Virtuaalimessumatkalla kohti menestystä vai humpuukia?

Virtuaalinen auditorio jossa ihmisiä istumassa.

Miltä kuulostaisi virtuaaliset käsityömessut? Tai puutarhamessut, joille voit osallistua kotisohvalta? No entäpä virtuaaliset moottoripyörämessut? Väittäisin, että jos vuosi sitten olisi tällaisia ehdottanut, ei olisi yritykset lähteneet osastosta maksamaan. Onko korona vienyt meidät jo niin kauas vanhasta normaalista, että olemme valmiita lähtemään mukaan jos jonkunlaisiin hullutuksiin? Vai onko tämäkin asia, joka valloittaa ihmiset helppoudellaan ja on tullut jäädäkseen?

Messuosallistumisilla on eri aikakausina ollut hieman erilaisia rooleja. Vieläkin kuulee vanhemman kansan puheita, joissa yritysten nimissä tehtävät messureissut ovat olleet hyvinkin railakkaita, ja suhteiden luominen on ollut selkeässä pääroolissa. Konemessuille ei menty ainoastaan puimurin uusimman mallin ympärille pyörimään, vaan sinne mentiin ihmisiä tapaamaan. Tätä asiaa ei voi samalla tavalla verkossa tehdä, mutta ehkäpä suhteiden luomisen rooli ja keinot ovat muutoinkin muuttuneet viime vuosina.

Kuluttaja-asiakkaille messuvierailujen punainen lanka on oletettavasti aina ollut tuotteisiin tutustumisessa ja esitysten kuuntelussa. Puutarhamessuilla on hiplailtu versoja ja karavaanimessuilla on oikeasti menty istumaan matkailuauton rattiin ja mallailtu miten se oma takapuoli siihen penkkiin sopisi. Miten tätä voi uskottavasti viedä verkkoon? Väittäisin että kaikilta osin ei mitenkään.

On kuitenkin toimialoja, joilla näen aidon mahdollisuuden toimiviin virtuaalimessuihin. Itse olen aina rakastanut kirjojen lukemista, mutta en ole koskaan edes harkinnut osallistuvani kirjamessuille. Miksi menisin katsomaan kirjoja, kun takakannen tekstin voin lukea missä vain? Olettaisin, että myös puheet ja esitykset voisi kuunnella kotisohvalta, ilman että jäisi mistään olennaisesta paitsi. Paljon helpommin minut saisi kirjoihin tutustumaan virtuaalisesti, kuin että menisin paikan päälle. Oli koronaa tai ei.

Itse pääsin mukaan järjestämään virtuaalisia koulutusmessuja marraskuun alussa. Tuntui että jotenkin ne avoimet ovet pitää korvata, ja kun kaikki muutkin järjestävät sellaiset niin tehdään sitten mekin. Ja niinhän me teimme, ja hyvä että teimme. Messupäivän aikana satoja vieraita kävi messuille kirjautumassa, ja osastoilla käytiin yhteensä yli 1000 kertaa. Paljon jäi kehitettävääkin, mutta uskallan väittää, että koulutussektorilla virtuaalimessut tulivat ainakin jossain mittakaavassa jäädäkseen. Miten sinun toimialallasi, voisiko yrityksesi olla edelläkävijä ja luotsata asiakkaitanne virtuaalisille messuosastoille?

PS. Virtuaaliset koulutusmessut löytyvät osoitteesta savonia.vfairs.com, jos haluat käydä kurkkaamassa.

Petteri Alanko
viestintäpäällikkö
Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*