Unohdatko syödä terveellisesti?

Kuva: Veera Willman

Tunnistatko sanovasi tai kuulevasi usein, että väsyttää. Helposti miettii, että syynä on liian kuormittava arki tai huonosti nukuttu yö. Voisiko syy olla kuitenkin väärässä ruokarytmissä, vääristä välipaloista tai väliin jätetystä lounaasta? Minua kiinnostaa, millaista ruokaa ja milloin ihmiset syövät. Keskusteluissa tulee usein ilmi, että suuri osa tutuista ei kauheasti näe vaivaa ruoan tekemiseen tai sen terveellisyyteen, sillä tärkeintä on että ruokailu tapahtuu nopeasti ja nälän saa hetkeksi väistymään.

Opiskelijoiden kohdalla käy usein ilmi, että aamupala jää välistä tai kädessä oleva kahvikuppi on se aamupala. Omissa asiakastapaamisissa huomaa, että täyteen ahdetun päivän vuoksi kukaan osapuolista ei ole ehtinyt lounaalle. Tällöin työ- ja opiskelupäivien aikana kahvia ryystetään monesti kaksin käsin, jotta jaksetaan keskittyä ja enimmän näläntunteen saa katoamaan. Jossain välissä ehditään puraista banaani ja ehkä suklaapatukka, jolloin virtaa riittää taas toviksi eteenpäin. Päivän mittaan nälän tunne kuitenkin nostaa päätään ja kaiken kiireen päätteeksi helpointa on ehkä koukata pikaruokapaikan kautta kotiin. Kuulostaako tutulta?

Kun säännöllinen ateriarytmi horjuu, tehokkuus vähenee ja riski tulla kipeäksi tai saada päänsärky lisääntyy. Toisilla myös vatsa alkaa oireilla. Stressi saattaa myös saada meidät syömään enemmän ja sen myötä on vaikea hallita mielitekoja. Jotta vaativassa työelämässä pärjää, on keskityttävä syömään terveellisesti ja kuuntelemaan omaa kroppaa ja miettimään juuri sitä, mikä itselle sopii. Sen lisäksi että miettii mitä syö, on myös ateriarytmi merkittävässä osassa: on syötävä tarpeeksi usein, ettei verensokeri pääse laskemaan.

Jos huomaat ajattelevasi, miten sitä vielä tuonkin ehtii tehdä, kun koko ajan on muutenkin kiire, niin muistuta itseäsi: jos unohtaa syödä hyvin ja riittävin väliajoin, ei jaksa sitäkään vähää. Eritoten kiireisinä aikoina tulisi keskittyä entistä enemmän siihen, mitä suuhun laittaa. Mitään erikoista sen syömisen ei tarvitse olla, riittää kuin käyttää perusraaka-aineita. Ruokakolmio ja lautasmalli ovat edelleen varsin käyttökelpoisia apuvälineitä, joita voi soveltaa omaan ruokavalioon sopiviksi. Siihen kun lisää vielä säännöllisen ateriarytmin, yhtäkkiä voi huomata jaksavansa paljon enemmän ja näkevänsä asiat valoisammin. Kokeillaanko?

 

Salla Willman

TKI-asiantuntija

Savonia-ammattikorkeakoulu

 

Kommentit

  • Seija Hämäläinen

    Kokeillaan vaan! Tärkeä kirjoitus, täynnä yhtä tiukkaa asiaa kuin suuhun pistetyn ruuan ravintotiheys pitäisi olla. Perusruoka kunniaan, se on ravitsevaa ja hinnaltaan edullista. Esimerkiksi terveellisiksi mainostetut välipalapatukat ovat kalliita ja niistä lipsahtaa helposti suklaapatukan puolelle. Harvalla kuitenkaan näkee porkkanaa kädessä, sen kuoriminen on työläämpää kuin muovipakkauksen avaaminen. Rytmi on varmaan vaikeimpia korjattavia asioita vinksalleen menneessä ruokailussa vaikkapa yökukkujilla.

    • Salla Willman

      Kiitos kommentistasi Seija! Toden totta, kyllä mahtaa suklaapatukka löytää useammin suuhun kun kokonainen porkkana.
      Toit esiin tärkeän näkökulman; ateriarytmi ei enää mukaile perinteistä ohjeistusta ja näin ollen se voi olla haasteellisempi hahmottaa, jos yöllä valvoo ja aamulla nukutaan pitkään. Tämä koskettaa varmasti vuorotyöntekijöitä, mutta myös nuoria, jotka yöllä nukkumisen sijaan pelaavat tietokonepelejä.

Jätä kommentti

*