Jo 1,5 milj. klikkaajaa on nähnyt YouTubessa Saara Aallon viimeisimmän esityksen X Factor UK:ssa. Moniko tiesi hänestä kuukausi sitten Suomen ulkopuolella tai miten on mahdollista, että savolainen pienyrittäjä on ilman sen suurempia markkinointiponnistuksia onnistunut myymään toiselle puolelle maailmaa mönkijään kiinnitettäviä lisävarusteita? Kiitos viihdyttävän ja vauhdikkaan YouTube-videon, jossa lumi pöllyää Suomen talvisella tiellä tai nurmi leikkautuu siististi pihamaalla.
Onko todella näin, että hyvin suunniteltujen markkinointistrategioiden ja kampanjoiden rinnalle ovat tulleet jäädäkseen suhteellisen helposti, nopeasti ja halvalla toteutettavat videot, jotka usein myös humoristisesti kertovat tuotteesta tai palvelusta koko nettikansalle? Ja ei pelkästään tuotteista vaan jopa uusista, mielenkiintoisista ihmisistä ja heidän elämästään.
Ennen vanhaan piti osata markkinoinnin eri kilpailukeinot ja niiden yhdistelmä, ns. markkinointimix. Onko pk-yrittäjällä nyt kerrankin mahdollisuus ilman suurta markkinointibudjettia ja -henkilöstöä saavuttaa potentiaaliset asiakkaat ympäri maailmaa ja viedä tuotteitaan menestyksekkäästi ja kannattavasti kansainvälisille markkinoille siinä missä suuryritystenkin?
Uudentyyppisen markkinoinnin lisäksi myös kehittynyt logistiikka on aiheuttanut sen, että verkkokaupasta tilattu tavara voidaan lähettää turvallisesti ja nopeasti toiselle puolelle maapalloa, joskus lisäksi jopa halvemmalla kuin maantieteellisesti lähempänä oleviin kohteisiin. Eikä varmaankaan ole haittaa siitä, että Suomi tunnetaan maailmalla maana, jossa rehellisyys ja luottamus ovat edelleen arvossa. Tällöin asiakas on myös valmis maksamaan tilauksensa jo etukäteen, joka ei ole ollenkaan huono tilanne yrittäjän kassavirralle.
Mitä mahdollisuuksia tarjoaakaan tulevaisuudessa nykyajan teknologinen kehitys. Mikä tulee olemaan esim. mainostoimistojen rooli, jos homma hoituu yrittäjän hyvin varustetulla älypuhelimella parissa tunnissa? Ja ehkä näemme myös sen päivän, jolloin mönkijän lisäosien tilauksetkin tulevat Korean pohjoiselta puolelta eikä enää pelkästään etelästä!
Jari-Pekka Jääskeläinen
Liiketoimintaosaamisen lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu