Lämmöstä takaisin arkeen

Hei kaikille!

Nyt ollaan koko napakan kontaktin väki kotiuduttu takaisin tänne jäätävään Suomeen Teneriffan lämmöstä! Tai no Juho jäi vielä hieman etelämpiin maisemiin, Santahaminaan(armeijaan). Leirillä meillä ei ollut nettiä käytössämme muuten kuin kahviloissa, joten siksi emme päivitelleet blogia leirin aikana.

Leirillä käytettiin rantatuolit hyväksi myös treeneissä!

image3

Kentällä aurinko paistoi meille suomalaisille liian kirkkaasti, joten ilman aurinkolaseja kuvaus ei onnistunut

Meille kaikille tämä leiri oli ensimmäinen talvella tehty leiri. Las Americaksen treeniolosuhteiden takia tähtäsimme nopeusjakson näille kahdelle viikolle. Lämmössä nopeus kulkee paremmin kuin kylmässä, ja Americaksessa ei ole paljoa pehmeää alustaa käytössä, joten säästelimme jalkojamme jättäen pidemmät lenkit kokonaan pois. Itsekin sain yllättävän pitkään vieneen takareiden revähdyksen jälkeen suoritettua kaikki treenit ilman kipuja tai edes tuntemuksia. Lämmöstä oli selvästi apua! Nyt voin hyvillä mielin lähteä kohti hallikautta, ilman pelkoa, että takareisi estäisi kovemmat juoksut. Valitettavasti emme selvinneet kuitenkaan täysin ilman vammoja, sillä Mariannen akillesjänne kipeytyi jälleen. Toivotaan, että tällä kertaa ei menisi yhtä pitkään parantumisessa.

Leirillä ehdimme toki tehdä muutakin kuin vain juosta, vaikka treenaamaan sinne lähdettiinkin. Valmentajamme pieneksi harmiksi tuli aurinkoakin otettua muutamana päivänä, sekä katsastettua paikalliset hiekkarannat, kahvilat, ravintolat ja shoppailumahdollisuudet. Kerkesimme myös yhtenä päivänä vesipuistoon, Siam Parkiin, joka löytyi vain parin kilometrin päästä majoitustamme. Puistossa sisäinen lapsi pääsi valloilleen, joten hitaammat saivat väistyä tieltä, kun juoksimme innoissamme portaita ylös vesiliukumäkiin kerta toisensa jälkeen.  Mielestäni urheilijan elämään täytyy mahtua myös näitä ”tavallisen” ihmisen puuhia, jotta pääkoppa jaksaa painaa täysillä treeneissä. Urheilijan täytyy kuitenkin pitää mielessä, ettei saa väsyttää itseään liikaa, ja ajoittaa aktiviteetit sopivaan kohtaan harjoitusviikkoa. Näin palautuminen ei viivästy turhan takia.

Nyt muutaman päivän kotielon jälkeen on jo kolme hieman kevyempää treeniä suoritettu. Itselläni kaksi ensimmäistä tuntuivat hyvin raskailta ja kerkesin jo hieman huolestua, että näin kovatehoinen leiri tuli liian äkkiä loukkaantumisen jälkeen. Onneksi tänään treeni kulki taas lennokkaasti ja sainkin tehtyä Ollin kanssa ensimmäisen aitatreenin melko napakalla vauhdilla. Aitominen sujui lähes ongelmitta oikealla jalalla ponnistaessa, mutta kovemmassa vauhdissa vasemman jalan työskentelyssä on vielä paljon tekemistä. Kun toinenkin jalka saadaan toimi

image2

Ollin tytär Veera pääsi kuvaan meitä hieman kovemman mimmin kanssa! 200m maailman mestarin kuvaa on sitten isona kiva näytellä kavereille kentän laidalla :)

maan ja askeleet osumaan kohdilleen, pitäisi ratakierroksen aitamatkalta karista runsaasti kymmenyksiä. Tätä hiotaankin kuntoon enemmän keväällä, sillä hallissa taidan panostaa enemmän aidattomiin matkoihin.

Nyt kun päästiin puhumaan hallikisoista, voinkin mainita hieman suunnitelmistamme, jotka voivat kylläkin muuttua vielä kauden mittaan. Lauantaina minä ja Ville pääsemme vetämään rakastamamme testin: 500m+300m, välissä 15min tauko. Molemmat matkat juostaan niin kovaa kuin kintuista lähtee. Ja voin kertoa, että tämä HAPOTTAA! Testi osoittaa, missä ollaan menossa ja valmistaa samalla kauden kisoihin. Mikään kisa ei tule tuntumaan samalta kuin tämä testi, joten ratakierroksenkaan hapot eivät säikäytä. Silti tällä hetkellä kisaaminen jännittääkin minua hirveästi, mikä johtuu luultavasti rikkinäisestä syyskaudesta. Loukkaantuminen syö hieman uskoa omaan kuntoon, vaikka tällä hetkellä treenit ovatkin sujuneet hyvin. Tämä täytyisi nyt saada pois ajatuksista, jotta se ei vaivaisi radalla.

image4

Telinelähtöjäkin päästiin leirillä testaamaan pitkästä aikaa, ja korjattavaa löytyy vielä paljon

 

 

 

Ensi viikon torstaina kisakausi pääsee starttaamaan meille hieman pidemmällä matkalla, sillä Kuopiossa järjestetään perinteiset Hallitonnit, joita saa tulla seuraamaan paikan päälle. 1000m:n kisa on meille enemmän testi ja harjoitus. Ehkä myös hieman hauskanpitoa (jos sitä voi siksi kutsua), koska kilpakumppanit ovat pääosin saman seuran edustajia. Tonnien jälkeen kausi jatkuu Jyväskylä Indoor Gameseissä ja/tai Botnia Gameseissä Vaasassa, missä päästään jo päämatkan kimppuun. Tärkeimmät kisat, aikuisten ja nuorten SM-hallit, ovat sitten vasta helmikuun lopulla ja maaliskuun alussa, joten kisakuntoa ehtii vielä hakea. Kauteen olisi tarkoitus myös mahtua muutama 200m ja 800m kisa kaikkien meidän osalta.

ja…”Lantio ylös”

Nyt kuitenkin keskitytään vielä tekemään laadukkaita treenejä parin viikon ajan ennenkuin kausi pääsee kunnolla starttamaan. Onneksi Kuopio-hallin lämmitys toimii näillä kylmilläkin keleillä kiitettävästi, vaikka lämpötila ei aivan Teneriffan lukemia saavutakaan.

-Kirsi

 

 

Jätä kommentti

*