommentit

  • Juha Miettinen

    Leikkivä ihminen (homo ludens) käyttää intuitiivista tietovarantoa, joka on suuruudeltaan 11 200 000 megabittiä sekunnissa. Rationaalista prosessia käyttävän tietovaranto on vastaavasti 45 bittiä sekunnissa. Siis uutta ei voi suunnitella ilman intuiitiota. Vastaavasti intuiition tuloksesta ei synny tuotetta ilman rationaalista prosessia

  • Raisa

    Kyllä. Sen vuoksi tuotekehityksessä tarvitaan eri alojen ammattilaisia ja yhteistyötä. Onneksi meissä kaikissa on sekä intuitiivisuutta, että rationalisuutta.

Jätä kommentti

*