Sakotusvimma lähentelee maniaa

Talvi tuli ja virkamiesten taulapäisyys etsii kliimaksiaan. Ainakin, jos on uskominen Aamulehden juttuun. Siinä ilakoidaan poliisin liikenneturvallisuuskeskusta johtavan ylikomisario Dennis Pastersteinin kanssa kuinka mahtavan mieletön määrä on päästy sakottamaan suomalaisia viime aikoina.

– Viime vuonna poliisin kiinteät ja liikuteltavat valvontakamerat johtivat 408 322 huomautukseen, rikesakkoon tai päiväsakkoon kuljettajan ylinopeuden perusteella, toteaa ylikomisario.

Hurraa!

– Lokakuun loppuun mennessä (tänä vuonna) vastaavia tapauksia oli kirjattu 487 000 kappaletta. Loppuvuoden aikana tapausmäärä nousee vielä noin 100 000:lla, Pasterstein jatkaa.

Hurraa! Hurraa!

– …mutta ensi vuonna tapausten kokonaismäärä saattaa nousta jo 800 000:een.

Hurraa! Hurraa! Hip hurraa!

– Poliisi nimittäin saa kameravalvontaan huomattavia lisäresursseja. Liikenneturvallisuuskeskukseen tulee 15 uutta työntekijää ja kameroita hankitaan 60 kappaletta lisää, intoilee Pasterstein.

Nyt ei riitä enää pelkät hurraat. Eiköhän kajauteta kolminkertainen eläköön-huuto suomalaisten virkamiesten viisaudelle. Kelatkaa. Vaivojaan säästämättä ne aikovat sakottaa jokaista, jolla on auto. Eiks oo hienoo? Loppuu porvareilta ylimielinen porhaltaminen paska-Audeillaan.

Ja mikä ihana tekosyy rangaista! Jos ajaa vahingossa seitsemän kilometriä kovempaa kuin mitä se tiehallinnon tollo piruuttaan nopeusmerkkiinsä kirjoitti, se on sakon paikka. Ja ainakin kaikki ne ajaa, joilla ei ole kaasujalassa balettitanssijan herkkyyttä ja silmissä riittävää karsastusta katsoa yhtä aikaa tietä ja nopeusmittaria.

Mutta voi harmi!

Tuli talvi ja ennakoimaton takaisku: Kitkarenkailla liukastelijat eivät uskallakaan ajaa sitä seitsemän kilometrin ylinopeutta. Voi harmien harmi. Ne 15 uutta sakottajavirkamiestä ovat nyt ilman työtä. Jo aamupäivällä ovat kuulemma kirjoittaneet kaikki päivän sakot ja iltapäivä menee rokulissa.

Mutta onneksi on kuuluissa suomalainen virkamiesäly.

– Joudumme lisäämään kameroiden määrää kentällä, jotta kaikille uusille työntekijöille riittäisi tapauksia, Dennis Pasterstein kertoo Aamulehdelle.

”Tapaus” on sakotetun uusi nimi. Aivan kuin putkaan raijatut juopot ovat nykyisin asiakkaita. Poliisien skeidalta tuoksahtavaa uuskorrektia pehmokieltä.

Siis ihan vain sen vuoksi lisätään kameroita kyttäämään töistä kotiin ajavia kansalaisia, että virkamiehet saisivat lisää sakkoja kirjoitettavaksi! Nyt loppui hurraa-huudot. Olen jo niin vanha, etten jaksa kiljua riemusta kusipäisyydelle. Sillä sitähän tuo on puhtaimmillaan.

Ja muutenkin vakavasti puhuen…

Sanokoot poliisivirkamiehet ihan mitä tahansa, mutta kysymys ei enää ole liikenneturvallisuudesta, vaan sakottamis- ja kyttäämismaniasta. Sairaalloisesta tilasta, jonka perustelut eivät ole tästä maailmasta.

Esimerkiksi liikennelääketieteen professori Timo Tervo on monta kertaa yrittänyt puhua järkeä mielettömän kamerakyttäämisen kannattajille: (Linkki)

– Kameravalvonta ei korreloi lainkaan riskin kanssa, vaan se näyttää vain olevan keino kerätä rahaa valtiolle budjetin mukaisesti, hän sanoo.

Jos ajaa paljon, myös seuraavaan Timo Tervon mielipiteeseen on helppo yhtyä:

– Teillä on ihan järjetön miinoitus, ja on mennyt ihan tietokonepeliksi, että pääsetkö mökille ilman sakkoja.

Tervo on myös sitä mieltä, että kamerat häiritsevät jo liikennettä. Silti niitä ängetään yhä vain lisää – koska kyttäämismania niin vaatii.

Uudenmaan onnettomuustutkintalautakunnan lääkärijäsenenä Tervo tietää mistä puhuu:

– Kuolonkolariaineiston perusteella riskittömän kuljettajan ylinopeus on vain harvoin onnettomuuden syynä. Merkittävin syy on kuljettajan tila.

Eli se vaikuttaa eniten, onko kuljettaja päihteiden vaikutuksen alaisena, väsynyt tai sairas.

Riskinä eivät ole ylinopeutta ajavat, vaan kuskit, joiden ei pitäisi olla liikenteessä lainkaan! Känniläiset, krapulaiset, huumehörhöt, puolisokeat, mielialalääkkeitä popsivat, itsemurhaajat, vanhuuden höperöt…

Minkälaisella kameralla näitä riskikuljettajia pitäisi kuvata, että heidät saisi pois liikenteen joukosta? Silloin nimittäin kuolemaan johtaneet onnettomuudet tippuisivat laakista aivan eri lukemille.

Kamerakyttääminen ei todennäköisesti säästä enää ainuttakaan henkeä lisää, vaan tekee joustavasta liikenteestä pian mahdottoman. Joillakin tieosuuksilla se on jo sitä. Neuroottiset silmänpalvojat ja sakonpelkääjät jurnuttavat alinopeutta, eivätkä taatusti väistä pysäkille, vaikka taakse kertyisi tuhannen auton jono. Ja takana kiukku kasvaa…

Meissä nykysuomalaisissa on jotakin vikaa. Siis päässä. Me uskomme… äh, paskat… TE uskotte, en minä, että nopeusvalvontakamerat ovat muka ratkaisu liikenneturmiin. Suuri osa suomalaisista ilmeisesti jopa kannattaa niitä. Muutenhan ne kaadettaisiin tielläliikkujien toimesta nurin, niin kuin joissakin maissa tavan takaa tapahtuu.

Sanonko syyn miksi niitä Suomessa kannatetaan?

Olemme niin outoja jästipäitä, että meitä vituttaa suunnattomasti, jos joku ajaa meitä kovemmin. Aivan samasta perimmäisestä syystä kuin jos joku hieman etuilisi jonossa, pukeutuisi hienommin, saisi palkankorotuksen, laulaisi karaokessa paremmin tai ostaisi paremman auton. Onhan se väärin sellainen. Siinä liikennepsykologiaa suomalaisittain.

Olen muuten sitä mieltä, että suomalainen lama kulkee käsi kädessä meidän ajatusmaailmamme kanssa. Niin kauan kuin körötellään liikenteessä sakkoja neuroottisesti peläten, lama jatkuu.

Jussi Juhani

 

 

Kommentit

  • 2016

    Suamen tieliikennelaki ei muuten tunne termiä “alinopeus”. Moottoritiet taitaa olla ainut poikkeussäädäntö ajoneuvon nopeuksien suhteen.
    Eikä moni kuski muutenkaan tunnu tiedostavan fysiikan laikien olemassa oloa… ainakaan matkan, nopeuden ja ajan suhteen.
    Lienee liian monimutkaista.

    Mutta aivan sama, kamerat tosiaan tekee tästä ajoittain vielä vaikeampaa.
    Tästä syystä olenkin alkanut ajamaan ihan vittuillakseni aina tätä tieliikennelain termistön ulkopuolella olevaa “alinopeutta” ja näyttelemään kansainvälisiä käsimerkkejä jokaiselle, joka ohittaa liian pienessä välissä, niin että vastaantulija joutuu jarruttamaan tai väistämään pientareella.
    Lakien mukaan toimintani on täysin hyväksyttävää.

    Ja btw. Siellä missä ei ole kameraa – siellä on kortinlukija, ip-osoite, tietokanta tai gps-paikannin.
    Ei tarvitse paljoa omaa taskua kauemmaksi mennä.

  • ajuri

    Miksi tehdään maan suurin rikollinen autoilijasta.Kysyn vaan ?????

  • Kersantti Ärjylä

    Sakkoja ei tule, jos ei ajeta ylinopeutta.
    Suomi on sitoutunut vähentämään liikennekuolemia v. 2020 mennessä puoleen. Ylinopeudet ovat yleisin syys kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Viimeksi Kuopiossa kuoli autoilija ylinopeutta ajettuaan ja surullinen 4 henkeä vaatinut onnettomuus johtui ylinopeudesta.
    Vastuullisten pitää toimia niin, että kuolemat vähenevät. Populistisesti kaahailua puolustavat eivät tarvitse vastata puheistaan.

  • Kirsiiiiiii

    Pasterstein on poliisin ruokaketjussa varsin alhaalla ja hän toteuttaa vain ja ainostaan poliitikkojen poliisille asettamia tavoitteita. Jos ei toteuttaisi, niin olisimme maassa jossa poliisi ja armeija päättäisi kaikesta.

    Mitäpä jos kerrankin kohdistettaisiin se kritiikki sinne mihin se kuuluu eli persujen oikeusministeriin, jonka kautta uusi lainsäädäntö entistä kalleimmilla sakoille tuli ja Kokoomukse valtiovarainministeriin, joka kertoi, että näin paikataan valtiontaloutta. Tässä pelissä yksi pastersteini on aika pieni nappula.

Jätä kommentti

*