Hikeä ja hienoja hetkiä

Hyvän tekeminen varainkeruulla, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ja hauskanpito ovat meidänkin Team Rynkeby – God Morgon -joukkueen ohjenuoria jokaviikkoisessa toiminnassamme.

Menneellä viikolla Sylva ry:n #erätauko-kampanjassa toimimme lipaskerääjinä SM-liigapeleissä Jyväskylässä, Mikkelissä ja Kuopiossa. Kunkin pelin avauskiekon pudotti syöpää sairastanut tai syöpää sairastava lapsi. Yleisö kannusti katsomossa seisten ja käsiään taputtaen liukkaalla jäällä luistelevaa kiekon pudottajaa. Pelaajat osallistuivat kannustukseen mailaa jäähän rytmittäen. Seurasimme kiekon pudottamista liikutuksen kyynelten keskeltä. Lipaskerääjän tehtävä oli helppo, koska katsojien auttamistahto oli suuri. Tuntui hyvältä olla mukana osallisena tässä upeassa tapahtumassa ja kantaa oma kortensa kekoon.

Jaana ja joukkueen maskotti Rynke Lasten syövän päivän kunniaksi järjestetyssä Rakkauden turvaverkko -tapahtumassa.

Lasten syövän päivän kunniaksi järjestetyssä Rakkauden turvaverkko -tapahtumassa kohtasimme Jyväskylässä lapsia ja aikuisia. Rynke-maskottimme ihastuttivat mukana olleita perheen pienimpiä.  Aikuisille kerroimme Team Rynkebyn toiminnasta. Matkamme Pariisiin lähestyy, joten seuraavan joukkueen pyöräilijöiden rekrytointi on jo alkanut.

Yhdessä olo ja yhteistreenaukset joukkueen kanssa on hitsannut meitä yhä tiiviimmin yhteen. Välillä nauretaan vatsat kippurassa toistemme kommelluksia. WhatsApp-ryhmässä viestit lentävät tiheään ja Facebookin suljetussa ryhmässä on lukuisat tapahtumailmoitukset ja sinne päivitetään myös pysyvämmät ajankohtaistiedot. Välillä joltakulta on joku tieto jäänyt väliin ja hänet saatetaan nopeasti ajan tasalle. Aina on kiva nähdä joukkuetovereita face-to-face ja niinpä jokaviikkoisia hikisiä yhteistreeniä oikein innolla odottaa.

Hikeä kukin meistä vuodattaa useamman kerran viikossa erilaisten treenien merkeissä. Perjantain Liikuntakeskus Linean tiukissa sisäpyöräily-yhteistreeneissä on tullut jo tavaksi rikkoa edellisellä viikolla saavutettuja wattiennätyksiä. Peruskestävyysharjoituksena sunnuntain kolmen tunnin aamukävelyn tiukka kilpailija on tänä vuonna itselläni ollut maastohiihto. Lunta on kaikkialla riittävästi ja hiihto koko vartaloa aktivoivana lajina on myös hyvä peruskestävyyslaji.

Tämä talvi hemmottelee maastohiihdon harrastajia – lunta on kaikkialla riittävästi!

Sunnuntaina Jyväskylän hiihtomaastoissa sain nauttia ilokseni auringonpaisteesta. Ennen ulkopyöräilykauden alkamista ehdin varmasti hiihdellä vielä monilla aurinkoisilla keväthangilla.

”Parasta mitä voit itsellesi tehdä ennen 1500 km Pariisiin ajamista, on tehdä 2-4 tunnin peruskestävyyslenkki matalilla sykkeillä vähintään kerran viikossa”, totesi Sports Labin kuntotestaaja minulle lokakuussa. Peruskestävyyteni oli jo tuolloin erittäin hyvä, mutta ylärajaa tämän kehittämiseen ei kuulemma ole.

Testaajan ja joukkueemme treenivastaavan neuvoa noudattaen olen siitä lähtien joka viikonloppu tehnyt 1-2 pitkää peruskestävyyttä kehittävää 3-4 tunnin hiihtoa tai sisäpyöräilyä. Hikeä siis virtaa ja oma hyvinvointi sen kuin vain paranee. Mielenkiintoista nähdä kuinka hyväksi kestävyyteni kehittyykään ilman ylikuntoriskiä! Ehkä kohti ääretöntä ja sen yli…

Jaana Laitila 20.2.2018