Paljonko pitää treenata, että jaksaa pyöräillä Kuopiosta Pariisiin?

No otsikkoon en suoriltaan osaa vastata, kuitenkin treenata saa paljon, mutta maltillisesti. Suurin osa harjoittelusta on peruskestävyyden kehittämistä, mutta lisäksi hieman vauhti- ja maksimikestävyyttä ja voimaharjoittelua. Päiväetapit reissussa poljetaan maltillisesti peruskestävyysalueella, joten tähän myös harjoittelussa keskitytään. Innostuessaan treenaamisesta, pitää kuitenkin muistaa tärkeät lepopäivät, jotta ylikunto ja treeniväsymys eivät yllätä ja pilaa koko valmistautumista huikeaan pyöräilyyn Pariisiin. Matka Kuopiosta kohti Pariisia alkaa 26.6.2018 ja perillä Pariisissa ollaan 7.7.2018. Päivittäin poljettavat matkat vaihtelevat n.100 kilometristä  reiluun 200 kilometriin. Mutta muutapa siinä päivän aikana ei tarvitsekaan jaksaa tehdä kuin polkea ja nauttia maisemista sekä seurasta ;)

Joukkueessamme on paljon eritasoisia ja liikuntataustaltaan erilaisia jäseniä. Jokainen on enemmän tai vähemmän harrastanut liikuntaa tai ainakin polkenut työmatkat pyörällä, mutta harva meistä on tällaista urakkaa ennen tehnyt. Joukkueestamme viisi jäsentä on taittanut tämän matkan jo edellisellä kaudella pyörällä ja heiltä muu tiimi saakin kaiken tarvittavan tiedon valmistauteuessa matkaan. Lisäksi yksi jäsenistämme oli viime vuonna osa huoltotiimiä, mutta ilmeisesti autolla matkustaminen oli niin tylsää, että nyt on lähdettävä pyörällä matkaan (tämän ex-huoltotiimiläisen kokemuksia viime kaudelta voit lukea blogista parin viikon takaa). Jokaiselle on tarvittaessa laadittu harjoitussuunnitelma ja sykerajoja on käyty testailemassa tarkemmissa testeissä, jotta treenaaminen sujuisi järkevästi ja päämäärään pääseminen olisi mahdollisimman ”helppoa”. Kaksi kertaa viikossa meidän joukkueella on yhteistreenit, perjantai-iltaisin vähän kovempi sisäpyöräilytunti Liikuntakeskus Linealla Jyväskylässä ja sunnuntaisin pitkä peruskestävyystreeni. Pitkä treeni on ollut sisäpyöräilyä, kävelyä sauvojen kanssa tai ilman, potkukelkkailua tai mitä milloinkin on keksitty. Vaihtelua treeneissä tulee olla, jotta mielenkiinto säilyy ja kroppakin saa erilaisia ärsykkeitä. Treenaaminen on tavoitteellista ja näiden yhteistreenien lisäksi jokainen tekee omia treenejään oman aikataulun ja tarpeen mukaan. Selvää kuitenkin on, että kahdella viikkotreenillä ei vielä Pariisin asti poljeta. Tähän täytyy sitoutua. Treenaamisessa onkin tärkeää joukkueen ja perheen tuki.

Sisäpyöräilyjen tukikohtana toimii Liikuntakeskus Linea Jyväskylän Keljonkankaalla.

Itse olen lapsesta saakka liikkunut enemmän tai vähemmän. Liikunta on itselle elämäntapa ja osa arkea, joten tämä projekti ei sinänsä tunnu mahdottomalta, mutta haastavalta kylläkin. Siksi tähän mukaan hainkin, sillä itsensä haastaminen ja rajojen kokeileminen houkuttelee aina. Ja onhan tätä mahtava kiikkustuolissa sitten joskus muistella, että omin lihasvoimin on jaksanut pyöräillä tuollaisen matkan!

Tavoitteellinen treenaaminen motivoi minua enemmän kuin pelkkä kuntoliikunta, mutta siinä saattaa herkästi tulla myös ylilyöntejä. Itse ainakin innostun välillä haasteista liikaa ja treenaaminen vie suurimman osan vapaa-ajastani. Joskus myös tulee ikäviä rasitusvammoja joista toipuminen vie aina aikansa, niiltä aion nyt välttyä. Ajoittain pitää muistutella, että perheelle ja ystäville tulee myös antaa aikaa eikä vain käyttää kaikkea aikaa ja energiaa treenaamiseen. Avopuoliso on onneksi hyvänä tukena ja tietää, että kesän jälkeen minua näkee kotona ehkä useamminkin kun vain nukkumassa ja syömässä.

Juoksua olen harrastanut jo useamman vuoden ihan omaksi huvikseni. Siinä on helppo haastaa itseään ja kehitystäkin tulee nopeasti. Aikoinaan tavoitteena oli jaksaa juosta puolimaraton, seuraavaksi täysi maraton ja tämän jälkeen voisikin sitten pyöräillä Pariisiin. :D Sisulla poljen sitten, jos kunto loppuu kesken matkanteon. Maantiepyörästä minulla ei juurikaan ole kokemuksia, mutta kesäisin hyvällä säällä olen kyllä polkenut 100km pyörälenkkejä nykyisellä cyclocross-pyörällä ja muutaman kilometrin työmatkan kuljen pyörällä ympäri vuoden. No nyt on sitten pitänyt vaihtaa juoksutossut pyöräilykenkiin, jotta keväällä tuo polkeminen tuntuisi toivottavasti kevyemmältä kuin nyt talvella.

Talvella ulkona treenaaminen on pukeutumiskysymys!

Itselläni tulee, työviikosta riippuen, harjoittelutunteja muutamasta tunnista jopa kymmeneen tuntiin. Kolmivuorotyö vaatii veronsa ja aina ei ehdi tai jaksa lähteä tekemään sisäpyörä- tai lihaskuntotreeniä salille, toisinaan on helpompi kiskaista lenkkitossut jalkaan ja käydä juoksemassa ja nauttimassa ulkoilmasta. Treeniviikkooni sisältyy kaksi lihaskuntoharjoitusta, loput pyöräilyä ja juoksua. Salilla tulee tehtyä voimaharjoittelua jaloille jotta jaksaa polkea ylämäet ja lisäksi hieman keskivartalo- ja yläkroppatreeniä, jotta jaksaa säilyttää ajoasennon pitkällä pyörämatkalla. Olkapäät ainakin on maantiepyöräilyssä yllättävän kovilla. Näiden treenien lisäksi vielä täytyy muistaa kehonhuolto, joka itselläni on sauna ja pitkät venyttelyt pari kertaa viikossa. Hyvää huoltoa lihaksille on myös hieronta ja putkirullaus.

Huhtikuussa aloitetaan pyöräilytreenit joukkueen kanssa ulkona, kunhan maantiet sulavat. Ennen Pariisin matkaa joukkue harjoittelee yhdessä ryhmäajoa pitkillä pyörälenkeillä ja lisäksi tavoitteena olisi jokaisella pyöräilijällä saada kasaan 2500km maantiepyöräilyä ennen varsinaista matkaa. Osallistumme kesällä koko joukkueen voimin mm. Pirkan Pyöräilyyn ja Kallaveden Kierrokselle. Tervetuloa moikkaamaan keltaisilla pyörillä ja ajovaatteilla varustettua porukkaa!

Hyvästä treenaamisesta huolimatta, ei voi tietää kuinka kroppa lopulta jaksaa tai kestää kesällä päivittäiset pitkät pyörämatkat. Se jääköön nähtäväksi!

Laura Kupari 13.3.2018

Jätä kommentti

*