Pyöräilykauden aloitus

Heinäkuussa pyöräilemme Team Rynkeby -joukkueen kanssa Pariisiin. Jyväskylä-Kuopio tiimille Kuopiosta alkava startti tarkoittaa noin 1500 kilometrin pyöräilyä kahdessatoista päivässä. Väliin mahtuu lauttamatka Helsingistä Saksaan. Kilometrit huomioiden pyörämatka tulee olemaan haastava, Keski-Euroopassa ajamme viitenä päivänä lähes 200 km joka päivä.

Aloitimme tavoitteellisen ja monipuolisen treenaamisen tiimin kanssa heti syksyllä. Koska Pohjolassa on talvella pitkään lunta ja jäätä, yhteinen kestävyysharjoittelumme on ollut enimmäkseen kävelyä. Viikoittain harjoitusohjelmaamme on kuulunut spinning eli sisäpyöräily-harjoitus. Lisäksi moni on hankkinut kodin kaunistukseksi trainerin, jonka päällä voi maantiepyöräilyä harjoitella.

Maantiepyöräilyn aloitusta ulkona odottelemme nyt kuumeisesti. Yksittäisiä lenkkejä on jo päästy pyöräilemään Jyväskylän, Kuopion, Mikkelin ja Joensuun alueilla. Riittävällä pukeutumisella pärjää, mutta lenkin päätteeksi olemme vertailleet ryhmäviesteissä kura- tai lumikerroksia vaatteissa ja kasvoilla. Mitä pidemmälle talvikausi venyy, sitä vähäisemmiksi harjoitteluviikot maantiepyörällä jäävät.

Maantiepyörässä on todella kapeat renkaat, joissa ei ole lainkaan kitkaa aiheuttavia kuvioita. Näin pyörä kulkee kevyesti ja kovaa, mutta rengas on herkkä menemään rikki. Jäisellä tiellä maantiepyörällä ei voi ajaa lainkaan. Ajokausi alkaa vähemmän ruuhkaisilla autoteillä, sillä niissä ei ole hiekoitusta. Vasta hiekkojen puhdistamisen jälkeen voimme siirtyä pyöräteille.

Pelastuksemme maantiepyöräkauden aloituksessa on ollut hallipyöräily. Harva varmaan tietää, että kaupunkien liikuntahalleihin pääsevät myös maantiepyöräilijät harjoittelemaan talvikaudella. Saimme huhtikuun alussa varattua pari varhaista viikonloppuaamua Kuopiohalliin Rynkeby tiimillemme. Aloittaville maantiepyöräilijöille hallissa on ihanteelliset olosuhteet totutella pyörän hallintaan ja ryhmässä ajamiseen. Myös Jyväskylässä ja Joensuussa tiimimme pyöräilijät ovat käyneet ajamassa hallissa.

Pyöräilykauden aloitus Espanjassa

Olen useana talvena päässyt mieheni Ilkan kanssa pyöräilemään “Etelän lämmössä”. Moni harrastaja suuntaa kevättalvella aloittamaan ajokautta Espanjaan, Italiaan tai Kanariansaarille. Sain onneksi tällekin keväälle sovittua parin viikon loman maaliskuun alusta alkaen. Lisäksi työnantajani, myös Team Rynkebyn hyväntekeväisyyteen osallistuva Suomen Yrittäjäopisto mahdollisti parin viikon etätyöjakson lomani jatkoksi. Pääsin näin aloittamaan maantiekauteni Espanjan Fuengirolassa!

Anu ja Ilkka Benalmadenan kuuluisalla Stupalla, buddhalaisella temppelillä. Takana siintää Välimeri. Meren rannalta Stupalle on nousua noin 250 metriä, matkaa alle neljä kilometriä.

Neljän viikon pyöräily toi iloja ja haastavia hetkiä. Aluksi intoa on enemmän kuin kuntoa. Fuengirolassa asutaan vuorien ja meren välissä. Tasaista löytyy vain meren rannasta, yleensä hyvin ruuhkaiselta rantatieltä. Varsinaiset pyöräilijän unelmareitit ovat vuoristossa, tai vuorien takana.

Ylämäkeä ja alamäkeä on alueen reiteillä siis paljon. Ylämäet ovat usein pitkiä. Nousua on yhtämittaisesti 6 tai jopa 20 kilometriä, ennen kuin alamäki alkaa. Karu totuus on, että niin sanotun ylämäkikunnon saa vain ajamalla ylämäkeä. Tähän ei talven spinning-harjoittelusta ole ollut paljon apua. Alkuun jalat väsyvät nopeasti. Happi loppuu, ja on pysähdyttävä vähän väliä tasaamaan hengitystä. On löydettävä paras ylämäkitekniikka ja opittava sietämään pahaa oloa. Onneksi aika nopeasti sitkeys palkitaan, ja ylämäetkin alkavat sujumaan.

Malagan vuori on valloitettu! 20 kilometrin nousun jälkeen on helppo hymyillä.

Espanjassa liikennekulttuuri on erilaista kuin Suomessa. Pyöräilijän kannalta siellä ajaminen tuntuu turvallisemmalta. Vaikka liikennettä on enemmän ja se voi näyttää nopeatempoiselta, pyöräilijät otetaan paremmin huomioon. Liikennelait ovat säätäneet ankaria rangaistuksia, jos pyöräilijä ohitetaan alle 1,5 metrin etäisyydeltä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pyöräilijää kohdellaan kuin autoa. Takaa tuleva auto hidastaa, eikä ohita ennen kuin voi ohittaa pyöräilijän kuin auton. Kapeilla, mutkaisilla vuoristoteillä autot voivat joutua matelemaan ylämäessä hikoilevan pyöräilijän perässä useita satoja metrejä ennen kuin ohitus onnistuu. Pyöräily on Espanjassa arvostettu urheilulaji. Pyöräilijät ovat luonteva osa liikennettä.

Tänä keväänä maaliskuun sääolot olivat poikkeukselliset. Sadetta tuli paljon, mikä oli vuoden kovasta kuivuudesta kärsineelle maalle hyvä asia. Sen lisäksi säätilaa vallitsivat ääri-ilmiöt. Kovia ukkoskuuroja, rajuja myrskytuulia ja useaan otteeseen Saharasta peräisin olevia hiekkamyrskyjä tuli usein. Hiekkamyrskyjen aikaan ilma oli keltaista, tai illalla punaista. Säätiedotuksessa varoiteltiin, että ilma oli tällöin erittäin vaarallista hengittää. Ei voinut lähteä pyörälenkille hengittämään hienoa hiekkaa!

Upeat vuoristomaisemat Malagan vuoristossa ovat mykistävän kauniita. Kuivaa on, mutta seudulla viljellään paljon mm. oliiveja, sitrushedelmiä ja viinirypäleitä.

Onneksi hyvääkin säätä oli ehkä vajaa puolet päivistä. Kilometrejä ehdin ajaa noin 500km. Nousumetrit huomioiden se oli ihan riittävä määrä. Mieheni Ilkka, vanhemmat, tyttäreni Ronja ja ystäväni tulivat seurakseni lomailemaan, joten paljon muutakin ajanvietettä mahtui noihin viikkoihin.

Espanjassa pyöräilyssä ihastuttaa kaunis luonto ja kylät, sekä vuorilta näkyvät upeat maisemat. Välillä pitää tankata energiaa, eli pääsee kahville tai syömään. Vauhdin hurma alamäissä vie mennessään! Pyöräily on minun mielestäni parhaita tapoja tutustua ympäristöön Suomessa tai ulkomailla. Näitä elämyksiä odotan myös tulevalta Pariisin pyörämatkalta. Lisäbonuksena tuolla reissulla on mukava matkaseura huipputiimimme seurassa!

Anu Lehtimäki 14.4.2022

PS. Tervetuloa tutustumaan tiimiimme Matkuksessa 24.4. klo 12-16. Kerromme toiminnastamme, keräämme varoja pitkäaikaisesti sairaille lapsille ja poljemme trainereilla kauppakeskuksen toisessa kerroksessa.