Söin kuudessa viikossa 504 kananmunaa!

Kyllä. Kuuden viikon ravinto-ohjelma jonka sain elämäni ensimmäisen sali/kunto-ohjelman tueksi sisälsi otsikossa mainitun määrän kananmunia.
Aamupalalla 6 kananmunaa sekä iltapalaksi 6 kananmunaa.
Ennenkuin terveyskriitikot älähtävät, kerron myös sen tosiasian että tuosta 12 munan vuorokautisannoksesta 10 munan osalta söin pelkästään valkuaisen.
Luettelen alla vielä kaikkien ruoka-aineiden tunnusluvut, mitä tuon kuuden viikon jaksoon kuului:

Kananmunia = 504 kpl
Riisiä = 12, 6 kg (kuivapaino)
Vähärasvaista lihaa = 12, 6 kg (kuivapaino)
Kaurahiutaleita = 6, 3 kg
Marjoja = 10, 8 kg

Viikossa tuli pupellettua siis :

Kananmunia = 84 kpl
Riisiä = 2, 1 kg
Vähärasvaista lihaa = 2, 1 kg
Kaurahiutaleita = 1, 05 kg
Marjoja = 1, 8 kg

 

ss-blogi-18-9-2016-3

Kerroin aiemmassa blogissani siitä, miten säännöllisen kuntoilun terveysvaikutukset heijastuvat työhyvinvointiin ja miten itselläni esimerkiksi jatkuvat alaselkäkivut sekä käsivaivat osaltaan paranivat alkaneen kuntoilun myötä. https://blogit.savonsanomat.fi/perhe-tyo-paatoksentekoa/tuottavuutta-ja-tyohyvinvointia/
Tuon noin vuoden kestäneen omatoimisen kuntoilun jakso kotona kellaritiloissa päättyi siihen että uskaltauduin oikealle kuntosalille hakemaan enemmän monipuolisuutta, voimatason nousua sekä lihaskestävyyttä.
Kuntosalit ei aiemmin juuri houkutelleet koska mielikuvassani salit olivat täynnä peilien edessä pullistelevia bodareita.
Rohkaistuin ystävien ja vaimon houkuttelemana tutustumiskäynnille ja mielikuva salista muuttui ainakin osittain.
Kuntosalin monipuoliset laitteet ja välineet toki vaati ja vaatii edelleen minultakin tutustumista vaikka sain juui suoritettua 9 viikon saliohjelman.
Eli näin “vanhemmallakin” iällä ensikertalaisella on mahdollista mennä salille, vaikkakin ehdottomasti ensikertalainen tarvitsee sitä opastusta ja opettelua liikeiden ja laitteiden osalta.

Omalla kohdallani opastus ja opetus tuli helpoiten netin kautta. Eli Youtube – kanavalta etsin liikkeen hakusanalla ja sitä toteutin sitten salilla. Toki konsultaatiota sain laitteisiin ja liikkeisiin saliltakin.
Kunto-ohjelman tilasin myös netin kautta. Aiemmin kotona harjoitellessani ensimmäisiä kertoja penkkipunnerrusta, hain tekniikkaan ja penkkiharjoitteisiin tietoa www.penkkipunnerrus.fi – sivustolta. Sivusto antaa monipuolista infoa liittyen salitreeneihin kokonaisuudessaan. Sivua pitää yllä Jukka Nyyssölä, pitkänlinjan treenaaja jolla tietotaitoa on erittäin laajalla repertuaarilla.
Henkilökohtaisen ensimmäisen kunto-ohjelman minulle teki kyseiseltä sivulta bongattu Jari Leskinen. Jarilla on myös monipuolista koulutusta, kokemusta ja osaamista liittyen salitreenaamiseen. Kyseiseltä herralta tilasin myös saliohjelman tueksi sen ravinto-ohjelman.

Elämäni ensimmäinen salitreeniohjelma ravinto-ohjelmalla oli opettavainen. Noudatin ohjelmia pilkuntarkasti erittäin motivoituneena.
Motivaatiota lisäsi kehittyminen ja onnistuminen.
Toki ohjelman aikana tuli yllätyksiä ja pettymyksiä silloin kun sattui syystä tai toisesta huono päivä. Eli kroppa reagoi välillä siten että kun aiemmin saattoi samat liikkeet mennä hyvin niin seuraava kerta olikin jostain syystä hankalampi.

Ohjelma oli tavoitteellinen. Viikossa kävin kolmesti salilla. Ohjelma oli kattava ja siinä tehtiin periaatteessa kaikkia lihasryhmiä.
Tavoite oli asetettu voimatason nousulle ja sen mittaaminen tapahtui yksinkertaisuudessaan penkkipunnerruksella.
Viikottaiset sarjat pysyivät vakiona mutta kilomäärät nousivat portaittain. Näissä huomasin että kehitystä tuli hienosti.
Samoin muut liikkeet ja sarjat esimerkiksi taljojen ja käsipainojen osalta parantuivat viikottain.
Toistosarjoissa paras sarja sisälsi lankkupenkissä toiston 3×3  95 kg ja tavallisessa penkissä toiston 3×3  87,5 kg.
Kehitettävää siis jäi ja tavoite ei kohdallani toteutunut vielä maksimipenkissä lauantaina.

Motivaatiota riittää ja tilasinkin jo uuden 10 viikon ohjelman joka vaativuustasoltaan on kovempi kuin aiempi.
Salikertoja tulee viikossa 4 ja tämänkin ohjelman tueksi tilasin kattavan ravinto-ohjelman.

ss-blogi-18-9-2016

Suosittelen kaikille kuntosalitreenaamista.
Liikkeitä ja ohjelmia varten kannattaa käyttää asiantuntijoita, personal trainereita.
Liikkeiden ja laitteiden tulee olla kehittymisen ja turvallisuudenkin takia hallinnassa.
Henkilökohtaisesti vielä vuosi sitten olin erittäin skeptinen personal trainerin ja jopa kuntosalien tarpeellisuudesta.
Nyt on mieli toinen kun olen saanut pienen pintaraapaisun siitä mitä se oikeaoppinen kuntoilu voi tuodakkaan tullessaan.

Eikun kuntoilemaan, oikeaoppisesti.

Blogia muokattu 20.9. klo 12:45

Jätä kommentti

*