Ajoin sakkorysään, salmavalon loisteessa!

Kesäkuun 10. päivä perjantaina se tapahtui!

Syyllistyin liikennerikkeeseen. Ajoin 40 km/h nopeusrajoitusalueella 48 km/h:n vauhdilla.
Rikesakko oli suuruudeltaan 170 e. 

20160620_141044
Tässä en ala selittelemään tai syyttämään kameranasentajia saamastani sakosta.
Omaa huolimattomuutta ajoin ylinopeutta, ja vielä tiedostaen että kyseisessä kohdassa on kamera. Toki en tiedostanut ennen välähdystä että kamera on toiminnassa. Jos olisin, siitä huolimatta olisin saanut sakon.
Ajoin perheemme autolla siten että mittari näytti juuri tasan 50 km/h. Kaiketi oletin että nopeus tosiasiassa ei nopeusmittareiden “valehtelun” vuoksi ole yli sen sallitun rajan kun nopeudesta aina vähennetään poliisin toimesta vielä se 3 km/h, mutta toisin siis oli.

Tyhmyydestä sakotetaan. Tässä tapauksessa oppi meni perille. Saamani sakon jälkeen olen skarpimpana ollut yleensäkin nopeusrajoitusten osalta.
Väitän toki, että ennen sakkoakaan en ole varsinaisesti hurjastellut tai ajanut tahallisesti ylinopeutta. Minulla on ollut ajokortti 24 vuotta ja tänä aikana olen saanut kaksi rikesakkoa ylinopeudesta. Toinen sakko sattui niin, että kolme vuotta sitten ollessamme kesälomareissussa ajoin jälleen huolimattomuuttani yli nopeusrajoituksen. Reissussa ollessa gbs- näytti alueella olevan 80 km/h nopeusrajoituksen ja samalla kohtaa toiseen suuntaan ajaessa oli 80 km/h rajoitus. Ymmärsin kuitenkin kun kamera välähti että kyseisessä kohdassa olikin 60 km/h rajoitus ja sakkohan siitä rapsahti. Nopeutta oli juuri sen verran että tuolloinkin rikesakolla selvisin hölmöilystäni. Olen vakuuttunut että kolmatta kertaa ei tule. Tarkkana on turvallisuudenkin vuoksi aina liikenteessä oltava. Ylinopeus ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää, ajoi sitten tahallisesti tai tahattomasti!

Nyt ajaessani tarkasti sen nopeusrajoituksen mukaisesti olen huomannut sen jännän seikan että autot meinaavat kerääntyä takapuskuriin kiinni. Ei mene kauan kun on jo puolenkymmentä autoa takana jonossa. Eilen ajaessani Leppävirran suunnalla noudatin tietysti tarkasti nopeusrajoituksia,  80km/h, 60km/h, 50km/h ja jopa 30km/h. Ja koko ajan oli jonoa takana. Näin myös muutaman agressiivisen ohituksen kun ohi ajoi auto kuskineen, ilmeisen vihaisena hidastelijasta edessään. Erikoista.
Toki ymmärrän sen, jos nopeusajoitus on 80 km/h ja auto ajaa noin 70 km/h, voitanee tämäkin jo katsoa liikenteen vaarantamiseksi ja kyseinen kuski pitäisi ohjata käyttämään julkista liikennettä ettei tarvitse pelätä ajamista.  Jos kuitenkin ajetaan tarkalleen rajoituksen mukaan, miten se voi kerätä heti jonon perään?

Ajaessani Varkaudessa salmavaloon 10.6 tein kenties historiaa.
Tiedotusvälineet osasivat kertoa sen että kyseiseen kameraan oli ajanut vuorokauden aikana keskimäärin 417 henkilöä ylinopeutta. Tämä lienee jo jonkin sortin ennätys mistä toki en henkilökohtaisesti ole lainkaan ylpeä, päinvastoin.
Poliisin liikenneturvakeskuksen johtaja tiesi kertoa että kymmenen päivän aikana kyseinen kamera välähti peräti 4100 kertaa ja poliisin voimavarat oli loppunut moisesta salamavalon räiskeestä kesken. Kamera oli pitänyt sulkea muutamaksi päiväksi. Liekkö oli muistikorttia suurennettu jotta kaikki kuvat mahtui tallentumaan todistusaineistoksi?

Kun maan hallitus kertoi aiemmin nostavansa esimerkiksi rikesakkojen suuruutta merkittävästi, en onneksi tuolloinkaan sitä heti tuominnut. Olin ja olen edelleen sitä mieltä että korotuksesta selviää helpolla.
Älä aja ylinopeutta!   ;)

 

 

 

Kommentit

  • Ahdistaa ajaa.

    Noinhan se menee, että kaikki huomiokyky on kiinnitettävä nopeusrajoituksiin ja nopeusmittariin, eikä liikenneturvalliseen ajoon. Se kun ei ole 1:1 nopeusrajoitusten ja nopeusmittarin kyttääminen on yhtäkuin turvallinen ajotapa. Muun liikenteen huomioiminen jää kokonaan pois ja tuijotetaan vain nopeusmittaria. Kun kaikki tekee noin, alkaa peräänajot lisääntyä. Mut tähän viranomaiset meidät pakottaa.

    • Timo Suhonen

      Tuossa on kyllä perää ;)

  • Kersantti Ärjylä

    Aina silloin tällöin saa lukea palstoilta, että verinen vääryys on kohdannut, kun minulle tuli pysäköintisakko, vaikka pysäköin ihan vähän ja ainakin melko kevyesti. Ja nopeussakkokin tuli, vaikka liikenteen asiantuntijana olen sitä mieltä, etten aiheuttanut minkäänlaista vaaraa. En tarkoita yo. kirjoitusta vaan yleensä.
    Itse olen vanhan liiton miehenä sitä mieltä, että jos saan sakot, maksan ne kiltisti, koska periaatteeni on, että vastaan tekosistani.

    • Timo Suhonen

      Kanssasi täysin samaa mieltä. :)

  • Petri

    Siinäpä meillä on kirjoitus joka on täyttä roskaa! Siis kyllä tässä maassa on jotain vikaa, kun ruvetaan paikkaamaan taloutta sakottamalla?!

    Jos maksan muutaman tonnin, saanko kenties rikkoa lakia?

    • Timo Suhonen

      Petri. Lain rikkominen ei ole hyväksyttyä vaikka muutaman tonnin maksaisitkin. Hyvää kesänjatko!

  • tarkkaan

    Parempi ajaa 80 alueella 70 koska uusi laki nosti sakkorajaa. Näin minä teen mutta liikenneturvallisuus ei siitä kyllä parane!

  • Jerppo

    Jaa…minä mittaan aina gepsillä että todellinen nopeus on rajoitus +3kmh ja paan vakkarin siihen päälle. Ei tarvi juuri mittaria sitten vahtia. Kun todellinen nopeus on vaikka 123, auton mittari näyttää jo 135, ja lähes jokaisen auton saa ohittaa. Navigaattori myös kyllä ilmoittaa nopeusrajoitukset.

    Koko ajan ne kamerat sillä nopeudella välkkyy mutta ei ole yhtään sakkoa tullut, koska se nopeus kuitenkin on juuri oikea sitten virhevähennyksen jälkeen. Jonkun tusinan tuli ensin varoituskirjeitä mutta sitten lakkasi niiden tuleminen. Hauska kuitenkin että työmatkalla esim.päivittäin aina välkähtää sama kamera. Siinäpähän räpsii.

  • Jussi

    Hyvä kirjoitus. Täytyypä alkaa varomaan noita 40 -alueen kameratolppia Varkauden läpi ajaessa. Tähän asti ajanut aina 50 km/t.
    Jännä juttu muuten että kuorma-autot, perävaunulla tai ilman, ajavat tavallisesti 60 km/t -alueetkin rajoitinta vasten eli 88-89 km/t. En tiedä saavatko sakkoja kuten ha:t.

    • Timo Suhonen

      Kiitos Jussi. Hyvää kesänjatkoa☺

  • Make

    Hyvä kirjoitus kaikkinensa. Itse myös maksan sakot nurisematta, vaikka hieman paitsi itseäni myös kanssa-autoilijoita harmitellen. Gps:n ja nopeusnäyttöjen mukaan autoni mittari näyttää 4-5 km/h liikaa, joten kuten kirjoittajakin vakionopeusmittari tai rajoitin on sen verran yli rajoituksen. Tuota 3 km/h vähennystä en ota huomioon, mutta se toimii ajatuksissani ikäänkuin turvavarana, koska moni makeran on niin pian rajoitusmerkin jälkeen, että turvallinen jarrutus merkin nähtyään ei aina riitä. Yhden rikesakon sain kun ajoin rekan perässä ja näin 80 km/h rajoituksen vasta niin myöhään, että kamera välähti (2 km/h yli huomatusrajan). Toisella kerralla merkki oli lumen peittämä, näin sen risteyksne jälkeen, mutta kuvittelin sen olleen “normaali” risteyksen jälkeinen “toisto” 80 km/h, mutta se kehveli olikin ollut 60 km/h, onneksi nopeus oli silloinkin vain 67 km/h.

    Mutta siihen en ole vielä saanut vastausta, että kun taajamissa on paljon minusta väärinpäin taajamamerkki ja 40km/h. Taajamamerkkihän tarkoittaa automaattisesti 50km/h ja se voidaan sen jälkeen liikennemerkillä muuttaa 40km/h. MUTTA kun on tilanteita, joissa on ensin 40km/h ja sen jälkeen taajamamerkki. Kun tulen 40km/h merkin jälkeen ko. kadulle ja näen vain taajamamerkin, on perusoletukseni 50km/h.

    Vielä tuo kirjoittankin toteama, että kun ajan edellä kuvatulla tavalla, niin teen jonoja. Kotilähiöni kokoojakadulla on 40km/h rajoitus ja kun ajan mittarin mukaan 45 km/h (eli 40km/h), niin takapuskurissa on rekoista mopoautoihin kaikki. Pahimmassa tapauksessa minut ohitettiin liikennejakajan väärältä puolelta keskaria näyttäen. Valitettavasti erityisen paljon peräpuskurissa roikkuu takseja ja jakeluautoja. Kunta on Tampere, joka suunnittelee nyt kaikkiin lähiöväyliinkin 30km/h -rajoitusta. Se on minusta isoilla kokoojakadulla ihan… sanonko mistä, kun nykyinen 40km/h on selvästi liian pieni – ja väittäisin osin jopa turvallisuutta vaarantavaksi.

    • Timo Suhonen

      Kiitos Make. Hyvää kesänjatkoa! :)

  • Make

    Anteeksi edellisen kirjoitusvirheet, kiireessä kirjoitin. Yrittäkään ymmärtää “makera” = kamera jne :)

  • Eino J.

    Yksityisin miettein; tuot esiin hyviä teemoja, oikein hyvä.

    Valvontakamera näyttää olevan tuossa paikassa tarpeellinen – mies paikallaan – tai peltipoliisi, jos salamavalojen välähdyksien määrästä jotain voi päätellä.

    Yhtäältä, jokin liikennejärjestely saattaa myös odottaa kyseisellä katuosuudella kehittämistä, jos tilannenopeus saattaa jopa vahingossa ylittyä. Eräillä paikkakunnilla on tehty katuosuuksille esimerkiksi korotettuja suojateitä ja katumaalauksia, joista paikallinen nopeus ilmenee, siis tässä paikassa – 40 -. Nämä merkinnät ja hiljentämistä edellyttävät korokkeet vaikuttavat tietenkin myös “asennenopeuteen”, se kun hyvin usein asettuu ylä- eikä alarajalle, vaikka aikoinaan Veikko Pajunen ja Ensio Itkonen tai vastaavat osoittivat, että ylinopeuden ja ohittaen saattoi “voittaa” Helsingin ja Tampereen välillä vain viisi (5) minuttia normaalisti ajavaan nähden.

    • Timo Suhonen

      Eino, juuri noin. Hyvää kesänjatkoa :)

  • Ari Niemeläinen

    Olen Timon kanssa samaa mieltä, laki on laki, joka sitä rikkoo eikun sanktiot päälle. Minulla on ollut tuuria, kerran olen saanut pysäköintivirhemaksun ja maksoin nurkumatta. Motskarilla ajaessa tahtoo nopeusmerkit usein jäädä huomaamatta, kun katse on liikenteen seuraamisessa ja koettaa pysyä muiden rytmissä. Kaksipyöräisellä häviää aina mällätessä, joten ne sivusta tulijat ja liian lähellä ajajat vievät huomion. Ylinopeussakon saaminen peltipoliisilta on pyörällä kai mahdoton?

    • Timo Suhonen

      Kiitos Ari! Hyvää kesänjatkoa! :)

Jätä kommentti

*