Hyvä opetusministeri, ammatillisen koulutuksen tilanne on kestämätön!

Hyvä opetusministeri, nyt tekisi mieleni sanoa kuten lukuisat asiantuntijatkin: ”Enkös minä tästä jo varoittanut!” Myönteistä on, että opetusministeri kertoo nyt olevansa huolissaan ammatillisessa koulutuksessa olevista opiskelijoista. Hänen olisi kuitenkin kannattanut kuunnella asiantuntijoita jo aiemmin. Ammatillisen koulutuksen tilanne alkaa olla kaaosmainen, mutta eihän tämä ole yllätys. Vähänkin ammatilliseen koulutukseen perehtynyt henkilö pystyi jo etukäteen näkemään, ettei koulutuksen reformi voi onnistua; ensin kouluilta viedään rahat ja sitten sanotaan, että nyt pitää kehittää. 

Sain alla olevan viestin eräältä opettajalta ja samanlaisia viestejä tulee koko ajan eri puolilta Suomea. 

”Tilanne on lukuvuoden alussa riistäytymässä käsistä. Tein 50 tuntia töitä viime viikolla. Ja silti tuntuu, ettei riitä tunnit. Opiskelijoita hirveä määrä. Mikä pahinta, myös kielitaidottomia, joiden paikka EI OLE normaalissa ”ryhmässä” (ryhmiähän ei enää saa olla), vaan jossain, missä opiskellaan ensin jonkinlaiset suomen kielen valmiudet. Jouduin jäämään eilen kotiin, kun lapsi sairastui. Ei saa sijaista vaan jonkun tiimini – ei vaan siis oppimisyhteisöni – työkaverin olisi pitänyt opettaa aiheeni siinä toisella kädellä, kun opettaa toista aihetta toiselle ”ryhmälle”. No ei onnistunut, kun molemmat ryhmät olivat vasta aloittaneita. Joskus tämäkin voi onnistua, kun on pidemmälle opiskelussa edenneet opiskelijat. Nyt siis ei ollut opettajaa ja opiskelijat saivat lukutehtäviä kotiin. 

Koulu auki klo 8-20. Yhdellä opettajalla saattaa olla 60 opiskelijaa. Uudet opiskelijat ovat tämän jatkuvan haun takia jo tulossa sisään ja jokin työvoimapoliittinen koulutuskin kuulemma, josta me opettajat saimme kuulla vasta äsken. Minulla on jo nyt kaksi uutta “omaa ryhmää” opetettavana (vaikka ryhmistä ei saa siis puhua) sekä vielä vanhoilla opetussuunnitelmilla opetettavia. Ja sitten tässä vaiheessa syksyä, pitäisi kaikki keikauttaa uusiksi tämän uuden ryhmän takia; tiimit, opetukset, aikataulut…. Ei onnistu minun elämäntilanteessa ainakaan.” 

Tällaista on ammatillisen opettajan työ – kiitos hallituksen ja opetusministerin! Millaisia ammattilaisia mahtaa näissä olosuhteissa valmistua tulevaisuuden työelämään?!

Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)

 

Kommentit

  • timppa

    tottahan se on tämänpäivän opiskelu josta on kokemusta 2 vuotta aikuis opiskelijana 2016-2018 opetuksen taso100-99 näin vajavaisena opiskelijana kun ei tajua sisältöö niin miten sisäistät sillee hienosti

  • plokkariukki

    Viimeisimmistä tutkintoon tähtäävistä opinnoistani on kulunut lähes 20 vuotta. Jo silloin moneen ammattiin valmistavaan oppilaitokseen opiskelijat oli haalittu täyttämään opiskelupaikat isolla haravalla. Aikuisena nuorten joukossa tunsi olonsa joskus melko vieraaksi, syynä opiskelukavereiden motivaation puute oppia edes jotakin. Opetusresurssien ollessa nyt pienet, ryhmien kokojen ja opiskelijoitten lähtötaso-erojen, kieli mukaan luettuna, ollessa suuret, oppimisen/opetuksen taso laskee hurjasti ja parhaiten sen näkee työhön tulleesta, opintonsa juuri päättäneestä. Jos halutaan työelämään tolkun väkeä, ammatillinen koulutus pitää saada kuntoon ja työssäoppimiseen teorian lisäksi ehdottomasti kannattaa satsata. Pienemmilläkin työpaikoilla on “hiljaista tietoa” monella tasolla, sinnekin tarvitaan resurssit kouluttaa sopivia oppijoita, joilla on koulussa hankittu kohtuullinen teorian taso. Opettaja ja oppilaitos ei ole se ainut voimavaroja tarvitseva taho, myös PK-sektori tarvitsee niitä ja erityisesti hyviä työntekijöitä.

  • Merja Mäkisalo-Ropponen

    Timppa hyvä, kyllä opetuksen pitää olla sellaista, että sen opiskelija ymmärtää. Kysymys on opettajan ammattitaidosta, mutta myös siitä, onko riittävästi opetustunteja ja onko opettajalla mahdollisuutta antaa myös ohjausta.

  • Merja Mäkisalo-Ropponen

    Hyvä plokkariukki, olen kanssasi samaa mieltä. Nykytilanne on surullinen sekä opiskelijoiden, opettajien, työnatajien ja tulevaisuuden työn näkökulmasta! Teoriataustan on oltava riittävän ”tukeva”, ja työssäoppimisjaksoilla pitää opiskelijan saada riittävästi ohjausta ja tukea. Tietyt perusvalmiudet tulee koulusta saada ennen työssäoppimista ja nyt tuntuu ettei näin aina tapahdu!

Jätä kommentti

*