Tiemaksut pyöräilijöille

Liikenneministeri Anne Berner haluaisi autoilijat tiukkaan valvontaan.  Pitäisi digitaalisesti kirjaa heidän liikkumisistaan ja lähettäisi laskun, jos poistuu liian kauaksi kotoaan. Onnittelut Bernerille. Hän vie valtiollisen ahneuden uudelle tasolle. Sanon sitä maantieryöstöksi. Mutta mikä ettei. Kunhan vain ei tule asentelemaan autooni mitään tarkkailuhärpäkkeitä. Jos, niin heitän mäkeen heti eka mutkan jälkeen.

Helsingin vihreät suunnittelevat käytännössä koko kaupungin sulkemista autoilijoilta. Ilmeisesti tekeillä on pyöräilijöiden paratiisi. Onnittelut heillekin. Täydellisestä pöljyydestä.

Koska olen pesunkestävä riistäjä, vien Bernerin ajatuksen tappiin. Vaadin liikkumisperusteisia väylänkäyttömaksuja myös pyöräilijöille – noille pakkasen puremille huimapäille.

Koko pyöräilyvillitys on matkittu Hollannista ja Tanskasta, eli maista, joissa a) ilmasto on sille paljon suotuisampi b) ihmiset vetävät niin paljon kannabista, että korvissa suhisee valmiiksi. Jos myös Suomesta halutaan tehdä pyöräilijöiden paratiisi, joudumme muokkaamaan a) ilmastoamme lämpimämmäksi b) lisäämään kannabiksen käyttöämme. Uskon, että ensimmäiseen kohtaan vihreillä on olemassa jo suunnitelma ja toinenkin on heille ihan mieluisa.

Itse taas näen, että ellei pyöriin kehitetä lämmitettyä hyttiä, en katso sen olevan varteenotettava liikkumismuoto niille, joiden päänupissa on jotain paleltuvaa. Tämä koskee tietenkin vain talvikuukausia. Niitä on Suomessa noin kymmenen.

Asun Kuopiossa, mutta B-asuntoni sijaitsee Helsingin Kampissa, melkein sen pyhän pyöräilyrotkon reunalla. Jos ammattini olisi pyöräilyliikenteenlaskija ja tienestini perustuisivat havaittuihin suoritemääriin, olisin rutiköyhä. Kummassakaan kaupungissa ei ole marraskuun ekaviimojen jälkeen juuri kettingin natinaa kuulunut.

Kuitenkin molemmissa kaupungeissa tehdään autolla ja vastaavilla järkevillä liikuntamuodoilla eteneminen lähes mahdottomaksi kaavoittamalla kadut, tai paras osa niistä, pyöräteiksi ja kävelykaduiksi. Mannerheimintie on autoilijan näkökulmasta enää surkea kujarääpäle verrattuna entiseen avaruuteensa. Lisäksi sen nopeusrajoitus on alennettu tasolle, joka ei aiheuta pyöräilijöissä kateutta – niissä kolmessa samettihousuisessa  viherheppulissa, joilla ei ole pakkasessa mitään menetettävää.

Kuopiossa asiat ovat vielä pahemmin. Toria ei voi lähestyä enää autolla ollenkaan. Tosin ei sitä uskalla tehdä juuri jalankaan. Pääkävelykadulla (jolla ei voi kuin kävellä, koska kauppoja ei ole) seisoo ehkä maailman luotaantyöntävin taideteos, Oksapoika. Se kuvaa mitä ihmiselle tapahtuu, kun ajaa aivot hyyhmässä fillarillaan kaselikkoon.  Karahkat lävistävät kehon ja keväällä mahanahkasta puskee versoja.

Maailman pelottavin patsas

Maailman pelottavin patsas – ja ehkä yksinäisin

Osin juuri Oksapojan takia olen hankkinut Helsingistä asunnon. Pelkään tapaturmaisesti kuolleiden pyöräilijöiden näköispatsaita. Ne tunkevat painajaisiini, joissa minut pakotetaan polkemaan tankopyörällä räntäsateessa kohti Kuopion toria. Ei armahdeta, vaikka vetoan eturauhasvaivoihini, jotka pahenevat märän satulan painaessa kiveksiäni. Herään siihen, kun tipahdan tangolle.

Kesäpyöräily on kyllä kivaa. Mutta siihen se jääkin. Helsingissä kolmeen viikkoon, jotka sään puolesta ovat siedettäviä, Kuopiossa viikkoon.  Se on itse asiassa niin kivaa, että siitä voisi verottaa erikseen. Vinkiksi vaan Anne Bernerille tämäkin.

Pyöräilijöiden reitit pidetään verovaroin auki myös talvella. Toki aivan turhaan, mutta sitä ei saa ääneen sanoa, koska valtuuston viherheppulit saavat hepulin. Niinpä katson, että mikäli autoilijat joutuvat maksamaan autoilustaan ajettujen kilometrien mukaan, sama ulotetaan koskemaan myös pyöräilijöitä. Sitä kutsutaan yhdenvertaisuudeksi. Tosin koko Bernerin ehdotusta pitäisi kutsua hulluudeksi, mutta se on jo eri asia.

Jussi Juhani

Kuopion suosituin kävely/pyöräilykatu keskellä talviyötä eli klo 17.30. Ennen kadulla kuului jatkuva moottorin hyrinä kun autoilevat asiakkaat rynnivät liikkeisiin.

Kuopion suosituin kävely/pyöräilykatu keskellä talviyötä eli klo 16.30. Ennen kadulla kuului jatkuva moottorin hyrinä ja rahan kilinä, kun autoilevat asiakkaat rynnivät liikkeisiin.

 

 

Kommentit

  • ei näin

    Onko käsite olkinukesta tuttu? Rakennat Bernerin suuhun tarinaa, jota kukaan ei ole esittänyt. Ei tällaista voi debatoida.

    • Jussi Kuosmanen

      Olkinuket on kivoja. Kun kansa mätkii niitä, voi kaikessa rauhassa rakentaa digitaalisia seurantajärjestelmiä, keskinopeuskameroita ja tuhat uutta peltipoliisia. Ja autioita kävelykaupunkeja tietenkin. Osallistun siis vain hämäykseen, ettei Annen yksin tarvitse..

  • Ympärivuodenpyöräilijä

    Jos sulla oikeasti on asunto Helsingissä Baanan varrella, käy varsin katsomassa sitä laskuria. Voit vain ihmetellä lukuja, joita sinne kertyy paikassa jossa mielestäsi ei kettingin narinaa kuulu.

    Eihän sitä kuulu, kun pyörä on huollettu ja kulkijalla asianmukainen varustus. Pyörä on hiljainen, mukava ja lyhyillä matkoilla ylivoimainen kaupunkikulkuneuvo.

    • Accumulator

      Se sopiikin siis paikallisille. Vieraspaikkakuntalaisille on tarkoitettu ihan muut paikkakunnat. Kiva että paikallisissa liikkeissä arvostetaan paikallsia asiakkaita jotka joka päivä hamstraavat tavaraa mitä riksoillaan kuskaavat. Kovat ovat liikevaihdot.

  • Realisti

    Ikävänsävyinen naljaileva juttu. Vähemmän tällaisia, kiitos.

  • entinen kuopiolainen

    Koko Kuopion kävelykeskusta on täysin epäonnistunut hanke. Rahaa meni roppakaupalla ja lopputuloksena torin ympäristön liikepaikat tyhjenivät – itse torista puhumattakaan. Onhan tietysti toriparkki, mutta kuka haluaa raahata raskaita ostoskasseja kapeita maanalaisia käytäviä pitkin. Kaduilla ei todellakaan paljon ihmisiä näy. Kävelykeskustan ulkopuolella on sitten melkoinen liikennekaaos. Ennen Kuopion keskustassa oli helppo liikkua yksisuuntaisilla kaduilla, mutta ei nyt. Tori on hiljentynyt huomattavasti – vain muutama myyntikoju jäljellä.

    • sepesusi

      samaa mieltä pitkälti…Varkaudessa viihtynyt kuopion jälkeen jo vuosia…enkä pölhölään enää palaa…

  • buuri johannesbuurista

    Todella hyvä juttu! Päivän naurut.

    Sarkasmin ymmärtämättömyys on henkinen vajavaisuus. Ulla Appelsin oli myös oikeassa.

  • vastarannankiiski

    Asia on juuri näin. Polkupyörä, joita minullakin on kaksin kappalein, on kulkuneuvona ookoo kesällä, mutta ei sillä yli 20 km työmatkaa poljeta lopultakaan monena päivänä vuodessa. Eivät edes vannoutuneimmat ituhipit.

    Pyöräteitä vaaditaan rakennettavaksi jatkuvasti lisää. Käyttöaste on suurimman osan vuodesta olematon ja jos pyörätien vieressä on maantie, niin suurin osa ajaa autojen seassa joka tapauksessa.

    Jussin teksti ei ole mikään olkinukke: pyöräilijät vaativat autoilijoille lisää veroja (http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/2972683/Liikenteen+rahoitus+on+uudistettava). Perustelut ovat roskaa, mutta vakuuttavan oloisia, kun niissä on paljon isoja numeroita. Puree kateelliseen suomalaiseen samalla tavalla kuin valeuutiset äänestäjiin eräissä pressanvaaleissa.

    Tosiasiassa 7 miljardin verot, jotka moottoriajoneuvoliikenteeltä kerätään, riittäisivät aivan hyvin tienpitoon. Tuplaamalla sen tienpitoon käytetyn miljardin ja keräämällä vastaavan summan muihin valtion kustannuksiin muualta ei mitään ongelmaa olisi. Mutta kun asiasta päättävät ministeriöt ja ministerit eivät sitä halua, vaan liikenne- ja viestintäministeriö on niin rakastunut autoilijoiden kyttäämiseen että haluaa kaikille jalkapannan voidakseen rahastaa mielensä mukaan.

    Bernerin ideahan tämä ei ole, eikä ollut Kyllösenkään, vaan sen takana on joukko ministeriön virkamiehiä. Mitkä ovat heidän motiivinsa, sitä voi vain arvailla. Mutta kovia poikia, kun ovat saaneet järkijättöisen ideansa noin hyvin myytyä kahdelle poliittisen kentän eri päitä edustavalle ministerille.

  • Autoileva kävelijä

    Kadunvarsille ja torin alle pysäköintiin 90 tai 120 ensimmäistä minuuttia ilnmaisiksi, niin johan alkaisi keskustassakin taas KÄVELEMÄÄN ihmisiä. Eli siis ainakin joku osa siitä enemmistöstä, joka menneinä vuosina tuli keskustaan autoillaan ja käveli siellä perillä sekä käytti ostovoimaansa, mutta käy nykyään lähinnä keskustan ulkopuolisissa ostoskeskittymissä. Eivät menisi uuteen hienompoaan keskustaan sijoitetut miljoonat ihan hukkaan ja edes muutama kauppaliikekin saattaisi taas palata sinne.

    • vastarannankiiski

      Samaa mieltä. Koko autoton keskusta-ajatus on järjenvastainen ja eniten siitä kärsivät kalliilla liikepaikoilla olevat yrittäjät, joiden asiakasvirta saadaan loppumaan tällaisella enemmistön tyrannialla.
      Helsinkiin on näköjään tulossa viher- ja vasemmistopainotteinen valtuusto seuraavissa vaaleissa ja se kyllä tietää kuoliniskua monelle keskikaupungin pienelle yritykselle, koska sinnekin haaveillaan autottoman keskustan laajentamista.
      Ostovoima jää keskustan ulkopuolelle ja se vähä porukka, joka siellä kalliilla vuokrilla asustaa, ei sitä ikinä pysty korvaamaan. Sieltä loppuvat palvelut ennen pitkää.
      Uskomatonta, että valtuuston vaikka miten nimellinen enemmistö voi tehdä vaikka millaisia päätöksiä toisten vahingoksi.

  • Kuappinen

    Ikävänsävyinen naljaileva juttu. Lisää tällaisia, kiitos

  • huokaus

    no sitte samalla käveliöille kengänpohja vero kun niitä samoja väylii kulkevat kuin fillarisit.. tää suomen meno alkaa olla pohjois-korean touhuu…

  • Ultsi

    Kirjoittaja asettaa pyöräilijät ja autoilijat vastakkain. Harvemmin pyörät autoväylillä liikuvat. Kuopion kävelykadulle ja pyöräilylle en löydä yhteistä nimittäjää.Taitaa autosta tulla pelkkä rasite, pyöräillen taas pääsee liikkumaan vapaasti kesät ja talvet. Suosittelen!

Kommentointi on suljettu.