Matka Pariisiin aurinkokannella

Lauantaina tulee neljä viikkoa siitä, kun TRGM-tiimit saapuivat Pariisin Leijonapuistoon. Jyväskylän tiimi aloitti matkan Jyväskylästä keskiviikkona 27.6. ajaen kahden päivän aikana Helsinkiin, jossa kaikki Suomen tiimit kokoontuivat yhteiseen lähtötapahtumaan Rautatientorille. Tiimimme oli siinä vaiheessa ajanut prologina noin 300 kilometriä. Tosin pari tiimimme jäsentä aloitti ensimmäisen etappinsa Joensuusta 25.6. ja mukaan liittyi seuraavana aamuna lisää tiimimme pyöräilijöitä Kuopiosta. Eteläsuomalaisten tiimien rutistus oli vasta alkamassa. Rautatientorilta ajoimme komeassa keltaisessa letkassa poliisimoottoripyöräsaattueessa Itäväylää pitkin Vuosaaren satamaan. Laiva lastattiin tiimien keltaisilla pyörillä ja huoltoautoilla ja matkamme kohti Saksaa alkoi.

Laivamatka kesti reilun vuorokauden. Ensimmäisen matkan Saksan puolella ajoimme Travemundesta Lyypekkiin pimeässä. Tämä lyhyt, noin 20 kilometrin matka oli ainut matka, jolloin tarvitsimme käyttää valoja pyörissämme.

Laivan autokansi oli pakattu täyteen keltaisia maantiepyöriä.

Sunnuntaiaamuna alkoi noin 1200 kilometrin taivallus Lyypekistä Pariisiin. Keskimääräisiksi päivämatkoiksi tulee näin ollen noin 170 kilometriä per päivä. Tosin alkuun meillä oli pari 200 kilometrin päivää ja lähempänä Pariisia kaupunkiajojen vuoksi lyhyimmät päivät olivat noin 70 kilometrin mittaisia.

Matkan huipentumana 4.7. taistelimme itsemme Saksan ja Alankomaiden kautta helteisessä auringonpaisteessa Belgian puolelle, missä valloitimme Mur De Hyuin, tuon pyöräilijöiden mekan. Sen kunniaksi huipulla nautittiin upean huoltotiimimme loihtimaa mansikkakakkua. Matka jatkui huipun valloituksen jälkeen vielä useita tunteja, kunnes saavuimme seuraavaan hotelliin. Tällä matkalla saimme ainoan pienen sadekuuron niskaamme koko reissun aikana.

Onnistuneella ruoka- ja juomahuollolla on ratkaisevan tärkeä merkitys pitkän matkan pyöräilyssä varsinkin lämpötilan ylittäessä +30 joka päivä.

Tärkein ja tunteikkain huipentuma oli kuitenkin 7.7, jolloin saavuimme Pariisin Leijonapuistoon. Sinne kokoontuivat kaikki 1900 pohjoismaalaista pyöräilijää ja heidän huoltotiiminsä. Vastassa oli perheenjäseniä ja ystäviä juhlistamassa saavutustamme. Leijonapuistossa kävi aikamoinen kuhina ajopaitojen vaihdossa. Sain vaihdettua itselleni tanskalaisen pyöräilijän ajopaidan.

Aurinkoisessa säässä matkaa taitettiin kestohymy naamalla.

Päällimmäisenä mielen päällä maalissa pyöri kuitenkin se, että me teimme tämän vakavasti sairaiden lasten hyväksi ja tiimimme pääsi onnellisesti perille. Toissijaista minulle oli se, että kasvoin noviisista maantiepyöräilijäksi ja sen myötä olen saanut uusia ystäviä tiimimme jäsenistä. Olen matkustellut paljon lomillani ympäri maailmaa, mutta voin sanoa käsi sydämellä, että tämä oli elämäni paras lomamatka! Ajopaikkani oli pääosin aurinkokannella, mikä tarkoittaa paikkaa vetoryhmän ja navigoijan takana. Edellä menevien pyöräilijöiden takana sain uskomattoman peesin, joten polkeminen oli minulle helppoa. Saimme nauttia upeista maissi- ja viljapetomaisemista, vehreistä metsistä, pikkukylistä ja kaupungeistakin. Maaliintulon jälkeen ajoimme vilkkaassa Pariisin liikenteessä vielä Eiffel-tornille ottamaan valokuvia saavutuksestamme.

Perillä Pariisissa fiilikset olivat sanoinkuvaamattoman upeat!

Matkasta on vaikea kertoa ja tuntoja vaikea kuvata, niin uskomaton 10 kuukauden matka tiimillä on ollut ja huipennuksena juuri kokemamme Tour de Paris. Se pitää itse kokea ja siihen sinullakin on mahdollisuus. Hae pyöräilijäksi tai huoltajaksi Team Rynkeby – God Morgon Jyväskylä-Kuopio -tiimiin kaudelle 2019. Hakemuksen voit jättää jo nyt. Hakuaika päättyy 17.8.2018

Voit hakea tästä linkistä: https://www.team-rynkeby.fi/team-rynkeby/hae-osallistujaksi.aspx

Järjestämme kaikille avoimen infotilaisuuden tiistaina 7.8.2018 klo 18.00-19.30 Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry:n tiloissa (Kuninkaankatu 23, 70100 Kuopio)

Olet lämpimästi tervetullut kuulemaan lisää!