Joulukalenteri: 8.12. VOIMAA!

Hei!

Tänään Napakan kontaktin treeniohjelmassa oli voimaharjoitus. 400m juoksu vaatii myös paljon räjähtävää voimaa, joten voima on aika suuressa osassa harjoitteluamme. Tavoitteena ei ole nykyisen fitness-intoilun mukainen iso peppu tai täydellisen muotoiset lihakset, vaan saada juoksuun lisää voimaa. Tärkeintä ei siis ole ulkonäkö tai kuinka paljon penkistä nousee, vaan että kaikki mitä tangolla nostetaan siirtyisi suoraan myös juoksuun.

Jotta voima saataisiin näkymään myös juoksussa, teemme voiman yhteydessä myös paljon aitahyppyjä ja lopuksi muistuttelemme taas jalkoja, miten juostaan.  Eli yksinkertaisesti pistämme juoksuksi. Kevyiden vetojen jälkeen myös voimaharjoittelusta aiheutunut jäykkyyden tunne ja jalkojen raskaus helpottaa. Ainakin itse olen huomannut, että ensimmäinen veto tuntuu aina raskaimmalta, mutta kolmas jo huomattavasti helpommalta. Suosittelen siis tätä kokeiltavaksi myös kuntoilijalle. Tärkeää on kuitenkin muistaa, ettei näiden vetojen ole tarkoitus olla teholtaan kovia, sillä väsyneet lihakset voivat olla alttiita vammoille.

IMG_0013

Tässä Villen kyykyt.

Meillä on nyt ollut muutaman viikon ajan Mbody emg- housut, eli “älyhousut” mukana harjoittelussa. Housut mittaavat lihasten aktiivisuutta, jolloin saamme tietää tekeekö esim toinen jalka enemmän töitä kuin toinen. Tänään testasimme näitä ensimmäistä kertaa voimaharjoituksessa. Villellä huomattiin, että etureidet ovat paljon aktiivisemmat suhteessa takareisiin ja minulla (Kirsi) kuusi viikkoa sitten vaurioitunut takareisi teki töitä enemmän kuin ehjä. Hassua, mutta ehkä sillekin löytyy selitys pienen tutkimisen jälkeen.

Tietenkään yksi harjoitus ei vielä kerro koko tarinaa, vaan tietoa täytyy kerätä pitkään, jotta sitä voidaan oikeasti analysoida ja vertailla aiempiin ja muiden suorituksiin. Jatkoa on siis luvassa! Onneksi valmentajamme Olli ymmärtää näistäkin jutuista meitä urheilijoita enemmän, jotta homma pysyy edes hieman hallinnassa :)

-Kirsi (ja Ville)

Jätä kommentti

*