Presidentti Kyösti Kallion nimikkorata 1917-1926

Ylä-Savon ja Kalajokilaakson  poikkiradasta oli Iisalmen kauppalassa keskusteltu jo vuonna 1887 ;  radasta saatiin myönteinen periaatepäätös vuoden 1909 toisilla valtiopäivillä ( T. Räisänen, 1959 ). Ratalinjan tutkimukset tehtiin kesä-marraskuussa 1917. Iisalmi – Kiuruvesi – Pyhäsalmi – Haapajärvi – Nivala – Ylivieska -rataa rakennettiin vuosina 1917 – 1926.  Rata Iisalmesta Kiuruvedelle avattiin väliaikaiselle liikenteelle 1.12.1923.

Iisalmi – Ylivieska -poikkirata luovutettiin varsinaiselle liikenteelle  1926. Radan vihkiäisjuna pysähtyi Iisalmen maalaiskunnassa Runnin asemalla sunnuntaina heinäkuun 25 päivänä 1926.  ”Runnin asemalle saavuttaessa soitti junan mukana erikoisvaunussa kulkenut soittokunta tervetuliaisiksi. Köynnöksin ja lipuin hauskasti koristetulle ja ahdinkoon asti täynnään seutukunnan kansaa olevalle asemalle saavuttua, siirtyivät hallituksen jäsenet heille varattuihin autoihin ja muu juhlayleisö kanavasillan luona odottavaan höyrylaiva UUSI VIEREMÄÄN, jotka kyyditsivät juhlavieraat Runnin terveysvesilähteelle.” ( Salmetar 27.7.1926 ).

Valtioneuvoston jäsenten ( 7 ) lisäksi juhlajunassa oli  virkamiehiä, insinöörejä, rakennusmestareita , muita radan rakentajia ja kutsuvieraita , yhteensä noin 200 henkeä, mukaan luettuna kirjailijat Santeri Alkio ja Ernst Lampén,  Oulun läänin maaherra Eero Yrjö Pehkonen sekä iisalmelainen maanviljelijä, agronomi , kansanedustaja  ja  entinen apulaismaatalousministeri  sekä kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeri Eero Viljam Hahl ( 1872 – 1949 ), vuodesta 1928 sukunimeltään  Hatva .

Junassa ja Runnilla olivat mukana pääministeri KYÖSTI KALLIO ( 1873 – 1940 ) ja kuusi ( 6 ) muuta  hänen II hallituksensa ministeriä:

– Oikeusministeri Urho Castrén ( 1886 – 1965 )

– Puolustusministeri Leonard Hjelmman ( 1869 – 1952 )

– Opetusministeri Lauri Ingman ( 1868 – 1934 )

– Apulaismaatalousministeri Vihtori Vesterinen ( 1885 – 1958 )

– Sosiaaliministeri Kalle Lohi ( 1872 – 1948 )

– Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeri Juho Niukkanen ( 1888 – 1954 )

Runnin kylpylässä ohjelmassa olivat juhla-ateria, Kuopion läänin maaherran Gustaf Ignatiuksen ( 1873 – 1949 ) tervetuliaispuhe ja ”lopuksi kolminkertainen eläköön huuto Pohjois-Savon ja isänmaan kunniaksi”. ”Tämän jälkeen siirtyi juhlaväki takaisin asemalle ja siellä odottavaan juhlajunaan, joka jatkoi matkaansa seuraaville asemille.” ( Juha Rantapää, Iisalmen Runni – Terveyslähde ja -kylpylä; ”Rahvaan lähteestä sotainvalidien parantolaksi”, Oulun yliopisto/ historian pro gradu -tutkielma, 1998 ).

Ajankohtainen 55 miljoonan euron liikennehanke, Iisalmi-Kiuruvesi-Pyhäjärvi-Haapajärvi-Nivala-Ylivieska -radan sähköistäminen, valmistuu ensi vuonna 2023.

 

 

 

 

 

Jätä kommentti

*