Miten selvitä elämästä hengissä?

Kun aurinko näyttää takapuolensa ja on vielä unohtanut pyyhkiä, elämä ei todellakaan hymyile.

Itselleni tärkeitä ajatuksia, joiden avulla olen selvinnyt vaikeista hetkistä ( joskus ne olivat viikkoja).

Ole itsellesi armollinen, mutta älä pakoile vastuuta.

Kun ahdistaa, masentaa ja voimavarat ovat vähissä riittää että muistaa edes hengittää.

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Turha yrittää olla tehokas, kun voimavaroja ei ole.

Osallistu itse omaan elämääsi. Sinusta riippuu aika paljon millainen siitä tulee.

Kun arki ei omin voimin suju, pyydä apua.

Ole kiitollinen

Älä unohda heitä, jotka ovat olleet vierelläsi vaikeina aikoina. Pidä yhteyttä silloinkin, kun sinulla menee  paremmin.

Ole kiitollinen pienistä asioista; aamukahvista, hyvin nukutusta yöstä,  tämä päivä oli parempi kuin eilinen.

Kiitollisuuteen riittää yksikin asia.

Miksi olisit niin erityinen, että sinulle ei vastoinkäymisiä ja vaikeita aikoja tulisi elämäsi aikana

Kuultuani tämän menin hiljaiseksi, mutta enemmän kuin totta.

Toteuta unelmia omien mahdollisuuksien rajoissa

Muutama vuosi sitten minulla ei ollut unelmia.  Sitten tuli pikkuhiljaa asioita joita halusin tehdä. Ne olivat arkisia askareita monelle, mutta minulle ne olivat pieniä unelmia. Pienten unelmien toteutuminen antaa uskoa suurempienkin unelmien saavuttamiseen.

Kaikki ei välttämättä ole sinun syytäsi

On hyvä katsoa peiliin ja myöntää rehellisesti kuka sieltä oikein katsoo ja mitä on tullut tehtyä.  Omaa taakkaansa on turha lisätä syyllistämällä itseään kaikesta tai sitten omaa käytöstään on muutettava, että syyllisyys jää vähemmälle. Jos omat keinot eivät riitä, tähänkin on ammattilaisen apua saatavissa.

Anna anteeksi menneisyydelle

Sitä ei voi edelleenkään muuttaa paremmaksi.

Suunnittele tulevaisuuttasi edes lyhyellä aikavälillä

Ostin tänä vuonna kalenterin monen vuoden tauon jälkeen. Tammikuun tärkein  ja ainoa merkintä oli yhdelle viikolle: kirjasto. Mielestäni parempi kuin ei mitään.  Elokuulle merkintöjä on jo enemmän ja kaikissa tapaamisissa ei lue kirjasto vaan siellä on ihan eläviä ihmisiäkin. Olemassaololle on tärkeää, että on jotain odotettavaa, jota on suunniteltu.

Kun yksi keino ei toimi, kokeile jotain muuta

Mielenterveysongelmissa keinoja toipumiseen on monia; lääkkeet, terapia, osastohoito, vertaistukiryhmät jne. Lääkkeet kyllä edelleenkin pitää intiaanit kanootissa, ne mitä on vielä jäljellä. En hyötynyt terapiasta, osastohoidosta eikä ryhmätkään olleet se juttu, jolla tätä elämää viedään eteenpäin. Oli muutaman kerran sellainen olo, että eikö tästä maailmasta todellakaan löydy minulle sitä omaa paikkaa vai olenko pudonnut joltakin vieraalta planeetalta. Aloin tehdä niitä juttuja josta olin joskus pitänyt; kirjojen lukeminen, ruoanlaitto ilman mikroa, neulominen, vaikka keskittymiskyky oli huonompi kuin kultakalalla. Arjen sujumisesta sai onnistumisen kokemuksia ja huomasi olevansa elossa ei pelkästään hengittävänsä.

Muista, mistä olet lähtenyt

Älä vertaa omaa elämääsi muiden elämään. Se ei todellakaan ole samanlainen kuin omasi, vaikka olisitte samassa tilanteessa. Jos olette samassa veneessä, asia voi olla hieman eri. Ajattele asioita pitkällä aikavälillä. Millainen tilanne oli vuosi sitten ja mitä hyvää on tapahtunut sen jälkeen. Muutos harvoin tapahtuu yhdessä yössä.

Anna elämällesi mahdollisuus

Älä sulje ovia ennenkuin tiedät mitä niiden takana on. Ole avoin uusille asioille ja pidä ne, jotka saavat tuntemaan olosi hyväksi.

Aseta itse omat rajasi

Sinä itse parhaiten tiedät mihin voimavarasi riittävät. Sana EI on joskus enemmän kuin tarpeellinen. Kaikkeen ei tarvitse osallistua ja unta ei voi varastoida.

Opettele olemaan pieni kala suuressa järvessä

Tavallinen riittää olemassaoloon.

-MariaK-

 

Jätä kommentti

*