Huijaus!

Törmäsin täysin ala-arvoiseen asiakaspalveluun. Itse asiassa niin surkeaan, että kutsun sellaista asiakkaan kiusaamiseksi ja harkitsen ilmoitusta viranomaisille. Juttu meni näin:

Menin iltamyöhään hampurilaiselle erääseen pääkaupunkiseudun tunnettuun mättöpaikkaan, Mallu-Burgeriin. Tiedättehän, siinä Kampin kulmilla. Tiskillä pitkä jono ja tiskin takana elämäänsä kyllästynyt, sormiaan napsutteleva, parikymppinen heitale.

Jono seisoi. Se seisoi, koska tiskin edessä  kaiveli taskujaan sotaveteraani-ikäinen kumarainen vanha mies. Hänelle oli annos valmiina tiskillä, mutta vaikutti, ettei rahaa löydy riittävästi sen maksamiseen – tai ainakaan ei niistä taskuista ollut vielä löytynyt, jotka hän oli jo kaivellut. Myyjä hoputti vanhusta:

– Onks sulla sitä hynää vai ei?

Vanhus hätääntyi. Oli helppo nähdä, että häntä nolotti. Jono takana oli hermostunut, eikä palttoon taskuista löytynyt enempää, vaikka hän kuinka kaiveli.

– Anteeksi, hän mumisi ja jatkoi kaiveluaan, anteeksi… kyllä minulla piti olla..

Myyjä sieppasi tiskiltä vanhukselle varatun hampurilaisen ja osoitteli tätä sillä.

– No, löytyyks vai ei? Just teikäläisiä varten on yleensä etukäteismaksu. Tässä sun takia venata enää yhtään!   Myyjä heitti hampurilaisen mielenosoituksellisesti roskiin. Sitten hän huusi jonon suuntaan: Seuraava!

– Nyt löytyi riittävästi, vanhus sanoi hiljaa, mutta jono oli jo rynninyt hänen ohitseen ja kumarainen mies palttoossaan köpötteli ulos ilman hampurilaista. – Anteeksi, hän sanoi vielä mennessään, anteeksi.

En ostanut mitään, vaan käännyin typertyneenä ovelle. Poistuessani näin, että paikan kaikki roskikset pursuivat yli ja juomamukeja ja papereita levittäytyi nurkissa kuin pienoiskaatopaikalla. Maustetahroja oli pöydissä ja varmaan juoma-automaattissakin. Siivoton paikka, joka kaipaisi pikaisesti terveystarkastajaa. Ilkesivät kohdella vanhaa ihmistä noin!  Vain sen takia, ettei löytänyt riittävän nopeasti rahoja! Olin pöyristynyt ja olen edelleen.

Paikka on siis Mallu-Burger. Karttakaa tätä vanhusten kiusaajaa ja epähygieenistä läävää!

Saa jakaa Facebookissa. Ja oikeastaan pitääkin. Laitoin myös Suomi 24:lle.

Jussi Juhani

PS.

Huijasin teitä. Tuo kaikki oli valhetta. Melkein. Oikeasti meni näin: Myyjä oli oikein ystävällinen ja puhui vanhalle miehelle kunnioittavasti. Hän jopa laittoi hampurilaisen lämpölinjalle takaisin odotuksen ajaksi, että se pysyisi lämpimänä. Tarjoutui auttamaan rahojen etsimisessä. Lohdutti vanhusta, ettei tässä ole mikään kiire.

Paikan roskienpalautussäilöt olivat täynnä, koska paikka on niin suosittu, että ne illan lopussa täyttyvät aina. Paikan nimi ei ole Mallu-Burger.

Miksi huijasin teitä? Koska kokemuksesta tiedän monen teistäkin lukevan, uskovan ja jakavan moisia yrityksiä mustamaalaavia valheellisia paskajuttuja. Toki teette sen pahantahtoisuutenne lietsomassa hyvässä uskossa. Haluatte nimittäin vaikka väkisin uskoa, että ne ovat totta, koska:
a) juttu parjaa riistäjäsikakapitalistin yritystä b) koska joku on kirjoittanut sen nettiin.
Siinä pöyristymiseenne tarvittavat faktat.

Uskotte myös netin pahimpiin lietesäiliöihin, tiedätte kyllä mitä ne ovat. Vierailette  niillä  usein. Luette tekaistuja sepustuksia, joiden motiivina on kilpailijan mollaus, kosto tai vain silkka ilkeys. Ette halua ajatella, että kuka tahansa voi kirjoittaa nimettömänä tai feikkiprofiililla noille sivustoille esimerkiksi kilpailijastaan tai työnantajastaan aivan mitä tahansa keksittyä paskaa. Ettekä halua uskoa, että oikeasti tuhannet ihmiset myös tekevät niin. Ehkä sinäkin.

Tekstit pysyvät siellä. Palvelut eivät suostu niitä poistamaan, koska ”yrityksen kunniaa ei voi loukata”. Kun googlettaa yritystä nimellä, se nostaa esiin nuo keksityt paskajutut. Ikuisesti. Sitten linkität ne kavereillesi – ja pöyristytte yhdessä. Vielä kun kommentoit juttua tekaistuilla nimimerkeillä säännöllisesti, niin juttu pysyy lämpimänä ja google-hakujen keulilla.

Veemäisen kiero, mutta helppo keino tuhota yrityksen tai ihmisen maine. Ja niin käytetty! Monet teistä touhuaa pahansuovina pikku apulaisina pöyristyksensä kanssa siinä mukana. Ette uskokaan, miten yleistä sellainen on. Minä en usko, minä tiedän. Olen tutkinut asiaa muutaman vuoden. Suunnittelen aiheesta kirjaa.

PS.PS.

Miksi kirjoitin tästä juuri nyt? Eräs yrittäjätuttavani joutui hiljattain kokemaan edellä kuvatun. Itse toimin kuudessa eri yrityksessä, joten kokemusta riittää. Surullisinta on, jos näkee facebook-ystäviensä jakavan innoissaan tuollaista keksittyä paskaa itsestään – ja halukkaasti uskovan jakamaansa. Näinkin on käynyt.

Tiedättekö kuinka paljon arvostan sellaisia ystäviä? Vähemmän kuin sitä pökälettä, jonka huuhtaisen aamulla viemäriin.

 

Kommentit

  • Keko

    Näistä Jussin jutuista kyllä näkee että hän varmaan oikeasti jonkinverran arvostaa omaa pökälettään, onhan se hänen oma tuotteensa.

      • Piia

        Mä kyllä suutuin tuosta kertomuksesta ja olisin varmaan jakanutkin jollen olisi lukenut pidemmälle. En jaa enään ikinä tällaisia juttuja. Kiitos. nolottaa ihan tämä sinisilmäisyys!

  • musta reeta

    ei suinkaan kaikki tanssinopettajat ole vajaita.

    • KenBook

      Reeta, kun kevätlukukausi käynnistyy, kysy opettajaltasi, mitä tarkoittaa iso alkukirjain. Kiltti opettajatäti varmasti opastaa kädestä pitäen.

  • Timo

    Kyllä ymmärrän hyvin Jussin pointin asiassa! Tässä eräs henkilö Pohjois-Karjalasta joka tekee kovaa ja siis hyvää työtä sen eteen että täysin valheellinen ”uutisointi” ja nettisekoilu ainakin joiltain osin korjaantuu, kun vaan jaksaa lukea Sakun hyvää blogia! :)
    http://www.image.fi/uuninpankkopoika-saku-timonen

  • Petroiskoin piirakkafani

    Koska kommentti poistettiin, yritän tätä kautta. On sitä ennenkin osattu. Paikkakunnalle tuli kapitalistisimperialistis hampurilaisketju. Laitettiin suuntautunut toimittaja asialle, joka löysi hampurilaisestaan teräsvillatupon. Tai ainakin se hänen lautasellaan oli, kun kuva otettiin. Kyseisessä paikassa ei käytetty teräsvillaa. Juttu poistui nopeasti päiväjärjestyksestä. Kyseinen toimittaja varmaan nyt tuntee suurta mielihyvää, kun ketju vuosien toiminnan ja suosion jälkeen vetäytyi. Ei ole juttujaan näkynyt. Työpaikat ja keskustan osa tunnelmasta menivät.

  • Jampe

    Oho! Kirjoittelin tuossa uudenvuoden jutun ja satuin nyt lukemaan tekstisi. Ja välitön reaktio, että taisin omalla tavallani tehdä juttuuni samanlaisen koukun. Melkoinen yhteensattuma!

    Kyllä näitä MV-juttujen yms. linkittäjiä löytyy omistakin ystävistä. Jotenkin tuntuu, ettei tämä sosiaalinen media ollut sittenkään niin hyvä keksintö. Me ihmiset ei vain olla tarpeeksi fiksuja sitä käyttämään.

    • Kaapo

      Ahas. Hyvä että tulit Jampe kertomaan omia *faktanäkemyksiäsi* asioista ja julkaisuista jotka eivät tue 100% omaa maailmankuvaasi.

  • Kallio

    Jokainen itseään kunnioittava arvioi negatiivisen palautteen todenmukaisuuden. Itse yrittäjänä olen nähnyt, miten ”rehelliset” ihmiset kehtaavat valehdella saadakseen juttunsa kuulostamaan hurjalta ja saavansa sympatiat puolelleen.

    Nykyisin, kun uusi asiakas haukkuu edellisen (kilpailijani), suhtaudun häneen hieman varauksella. Kaikilla aloilla kilpailijat ovat jopa ystäviä ja juttelevat asioista. Huijarit jää aina kiinni! Lähes aina asiakas on itse keksinyt negatiivisen palautteen ja todellisuudessa juttu meni ihan erillä tavalla, mitä on kerrottu.

  • Pökä

    Ei hyvästä yrityksestä liiku tuommosia juttuja somessa.hyvä yrittäjä osaa ottaa negatiivisenkin palautteen vastaan,eikä pauha siitä somessa.

  • Pökäle

    Olen Pökäle ja mielestäni tämä on pöyristyttävää!

  • Pirjo

    Olipa hirveen hyvä juttu ja olen iloinen, että joku viimein kirjoittaa tästä. Itseä on harmittanut, kun ihmiset niin herkästi jakavat mitä sattuu, koska asioilla on yleensä monta puolta ja esillä voi olla vain yhden ihmisen kokemus asiasta ja joka ei välttämättä edes pidä paikkaansa.

    Mutta yhdessä kohdassa olen eri mieltä. Eivät ihmiset välttämättä pahantahtoisuuttaan juttuja jaa. Vaan pikemminkin siksi, että joku asia jutussa loukkaa heidän käsitystään esim oikeudenmukaisuudesta ja he toivoisivat, että esim tämän esimerkin vanhusta olisi kohdeltu ihmisarvoisesti. Siitä suuttumus ja jako.

    Pointtini on, että kaikissa näissä vihaa synnyttävissä jutuissa ihmisten olis hyvä miettiä, että MIKSI joku on toiminut kuten on toiminut? Meillä kaikilla on heikot hetkemme, ei ole ihmistä, joka toimisi aina moitteetta.

    Jos ajatellaan tuota ekaa kuvitteellista esimerkkiä, niin eka ajatus ihmisillä on, että myyjä on tunteeton heitukka. Voihan se näinkin olla, mutta mikä muu asia voisi saada ihmisen käyttäytymään näin? Siinä pohdittavaa itse kullekin ;o)

  • Titta

    Ao. ”Mallu-burgeri” nyt ihan oikeasti toimii kuvatun kaltaisesti, ihan itse koettua – ei koskaan mihinkään jaettua. Siksipä en asioikaan siellä, turha syyttää somea riistokapitalistin toiminnasta! ;)

Kommentointi on suljettu.