Hei! Olen Ilkka. Viidenkympin villitys on jo takana…tai ehkä juuri siksi, olen mukana pyöräilemässä heinäkuussa pienten lasten puolesta Pariisiin. Toimin joukkueemme mekaanikkotiimissä, joten tässä blogissa keskitytään pyöräkaluston teknisiin asioihin. Mekaanikkotiimissämme on neljä huippuosaajaa pitämässä kalustostamme huolta harjoituksissa ja Pariisin matkalla.
Team Rynkeby-konseptiin kuuluu, että me harjoittelemme ja ajamme Pariisiin yhtenäisillä Bianchi-maantiepyörillä sekä ajovarusteilla. Meidät on helppo tunnistaa, kun olemme liikenteessä. Pyörät, ajovaatteet ja kypärät loistavat keltaista väriä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että me sitoudumme noudattamaan hyvää liikennekäyttäytymistä.

Vuokatin reissulla harjoiteltiin toden teolla sadesäällä polkemista. Mekaanikkotiimillä riitti hommia.
Meidän leveysasteilla maantiepyöräilykausi ennen heinäkuun alun Pariisin starttia jää väistämättä melko lyhyeksi. Saimme uudet pyörät maalis-huhtikuun vaihteessa, jonka jälkeen jouduimme odottelemaan teiden ja lumien sulamista ja maantieharjoittelun alkamista huhtikuun lopulle saakka. Tämän jälkeen pyörät ja varusteet ovatkin olleet kovalla käytöllä. Jokaiselle joukkueemme pyöräilijälle on tullut vähintään 2000 km ajoa erilaisissa harjoituksissa ja pyöräilytapahtumissa. Sekä myös erilaisissa sääolosuhteissa.
Ajomäärät alkavat väistämättä näkymään pyöräilijöiden vartaloiden lisäksi myös pyörien teknisessä kunnossa. Pyöräilyn etikettiin kuuluu, että ajamme puhtailla ja huolletuilla pyörillä ja varusteilla. Jokaisen ajolenkin jälkeen pyörät pestään ja huolletaan ennen seuraavaa lenkkiä. Näin minimoidaan tekniset ongelmat ja viivytykset ajon aikana. On kuitenkin selvää, ettei ongelmilta voida kokonaan välttyä. Olemmekin saaneet harjoitella yhteisillä lenkeillämme mekaanikkotiimin toimintaa erilaisissa teknisissä ongelmissa ja pyörien säätötehtävissä. Rengasrikoista selviytyminen pitää kaikkien pyöräilijöiden varmistaa jokaiselle lenkille. Aina ei voi soittaa kaveria pelastamaan. Näinpä olemmekin harjoitelleet kiekon (vanne+rengas) irrottamista ja kiinnittämistä sekä renkaan vaihtoa ja täyttämistä.
Tätä kirjoittaessani, ajoimme edellisenä viikonloppuna kenraaliharjoituksen. Tämä oli kaksipäiväinen harjoitus, 200 + 200 km. Harjoitukseen varauduimme ottamalla mukaamme työkaluja, varakiekkoja, renkaita sekä muita varaosia. Varaosapaketin kokoamisessa auttoi yhteistyökumppanimme Puijon Pyöräpiste Oy Kuopiosta, jolta saamme vastaavan paketin myös Pariisin matkalle. Suuret kiitokset näistä. Kenraaliharjoitus sujui mekaanikkotiimin näkövinkkelistä opettavaisesti.
Ensimmäisenä ajopäivänä saimme nauttia aurinkoisesta kesäsäästä ihan loppukilometreille saakka. Rengasrikkoja tuli menomatkalla kolme, joista selvisimme varakiekkojen ansiosta, formulatyyliin, muutamissa sekunneissa. Loppukilometrien virkistävä sade huuhtoi pyöräilijöiden hien lisäksi pyörien ketjuista ja vaihteistoista voitelun. Kuitenkaan muita teknisiä haasteita ei onneksemme ilmaantunut, joten hyvillä mielin kohti huomista. Ajon jälkeen pidimme pyörien pesu- ja huoltotalkoot ennen kuin pääsimme nauttimaan saunan lämmöstä ja hyvästä illallisesta Vuokatin urheiluopistolla.

Vuokatin urheiluopistolla oli mukavan lämmintä 200km polkemisen ja loppumatkan viileän sateen jälkeen.
Toinen ajopäivä olikin sään puolesta haastavampi. Ennuste lupasi kovaa sadetta koko päiväksi ja ennuste toteutui kirjaimellisesti. Arvelimme, että tänään vaihdetaan monta rengasta ja mahdollisesti voidaan joutua kokemaan myös liukkauden aiheuttamia kaatumisia ja tenkisiä ongelmia. No, onneksi kumpikaan noista ei toteutunut. Sen sijaan jarrupalojen todella nopea kuluminen yllätti mekaanikkotiimin. Viimeisellä huoltopisteellä vaihdoimme paloja muutamiin pyöriin, jarrutuksen mahdollistamiseksi. Sanonta: Vesi vanhin voitehista, voi pitää kyllä paikkansa. Mutta ei se kyllä paras voitehista ole, ainakaan maantiepyörien voimansiirrossa. Viimeisillä 50 kilometrillä alkoi monessa pyörässä ilmetä ketjujen ja vaihteistojen jumittumisia. Ongelmat aiheuttivat nopeita vauhdin hidastumisia ja sitä kautta ryhmäajossa vaaratilanteita. Sovimmekin turvallisuuden maksimoimiseksi, että loppumatkalla minimoidaan vaihteiden käyttö. Viimeiselle kilometrille, allekirjoittanut sai vielä yhden rengasrikon. Tästäkin selvisimme nopeasti varakiekon ja takahuoltoauton ansiosta.
Kenraaliharjoituksessa pääsimme nauttimaan joukkueemme huoltotiimin loistavista palveluista. Jutta, Leena ja Juha, ISO KIITOS!
Nyt on aika palautteluun ja todeta, että harjoitukset on aikalailla tehty. Enää on vuorossa loppuhuipennus, joka starttaa Kuopiosta lähteville Mualiman Lavalta 5.7. klo 9:00. Tätä ennen pitää jokaisen huollattaa pyörä huippukuntoon. Uusilla renkailla, ketjuilla, vaijereilla, jarrupaloilla ja säädöillä saadaan matkanteko sujuvaksi ja miellyttäväksi. Ja näin mekaanikot pääsevät nauttimaan pyöräilystä aurinkokannella 🙂.
Toivotan kaikille oikein hyvää, turvallista ja ongelmista vapaata pyöräilykesää. Tavataan lähtötapahtumissa!
26.6.2022 Ilkka Korhonen