Slush on tapahtumana Suomen ja Euroopan mittakaavassa aivan uskomaton. Kuin astuisi toiselle planeetalle. Mihinkään vastaavaan en ole aiemmin törmännyt, enkä ilmiötä ymmärrä täysin vielä nytkään.
Ensinnäkin näin taantuman aikaan oli vaikea hahmottaa, että kasvuyritystapahtuma pursusi rahaa. Bisnesenkelit etsivät suojatteja ja innokkaat yrittäjät yhteistyökumppaneita ja rahoittajia. Kaikki 15 000 osallistujaa samassa hallissa.
Hämmennystä lisäsi myös ihmisten käytös. Sisäänpäin kääntyneet suomalaiset muuttuivat kynnyksen ylitettyään maailmankansalaisiksi, puhuivat sujuvaa englantia, väittelivät, perustelivat ja ennen kaikkea, esiintyvät innostuneina suurilla lavoilla massiivisen yleisön edessä.
Substanssi ratkaisee ja idearikkaus on vahva lisä, mutta tällaisessa tapahtumassa pärjää vain, jos osaa ”pitsata” (pitching). Koko tapahtuma perustuu siis siihen, että oman asiansa osaa myydä viidessä minuutissa. Enempää aikaa eikä armoa anneta.
Helsingissä juuri järjestetty Slush-tapahtuma vahvisti sen, mitä kaikki hiljaiset ja arat ovat pelänneet. Vain rohkea, röyhkeä, sanavalmis ja esiintymiskykyinen pärjää nykymaailman liike-elämässä. Kontakteja pystyi sopimaan jo etukäteen, mutta iso osa etsi kumppaneita iskuryhmä-tyyliin. Kyse ei ole kuitenkaan hurmoshenkisyydestä, vaan innostuksesta yrittäjyyteen.
Pitkään viestintä- ja myyntitaitoja opettaneena käsitin, että maailma on taas muuttunut. Yrittäjän rahoitus ja kumppanit löytyvät nyt pitsaamalla. Show ratkaisee.
Ulla Pekkarinen
Liiketoimintaosaamisen lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu