Selekärankoo ja mummon runnakkoo

Työssäni fysioterapeuttina oli yllättävän paljon tapauksia joissa sydänoireiden syyt löytyivät rintarangan oireista ja ne taas tulivat etukumarassa ”kyyryssä” asennossa tehtävästä työstä, jos ei ollut muuta traumaa tapahtunut.Tällainen yksinkertainen harjoittelu helpotti oireita tai jopa poisti ne:

Nouse seisomaan, laita kädet rintarangan kohdalle, kylkiluiden kohdalle,hengittele rauhallisesti ja nosta selkärankaasi ajatuksen ja lihasten voimalla ylöspäin ikäänkuin sinua vedettäisiin tukasta ylöspäin, useita kertoja päivässä, muutama minuutti kerta. Nikamat vapautuvat, verenkierto elpyy.

Olin fysioterapia koulussa vahän niinkuin omalta planeetalta tullut, ainut peruskoulutodistuksella päässyt ja peruskoulunkin kävin aikuisena kahden lapsen isänä. Hyvä oli koulutus ja suuri elämänmuutos minulle. Koulussa tutustuttiin moniin hienoihin uusiin liikuntalajeihin ja -saleihin.

Nyt kun ajattelen vartalolihasten harjoittelua ja selekärankoo, niin eikö perhana tule mieleen vanhan karjalaismummoni kanssa tehdyt työt. Köyhä, nälänkin nähnyt ja kaltoinkohdeltu sitkeä mummo niitteli joutomailta luonnonniitty heinät ja minä vähän toisella kymmenellä ,laiha kurja poika mummon apuna. Nosteltiin heiniä seipäille kuivumaan, niin sehän se vasta parasta kuntosali harjoittelua oli ja parasta vartalovoimistelua. En tiedä minne heinät menivät, ei mummolla eläimiä ollut, mutta mummo näki hyvät heinät eikä raaskinut niitä hukkaan heittää. Kaipa nyt luonnonkukkaniitty heinät jollekin kelpasivat. Aamulla noustuamme mummo tuumasi, aa voi voi kun on runnakko kippii, otti ryypyn jaloviinapullosta ja sitten lähettiin heinäntekkoon. Mummo eli vanhaksi mutta liikuntakyky säilyi hyvänä, sitten vallantiellä kävellessään kaksi autoa ajoi mummon yli. Eipä paljon jäänyt pienestä mummosta arkkuun laitettavaa.

Niin päättyi kovan elämän eläneen naisen elämä, elämä jossa vaadittiin katajan sitkeyttä. Paljon olis mummolta kysyttävää, mutta luulen ettei hän pojan pojalleen juuri mitään kertoisi. Hyvää ei ollu kerrottavaa ja pahoista asioista vaiettiin.

Ettei kävisi niin että tulevaisuudessa kulkisimme nelivedolla kuten kaukaiset sukulaisemme apinat, kannattaa vahvistaa kehon selkäpuolta ja koko runnakkoo, tehdä vartalon ojennuksia kuin Jorma Uotinen, hän on tosin tehnyt niitä työkseen. Valitettavasti sellaista työtä on nykyään vähän jossa selkä vahvistuisi koska kaikki uudet keksinnöt ovat ”keksintöjä” sen vuoksi että ne ”helpottavat” meidän elämäämme. Heinäseipäätkin ovat lahonneet, mutta ensikesänäkin joutomailla heinät kasvaa.

Kommentit

  • plokkariukki

    Kiitos Veikko vinkistä rangan ”oikomiseksi”, tuotahan pittää kokkeilla. Muutkaan ohjeet joskus kropan kunnossapitämiseksi eivät pahitteeksi olisi. Nuo pillerin pirskatit kun tahtovat tuottaa kaikenlaisia sivuoireitakin, näin ainakin olen luulevinani.

  • Arja Hakala

    Kylläpä on ajankohtainen aihe tämä kyyry- ja kumararyhtisyys meillä, jotka ”äly”konneeta käytämme.
    Ja voipi ilimetä kehon rakenteellista vikkoo jo lapsuuvessa tullutta. On rintarangassa kipuja, kun selekäranka on kierossa. Myös ilimennöö kyfoosia, kumararyhtisyyttä.
    Näillepä on tosiaan nuo muutamat venytysliikkeet, jotka vähä jeleppoo tilannetta.

    Lääkärit eivät ymmärrä, että nämä vaikeuttavat keuhkojen ja sydämen toimintaa.

  • Einarvan

    Hää on viisas ja kirjoottaa ny asijaa. Kiitosta siul!

Jätä kommentti

*