AJELEN ROMULLA

Postilaatikkooni tipahti viikolla värikäs tarjouskirje: Maksamme autostanne (autoni rekisterinumero) 2500 euron romutuspalkkion! Kun vaihdatte sen uuteen xxx-merkkiseen.

Minunko Kiesini romu? Ratti siinä kääntyy vinkumatta, pyörät taipuvat kaikkiin ilmansuuntiin, vaihteetkin tallella laatikossaan. Jarrutkin taas toimivat pienen säädön jälkeen, nyt se pysyy paikallaan rinteessäkin kuin kärpänen katossa. Ei kuulu ylimääräisiä ääniä ajaessa, tosin en niitä ennättäisi kuunnellakaan, kun hyödynnän ajoajan seuraavan esityksen vuorosanojen opetteluun.  Viikon seisoi Kiesini työpaikan P-paikalla lumen ja pakkasen armoilla, sen jälkeen hörähti kuuliaisesti liikkeelle yhdellä avaimenväännöllä: hrrrr. Niin sitä pitää!

Solvausta suorastaan on Kiesini nimitteleminen romuksi. Ei ole siinä ruosteenpilkkuakaan, pesun jälkeen kiiltelee se kuin paraskin bemari autokaupan näyteikkunassa. Eikä katsastusmieskään yhtään rutistellut kulmiaan tarkastellessaan pohjaa ylenkirkkaan taskulampun valossa. Niin on Kiesini nätisti pidetty ja vähän vaivattu.

Tällä romulla aion ajaa iloisesti vielä vaikka kuinka kauan. Joten jättäkää hyvät autokauppiaat minut rauhaan. Voisin nimittäin tehdä valituksen kunnianloukkauksesta – Kiesini puolesta.

Kommentit

  • Anti Sangar

    Voit kieltää Trafia luovuttamasta tietojasi suoramainontaa.

    • H

      Kannattaa kieltää tietojen luovutus kellekään paitsi poliisille.
      Murtoporukat tarkistavat mm. lentokenttien, vr:n ja satamien pitkäaikaisparkissa olevat rekkarit. Jos auto seisoo siellä, kämppä on todennäköisesti tyhjä.

      • Leena Raveikko

        Pitkäaikaisparkkipaikkojen löytäminen onkin kiven alla. Minne sitä uskaltaa jättää uskollisen kulkupelinsä? Vaatii kekseliäisyyttä olla nokkelampi kuin pitkäkyntiset.

    • Leena Raveikko

      Niinpä. Mutta olisi tämäkin blogi sitten jäänyt kirjoittamatta.

  • Eino J. (maallikkona)

    Kova kolaus – autosi kiiltelee!
    Tunne noita automerkkejä, mutta monet ostavat kyllä romun sijaan oikean auton (kuten yleinen huuli kuuluu).

    Aikoinaan – ja nykyisinkin – kylkiäistarjouksia saattoi olla joulukinkusta stereoihin. Autojen hinta vaikutti joskus lähes koostuvan noista lisäsarjoista. Vanhoja autoja tuotiin Suomeen etelästä runsaasti ja kotimainen autokanta halpeni. Muistan myös tuontiverojuttuja näille autoille – lienevätkö kaikki niistä vieläkään ratkenneet? Nekään eivät olleet ilmaisia.

    Autokin on nykyisin kulutustavaraa, joten romutusikä lienee siinnä kymmenvuotiaan kohdalla. Tuttavistani tosin moni pitää juuri tuonikäistä autoa halvimpana ajaa. Kuinka pienet päästöt niissä sitten lienee? ja mitä nuo uudetkaan sitten ovat tasoltaan?

    Romutuskulu taitaa sinänsä kuulua auton omistajalle – ja todistus siitä kannattaa säilyttää, jotta että aikanaan oikeasti romu ei löydy joskus tienposkesta edellisen omistajan vastuulla? Varsin isolta tuo 2500 kyllä kuulostaa – kilpailijoita näköjään ostetaan markkinoilta?

    Onnea autollesi – Hyvin on huollettu; Onnellinen auto – Onnellinen omistaja!

    • H

      Romutus ei maksa latin latia, kun vie auton Kuusakoskelle itse.
      10-vuotiaat autot ovat tosiaan romua, jos niitä on pidetty surkeasti ja päästetty ruostumaan. Jopa kolmivuotias auto voi olla romu, jos on ollut idiootilla.
      Minun romuni täyttää 19 vuotta ja on päästöiltään ja tekniikaltaan moitteeton.

    • Leena Raveikko

      Niin sanoi poikanikin: Kuule äiti, sulla on väärä asenne. Auto on nimittäin vain kasa kuluvia osia. Tämä tapahtui, kun tuskailin jarrujen korjauskuluja…

  • Harrastaja

    Tällä hetkellä omalla kulkineella ikää 31 vuotta. Kaippa sekin rumuksi luokitellaan, mutta jos joku sen ostaa haluaisi niin ei se kyllä 2500 e lähtis. Toiset vaan ei tykkää uusista autoista. Mieluummin sen vaihtais vanhempaan.

    • Leena Raveikko

      Komea on ikä kulkupelilläsi, tunnet se varmaan paremmin kuin asuintoverisi. Tällainen ystävyys ei ole rahalla mitattavissa.

  • Eino J. (maallikkona)

    Seuraan usein taivaskanavilla pyöriviä autojen kunnostusohjelmia. Eräät osaavat työn. Toisilla se on jopa ammatti ja eräille syvällinen harrastus. Joskus vanhoille autoille mainitaan ohjelmissa huikeita myyntihintoja. Onneksi niihin näyttää saavan osiakin – ainakin noissa ohjelmissa – ja eräät osaavat valmistaa niitä itsekin.

    Sääntö näyttää olevan, että uuden auton hinta tippuu heti myymälästä ajon jälkeen, kunnes arvo tasaantuu ja alkaa nousta uudelleen kun auto on hyväkuntoinen ja lähestyy keräilyauton statusta.
    Harrastaja varmasti osaa itse huoltaa autonsa, kun se on jo 31 v, joten vanhojen autojen harrastus on rikkaus. Oikein hyvä.

    • Leena Raveikko

      Minä osaan kunnostaa kulkupelini ihan ilman taivaskanavia, osaan imuroida ja pestä sen, tankata ja jopa vaihtaa renkaat. Loput jätän suosiolla kulmakunnan huoltamon tehtäväksi.

  • Seija Hämäläinen

    Nyt iski ikävä. Santtuni lähti autojen taivaaseen hilkkua vaille ennen täysi-ikäiseksi tuloaan.
    Sain minäkin monta kertaa tarjouksia, kaupiteltiin kuuden vuoden!!! maksuaikaa ja kaikenlaista hölynpölyä.
    Niin kauan kuin entisellä autolla selviää alle tonnin korjauskuluilla vuodessa, sitä kannattaa pitää. Sinulla on vielä tosi paljon ajorikkaita vuosia Kiesisi kanssa.

    • Leena Raveikko

      Minulle puolestaan heräsi uteliaisuus siitä, että mikä se kulkupelin täysikäisyys on? Olisko 50 vuotta? Eli minun romuni on vasta taapero!

  • Karvanoppa

    Itsehän sitä parhaiten autonsa tuntee, joten jos 2500€ “romutuspalkkio” ei riitä, niin etsii rakkaalle autolleen uuden omistajan, joka maksaa enemmän. Uuden auton rahoitus on aina oma hommansa, esim. http://www.vertaalaina.fi/autolaina.html Joten, jos vanha auto toimii moitteettomasti ja on siihen itse tyytyväinen, niin vaihto lienee tarpeetonta.

    • Leena Raveikko

      Just tätä minä en osaa: taiteilla elämää sen mukaan mikä on edullisinta ja missä voittaa eniten. Minulle tärkeintä on vain se, että kulkupeli kulkee, tekee sen, mitä varten olen sen joskus hankkinut. Ja vaihtamisessa on aina riskinsä. Niitä maanantaikappaleita on joka merkissä ja joka vuosimallissa.

  • Ari-Pekka

    Vanha auto kannattaa ajaa loppuun asti, jos ei ala rempat tulemaan liian kalliiksi tai pelkää, että se jättäisi tien päälle.

    Itsehän sen tietää, onko se oma auto romu vai ei.

    Uuden hankintaa kannattaakin harkita tarkkaan. Kannattaa melkein käytetty ostaa. Rahat sitten pankista tai https://kilpailutalainasi.fi/ tai vastaavasta palvelusta.

  • Veli

    Onhan noita muitakin lainojen kilpailutus / vertailu palveluita. Sain saman tarjouksetn https://luottonetistä.fi/ palvelusta kuin kaikista muista.

Jätä kommentti

*