Huijaus!

Törmäsin täysin ala-arvoiseen asiakaspalveluun. Itse asiassa niin surkeaan, että kutsun sellaista asiakkaan kiusaamiseksi ja harkitsen ilmoitusta viranomaisille. Juttu meni näin:

Menin iltamyöhään hampurilaiselle erääseen pääkaupunkiseudun tunnettuun mättöpaikkaan, Mallu-Burgeriin. Tiedättehän, siinä Kampin kulmilla. Tiskillä pitkä jono ja tiskin takana elämäänsä kyllästynyt, sormiaan napsutteleva, parikymppinen heitale.

Jono seisoi. Se seisoi, koska tiskin edessä  kaiveli taskujaan sotaveteraani-ikäinen kumarainen vanha mies. Hänelle oli annos valmiina tiskillä, mutta vaikutti, ettei rahaa löydy riittävästi sen maksamiseen – tai ainakaan ei niistä taskuista ollut vielä löytynyt, jotka hän oli jo kaivellut. Myyjä hoputti vanhusta:

– Onks sulla sitä hynää vai ei?

Vanhus hätääntyi. Oli helppo nähdä, että häntä nolotti. Jono takana oli hermostunut, eikä palttoon taskuista löytynyt enempää, vaikka hän kuinka kaiveli.

– Anteeksi, hän mumisi ja jatkoi kaiveluaan, anteeksi… kyllä minulla piti olla..

Myyjä sieppasi tiskiltä vanhukselle varatun hampurilaisen ja osoitteli tätä sillä.

– No, löytyyks vai ei? Just teikäläisiä varten on yleensä etukäteismaksu. Tässä sun takia venata enää yhtään!   Myyjä heitti hampurilaisen mielenosoituksellisesti roskiin. Sitten hän huusi jonon suuntaan: Seuraava!

– Nyt löytyi riittävästi, vanhus sanoi hiljaa, mutta jono oli jo rynninyt hänen ohitseen ja kumarainen mies palttoossaan köpötteli ulos ilman hampurilaista. – Anteeksi, hän sanoi vielä mennessään, anteeksi.

En ostanut mitään, vaan käännyin typertyneenä ovelle. Poistuessani näin, että paikan kaikki roskikset pursuivat yli ja juomamukeja ja papereita levittäytyi nurkissa kuin pienoiskaatopaikalla. Maustetahroja oli pöydissä ja varmaan juoma-automaattissakin. Siivoton paikka, joka kaipaisi pikaisesti terveystarkastajaa. Ilkesivät kohdella vanhaa ihmistä noin!  Vain sen takia, ettei löytänyt riittävän nopeasti rahoja! Olin pöyristynyt ja olen edelleen.

Paikka on siis Mallu-Burger. Karttakaa tätä vanhusten kiusaajaa ja epähygieenistä läävää!

Saa jakaa Facebookissa. Ja oikeastaan pitääkin. Laitoin myös Suomi 24:lle.

Jussi Juhani

PS.

Huijasin teitä. Tuo kaikki oli valhetta. Melkein. Oikeasti meni näin: Myyjä oli oikein ystävällinen ja puhui vanhalle miehelle kunnioittavasti. Hän jopa laittoi hampurilaisen lämpölinjalle takaisin odotuksen ajaksi, että se pysyisi lämpimänä. Tarjoutui auttamaan rahojen etsimisessä. Lohdutti vanhusta, ettei tässä ole mikään kiire.

Paikan roskienpalautussäilöt olivat täynnä, koska paikka on niin suosittu, että ne illan lopussa täyttyvät aina. Paikan nimi ei ole Mallu-Burger.

Miksi huijasin teitä? Koska kokemuksesta tiedän monen teistäkin lukevan, uskovan ja jakavan moisia yrityksiä mustamaalaavia valheellisia paskajuttuja. Toki teette sen pahantahtoisuutenne lietsomassa hyvässä uskossa. Haluatte nimittäin vaikka väkisin uskoa, että ne ovat totta, koska:
a) juttu parjaa riistäjäsikakapitalistin yritystä b) koska joku on kirjoittanut sen nettiin.
Siinä pöyristymiseenne tarvittavat faktat.

Uskotte myös netin pahimpiin lietesäiliöihin, tiedätte kyllä mitä ne ovat. Vierailette  niillä  usein. Luette tekaistuja sepustuksia, joiden motiivina on kilpailijan mollaus, kosto tai vain silkka ilkeys. Ette halua ajatella, että kuka tahansa voi kirjoittaa nimettömänä tai feikkiprofiililla noille sivustoille esimerkiksi kilpailijastaan tai työnantajastaan aivan mitä tahansa keksittyä paskaa. Ettekä halua uskoa, että oikeasti tuhannet ihmiset myös tekevät niin. Ehkä sinäkin.

Tekstit pysyvät siellä. Palvelut eivät suostu niitä poistamaan, koska ”yrityksen kunniaa ei voi loukata”. Kun googlettaa yritystä nimellä, se nostaa esiin nuo keksityt paskajutut. Ikuisesti. Sitten linkität ne kavereillesi – ja pöyristytte yhdessä. Vielä kun kommentoit juttua tekaistuilla nimimerkeillä säännöllisesti, niin juttu pysyy lämpimänä ja google-hakujen keulilla.

Veemäisen kiero, mutta helppo keino tuhota yrityksen tai ihmisen maine. Ja niin käytetty! Monet teistä touhuaa pahansuovina pikku apulaisina pöyristyksensä kanssa siinä mukana. Ette uskokaan, miten yleistä sellainen on. Minä en usko, minä tiedän. Olen tutkinut asiaa muutaman vuoden. Suunnittelen aiheesta kirjaa.

PS.PS.

Miksi kirjoitin tästä juuri nyt? Eräs yrittäjätuttavani joutui hiljattain kokemaan edellä kuvatun. Itse toimin kuudessa eri yrityksessä, joten kokemusta riittää. Surullisinta on, jos näkee facebook-ystäviensä jakavan innoissaan tuollaista keksittyä paskaa itsestään – ja halukkaasti uskovan jakamaansa. Näinkin on käynyt.

Tiedättekö kuinka paljon arvostan sellaisia ystäviä? Vähemmän kuin sitä pökälettä, jonka huuhtaisen aamulla viemäriin.

 

Kommentit

  • jurpo

    Haluaisin kertoa vain että esim.googleen voi käydä muokkaamassa arvostelun tekijä tekstinsä uusiksi jos haluaa.
    Itse tein niin kun saatuani huonon aterian&palvelun ison laskun kera ja siitä suivaantuneena laitoin kitkerän palautteen firman nettisivuille ja googleen.
    Ravintoloitsija otti yhteyttä ja pahoitteli tapahtunutta, lupasi myös tarjota uuden aterian kun oli havainnut itsekkin ettei hommat menneet putkeen. En saanut poistettua tekstejäni mutta muokattua kyllä.
    Ensi kerralla suuntaan palautteeni firman sähköpostiin jos on tarvis.

  • kansalainen x

    ei tollasta tarviis pahan tahtosesti jakaa, sen voi jakaa ihan vain sen tähden että haluaa pitää vanhusten puolia ja empatiastakin

    • Jussi Kuosmanen

      Mitä empaattista on valheen jakamisessa? Eikö se pikemminkin ole päinvastoin? Se taas, että jakaa valheita, koska haluaa uskoa ne todeksi, kertoo lähinnä hyväuskoisesta hölmöydestä – tai silkasta pahantahtoisuudesta. Netissä ei riitä tavanomainen mediakritiikki, vaan pitää epäillä KAIKKEA, mitä sinne on kirjoitettu. Varsinkin, jos kirjoituksessa panetellaan, ”paljastetaan”, paheksutaan tai vihjaillaan negatiivisesti ja tällaisen kohteena on tunnistettava henkilö, ihmisryhmä tai yritys. Usein faktoina esitetyt asiat, jopa asiantuntijalausunnot ja silminnäkijöiden havainnot ovat keksittyjä. Jokainen, joka osaa kirjoittaa, osaa tuollaisia myös keksiä ja julkaista. Ei siis pidä olla naiivi, vaikka olisi kuinka empaattinen.

      • Jaana Reising

        Uskoin tarinaasi, silla se voisi olla totta! Olen kaynyt Suomessa monta kertaa, enka ole koskaan kokenut tylympaa ja huononpaa palvelua missaan muussa maassa… Olen hymyileva luonteeltani, Suomessa ollessani, minulle on sanottu ”Mita v***uu saa hymyilet?” yms.. Mieheni oli rullatuolissa, silti emme paasseet suojatien yli. Taksi kuskit ei halunnut autaan rullatuolia laittamaan autoon ja melkeen murisi, jne… Minusta tulee surullinen ja alakuloinen kun kayn Suomessa!! Toivon ettei tarvi kayda enaa koskaan. Toki pointtisi oli hyva siita etta valheelliset jutut voi tehda paljon vahinkoa yksityis henkiloille ja firmoille.

        • Julli

          Aika mielenkiintoisia kokemuksia sinulla. Olen asunut monta kymmentä vuotta Suomessa, mutta viimeiset 5 vuotta eräässä toisessa Euroopan maassa. En muista että minulla olisi koskaan ollut erityisen huonoja kokemuksia asiakaspalvelusta Suomessa. Päinvastoin, yleensä asiakkaaseen suhtaudutaan mielestäni tosi ystävällisesti ja auttavaisesti. Yleensäkin aina ihmettelen sitä kun suomalaiset haukkuvat suomalaista asiakaspalvelua huonoksi. Olen asunut Suomessa useissa suurissa kaupungeissa mutta en pääkaupunkiseudulla. Tässä voi tietysti olla yksi selitys.
          Tässä toisessa Euroopan maassa, jossa nykyään asun, asiakaspalvelu on usein erittäin huonoa. Kaupoissa harvoin saa vastausta tervehdykseen, hymyä vieläkin harvemmin. Elämäni karmein asiakaskokemus on täältä eräästä puhelinoperaattorimyymälästä. Ei ole muuten Itä-Euroopan maa.

          • Kepro

            Ei, pitäisi ollakaan, parasta palvelua olen saanut seuraavissa maissa : Tsekki, Puola, Latvia sekä Viro (pl Tallinna).
            Mielestäni Suomessa palvelu ei ole huonoa eikä hyvää, asiallista se onneksi lähes aina on.

        • Örmy

          Älä jauha paskaa. Suomalainen asiakaspalvelu on erittäin korkeatasoista, vertaat sitä sitten Balttiaan, Espanjaan tai oikeastaan mihin tahansa. Asiakkaiden käyttäytyminen puolestaan on erittäin ala-arvoista hyvinkin usein.

          • Jaana Reising

            ”Ala jauha paskaa” Ihan repesin nauramaan silla se oli vastaus mita juuri Suomalaiselta odotin, kiitos siita! Onneksi oli myos ihan asiallinen vastaus ulkomailla asuvalta Suomalaiselta! Olen kauan miettinyt, miksi hyvinvointi maassa voidaan niin huonosti?! Vai onko kaikki kirjoitukset mita olen lukenut Suomesta juuri tuota mista Jussi Kuosmanen kirjoittaa?!! Itse voin vain kertoa omista kokemuksistani, en ole kyllakaan kaynyt 11 vuoteen… No, ehka asiat on kaantynyt parmmaksi!!

      • tui

        Juuri noin :D

      • tui

        Meni väärään kohtaan , höh

  • Antero2015

    Koskaan ei tapahdu mitään ja mikään ei ole totta. Kaikki valehtelee! Onko tuo taas vainoharhaisuutta?

  • juhani hirvonen

    Tätähän tämä; kaikki kelteinen luetaan kyllä.
    mutta jos on jotain myönteistä. pyyhitään yleensä sitä isoa t………..puolta!

  • Odeli

    Todella asiallinen kirjoitus! Tuo hyvin esille myös vapaan viestinnän varjopuolia.

  • Seppo

    Aina pitää muistaa se, että jutuilla on kaksipuolta.. mutta myös ne ”vääryyden” kokeneet yrittäjät voivat puhua paskaa.

  • Heikki

    Tämän takia internetissä on palveluja kuten Yelp, jossa ravintolalle jättää palautetta asiakaspalvelustaan. Yksittäinen trolli ei kokonaiskuvaa pilaa.

  • K@S

    Jotkut asiat voivat olla todellakin keksittyjä, ja vahingoittaa imagoa. Itse olen vammainen henkilö. Positiiviset asiat vievät minua hymyilleen eteenpäin, mutta ne negatiiviset asiat muistan paremmin jopa vuosien takaa. Molempia tulee vähintään kerran vuodessa koettua. Totta tai valhetta, mutta sen minkä henkilö kokee toisen satuttamana ei ole vähäinen. Sen muistaa kauemmin ja pitää varpaillaan kauan.

  • Nainen

    Asiakaspalvelija on ihminen! Varmasti jokaiselle on sattunut epäonnistumisia ja huonoja kokemuksia asiakaspalvelijoista. Yleistään en lähtisi,koska lähtökohtaisesti jokainen yrittää parhaansa. Somessa on kaksi puolta,osa totuutta ja osa muunneltua totuutta. Jokainen,joka nettiin kirjoittaa on vastuussa omasta julkaisustansa. Rehellisyys maanperii & lähimmäisen rakkaus!

Kommentointi on suljettu.