Joulukalenteri 9.12 Kestävyyttä

Moi,

Vaikka pääasia varttimailia juostessa on olla erittäin nopea ja juosta lähellä maksimivauhteja mahdollisimman rennosti, aineenvaihdunta ja fysiologia kuitenkin ratkaisevat miten kovaa jaksat maaliin asti juosta. Peruskuntokaudella luodaan pohjia sille kovalle vetoharjoittelulle jota sitten lähempänä kesäkautta tehdään. Pohjan pitää kestää että kovista harjoituksista palautuu. Ja kun juoksua on peruskuntokaudella tarpeeksi, ei tarvitse arvokisoissakaan huolehtia montako starttia jaksaa juosta.

Tänään pääharjoituksena pitkät intervallit keskiviikkoiseen tyyliin 1000m ja 500m vedoin yhteensä 6km verran. Jatkossa hallikauden lähestyessä vetomatka lyhenee ja vauhti aavistuksen kasvaa. Hyvä treeni mukana olleilta tänään! Juhon ja Kirsin kanssa mennäänkin viikonlopuksi maajoukkueleirille Pajulahteen, joten heillä kevyempi päivä tänään.

20151209_094822

Loppuun tehtiin vielä lantion alueelle jumppaa kuminauhoin. Pidot keskivartalossa, lantion ja pakaran pienemmissä lihaksissa ovat tärkeitä sekä kontaktin tehon kannalta että vammojen välttämiseksi. Hyvä lisä treeniin, kun aikaa on käytössä myös näille tukiharjoitteille. Sopii kaikille itse varsinaisen harjoituksen perään tehtäväksi!

-Olli

Jätä kommentti

*