Lätkää ja treeniä

Lähtömme kohti Pariisia lähestyy. Enää 133 yötä lähtöön. Olen laatinut itselleni harjoitteluohjelman, jota aion noudattaa siihen saakka, kunnes saan keltaisen tiimipyörän kotiin. Pyörät ovat jo saapuneet Suomeen ja niitä kasataan meille valmiiksi. Odotan kuumeisesti soittoa, että voin käydä hakemassa pyöräni Suomen Urheilupyörästä Tampereelta.

Kävin syksyllä polkupyöräergometritestissä, jossa mitattiin maksimihapenottokyky ja määriteltiin harjoitteluun sykealueet. Siltä pohjalta olen rakentanut itselleni harjoitteluohjelman. Minun viikko-ohjelmaan kuuluu tällä hetkellä lihaskuntoharjoittelua BODYPUMPin muodossa pari kertaa viikossa, tehotreeninä Liikuntakeskus Linean tiimillemme tarjoama sisäpyöräilytunti ja yksi pitkä matalatehoinen kolmen tunnin peruskestävyysharjoitus kävellen yhdessä tiimin kanssa. Lisäksi kävelen pikkulenkkejä koirien kanssa päivittäin. Koska kehonhuoltoa ei saisi unohtaa, käyn silloin tällöin BODYBALANCE-tunnilla tai huollan kehoani kotona televisiota katsellessani jumppapallon tai rullan kanssa. Lepopäiviäkin treeniviikkooni mahtuu.

Viime viikolla lepopäiviä meinasi tulla heti alkuviikosta useampikin päivä. Tuli käytyä moikkaamassa ruotsalaisia Växjössä. Siellä pelattiin CHL-jääkiekkoa ja JYP voitti Euroopan mestaruuden. Lensin maanantaina Jyväskylästä Växjöhön samalla koneella joukkueen ja ison fanijoukon kanssa. Miten tällekin matkalle yhdistin treenaamisen? Maanantai-ilta meni kävellen kaupungilla ja tiistaiaamuna olin joukkueen kanssa aamujäillä – minä katsomossa. Taksilla menin hallille, mutta kävelin takaisin hotelliin. Tähän saakka sykkeet olivat peruskestävyysalueella. Pelissä sykkeet olivat epäilemättä vauhtikestävyysalueella. Hypittiin, tanssittiin ja laulettiin JYP voittoon. Keskiviikkona aamuyöllä palattuamme Jyväskylään oli vastassa lumityöt. Hyötyliikuntaa, ajattelin minä ja lapioin ja kolasin lumet kolmen aikaan aamuyöllä pihastamme. Illalla työpäivän jälkeen olisi ollut BODYPUMP-tunti, mutta taas oli tullut lunta ja hyötyliikunta jatkui lapion kanssa. Sykkeet näissä lumitreeneissä olivat mielestäni peruskestävyysalueella, vaikka sykemittaria ei ollutkaan käytössä.

Torstai oli toivoa täynnä. Töihin tultuani huomasin, että olin laittanut päällyshousut nurinpäin jalkaan. Nuttu nurin, asiat oikein, on vanha viidakon sanonta. Tästä tulisi hyvä ilta myös treenaamiseen. Reilun tunnin kävelylenkki pikkupakkasessa sykkeet matalla. Perjantai-ilta olikin viikon kohokohta; sisäpyöräilytunti vauhtikestävyyssykkeellä yhdessä tiimin kanssa. Lauantaina kävin BODYPUMP-tunnilla ja sunnuntain yhteinen pitkä peruskestävyysharjoittelu meni tällä kerralla potkukelkalla.

Viime sunnuntain peruskestävyyslenkillä potkuteltiin kilpamallin potkukelkoilla kolme tuntia ja 30 kilometriä Jyväsjärven jäälle auratulla retkiluisteluradalla.

Tälläkin viikolla on jääkiekko pääosassa. Tiimimme osallistuu Sylva ry:n Erätauko-kampanjaan. Syöpään sairastuminen eristää usein lapsen ystävistä, kouluista ja harrastuksista. Tällöin sairastunut tarvitsee arkeensa #erätaukoja. Kampanjan kasvot kuuluvat 8-vuotiaalle Topiakselle, jonka jääkiekko- ja jalkapalloharrastus on tauolla syöpähoitojen ja niiden sivuvaikutusten takia. Lue Topiaksen ja tämän perheen tarina: http://www.sylva.fi/lapsiperheet/tarinat/vilhusen-pikku-tsemppari-vilttiketjussa/

Kun syöpä tekee pahaa #erätauko tekee hyvää. Nähdään seuraavissa #erätauko peleissä:

13.2. JYP – Kärpät Jyväskylässä

16.2. Jukurit – KalPa Mikkelissä

17.2. KalPa – Sport Kuopiossa

Raili Savolainen 13.2.2018 

Jätä kommentti

*