Yrityskaupat nousuun nuorten avulla!

Yrityskaupat ovat jääneet usein start up- ja kasvuyritysten varjoon, muulloinkin kuin suositun Slush-tapahtuman aikana. Nyt kuitenkin nuori, ennakkoluuloton sukupolvi on luonut uudenlaisen kulttuurin ja pk-yrityksiä kaupataan maassamme yhä enemmän.

Aiemmin yritys, joka oli ajautunut syystä tai toisesta taloudelliseen ahdinkoon, pyrittiin viimeisenä keinona myymään innokkaalle, mutta usein kokemattomalle yrittäjälle. Nyt nuoret yrittäjät osaavat huolehtia yrityksistään paremmin. Niinpä myyntitilanteessa kaupanteko voi olla suhteellisen helppoa, kun yritys on hyvässä kunnossa.

Omasta rakkaasta yrityksestä kynsin hampain kiinni pitämisen ymmärtää, sillä luopuminen omaan ideaan ja ahkeruuteen perustuvasta firmasta ei ole helppoa. Varsinkin kun kyse saattaa olla perheyrityksestä, jota on kehitetty jo usean sukupolven ajan.

Maassamme pk-yrityksiä myydään näinä aikoina yhä enemmän. Mitkä ovat sitten syyt lisääntyneisiin yrityskauppoihin? Taloutemme tila on viime aikoina selkeästi kohentunut ja tällä hetkellä tarjolla on halpaa lainarahaa; tosin asiantuntijat ovat jo pitkään varoitelleet korkojen noususta. Ei voi myöskään unohtaa sitä, että yrittäjyys on nykyään varsinkin nuorten keskuudessa entistä suositumpi vaihtoehto itsensä työllistämiseen.

Eilisessä Kauppalehdessä oli hyvä esimerkki nuoresta, optimistisesta yrittäjäsukupolvesta. Arvostettu Primulan leipomo ajautui konkurssin muutama vuosi sitten. Perinteikäs leipomoyritys avasi uuden, nykyaikaisen leipomokiinteistön Järvenpäähän, mutta kustannukset kohosivat reilusti yli arvioidun ja niinpä edessä oli toiminnan lopettaminen. Nyt kuitenkin Väyrysen nuoripari halusi jatkaa kuuluisan sukunsa perinteitä ja niinpä he aloittivatkin leipomotoiminnan, muistaen varovaisuuden yrityksensä kasvattamisessa.

Savon alueella myytäväksi ilmoitettujen yritysten lukumäärä on noussut 10 %:lla vertauskohtana alkuvuosi 2018 ja loppuvuoden 2017 viimeisen kvartaalin keskiarvo. Savon yrittäjien toimitusjohtajan Arto Nykäsen mukaan Pohjois-Savossa on tehty systemaattista omistajanvaihdostyötä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Viime syksynä käynnistettiin omistajanvaihdosneuvonta yhdessä pohjoissavolaisten kuntien kanssa. Neuvonta on tavoittanutkin jo 140 alueen yritystä. Tarkoituksena on rohkaista yrittäjiä valmistautumaan omistajanvaihdokseen hyvissä ajoin, omistajanvaihdosasiantuntija Saara Timonen kertoo.

Yrityskauppa on monella tapaa monimutkainen prosessi, jossa kaupantekoon sekoittuu usein suuri määrä tunteita. Suomen yrityskaupat oy:n toimitusjohtaja Juha Rantanen on todennut osuvasti: “Yrityksen pitää päästä ensin omistajasta eroon, vasta sitten omistaja pääsee yrityksestä eroon.

 

Jari-Pekka Jääskeläinen

Liiketoimintaosaamisen lehtori

Savonia ammattikorkeakoulu

 

 

 

 

Jätä kommentti

*