VR KYYKYTTÄÄ KANSALAISIA

Mikä junia vaivaa, kun eivät kunnossa pysy (kuva: leenaraveikko)

Ollessani väsynyt katson usein haikaillen ohikiitävän junan siluettia: mieleni halajaa istumaan kyytiin ja lähtemään. Jättää nämä velvollisuudet ja työt. Kun sitten joskus pääsen lähtemään ja istumaan ikkunapaikalle, jonka yleensä varaan, totean että tätäkö se sitten olikin.

En nimittäin enää yhtään luota VR:n täsmällisyyteen aikataulujen suhteen. Jo neljä kertaa peräkkäin muutaman kuukauden sisällä on valitsemani juna saapunut perille puolesta tunnista reiluun tuntiin myöhässä. Ihan tässä Helsingin ja Kuopion välillä, jommassa kummassa päässä. Eikä näistä junista yksikään ollut edes pendolino. Myöhästyminen aiheuttaa aina harmia, vaikka ei kello kaulassa matkustaisikaan. On sitä nimittäin tähdellisempääkin tekemistä kuin istua paikallaan seisovassa junassa milloin jollain asemalla, milloin niiden välillä. Ruumista pakottaa ja veret pysähtyvät. Istuminenhan tappaa, sen jo tiedämme. Junassa tuo joukkokuolema on kouriintuntuva.

Kerran myöhästyminen aiheutti minulle lisäkustannuksia, oli näet siepattava taksi ennättääkseni jatkoyhteydelle. Muutaman euron korvaus ei kata kuitenkaan ajan menetystä, ärtymystä, turhautumista eikä ruumiillista kipua, seurauksia yllättäen pidentyneestä matka-ajasta. Saadakseen korvauksen on sitä paitsi löydettävä monen mutkan kautta VR;n sivulta lomake tapahtuman raportoimiseen. Moniko viitsii.

Jos haluat kokea junan myöhästymisen, on sellainen suurella todennäköisyydellä tiedossa 29.8. – 30.8., sillä silloin yritän seuraavan kerran poiketa pääkaupungissa. Harmittelen, että olen tullut ostaneeksi junalipun, tein sen jo  keväällä, silloin se oli halpa. Olisi pitänyt ostaa bussilippu, jostain syystä bussit ovat täsmällisempiä.

Usein toistuviin matkoihin ei nimittäin päde elämänviisaus: tärkeintä ei ole perille pääsy vaan matkalla olo.

 

Kommentit

  • seija sanaleikkimökistään

    Että semmoinen VR! Hullua, kun lähtöajat ovat minuutilleen esim. klo 9.23. Ja lastausaika niin vähäinen, että huonojalkaiset eivät ehdi kyytiin.
    Ovatkohan aikataulut tehty kunnossa olevien ratojen mukaisesti ja rapautuvilla osuuksilla ei voida nopeuksia noudattaa.
    Muuten lasten vaunu on ehdottomasti junan hauskin paikka.

  • Eino J. (maallikkona)

    Hieman lohdutusta kauniin toiveesi aiheuttamaan pettymykseesi; ”… mieleni halajaa istumaan kyytiin ja lähtemään. ”

    Juna on ollut vuosikymmenten aikana toisinaan myöhässä, kerran jääkelillä taisi Kuopiosta Helsinkiin viivästyä toista tuntia, kiskot olivat jäässä, joten mentiin “hiipimällä” – samoin iltajuna lähdöstä Helsingistä – juna piti sulattaa ensin…

    En ole koskaan aiemmin lukenut VR:n palvelusopimusta tai EU:n juna-asetusta, mutta silmittelin kuljetussopimusta hieman. Löytyy monipuolisena vr:n sivustolta. (Huom: lainaukset ja järjestys ovat ainoastaan tähän kolumnistin aiheeseen!)

    …..
    “Kuljetussopimuksen mukaisesti sen toteuttamiseen osallistuvan rautatieyrityksen (VR) on kuljetettava matkustaja lähtöasemalta määräasemalle.

    Kuljetussopimus vahvistetaan lipulla, joka on joko paperilippu tai sähköinen lippu, …” ELI: OSTAMALLA LIPUN, HYVÄKSYY EHDOT?

    “… Junamatkan katsotaan alkavan, kun
    1. matkustaja on noussut junaan
    2. matkustaja on noussut VR:n kanssa tehdyn sopimuksen nojalla matkustajia kuljettavaan muuhun kuljetusvälineeseen
    3. tai matkustaja on siirtynyt laiturialueelle, jolla liikkumisessa edellytetään voimassa olevaa lippua.

    Matkustajan tulee nousta junaan ennen aikataulussa ilmoitettua lähtöaikaa, jotta juna pääsee lähtemään täsmällisesti.

     Rautatieyritys (VR) ei ole korvausvelvollinen sellaisen viivästyksen, junavuoron peruuttamisen tai aikataulussa ilmoitetulla liikennepaikalla pysähtymättä jättämisen johdosta, johon matkustajan voidaan kuljetuksen luonteen, sääolosuhteiden, kuljetusvälineen vaihtoon tarvittavan ajan tai muiden kuljetukseen liittyvien olosuhteiden vuoksi kohtuudella edellyttää varautuneen. … Korvausvelvollisuudesta vapautuminen edellyttää, että rautatieyritys (VR) näyttää ryhtyneensä kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi.

     VR:ltä voi hakea korvausta junamatkan viivästymisen aiheuttamista vahingoista 5 000 euroon saakka rautatiekuljetuslain perusteella sekä kaukoliikenteessä hyvitystä yli 60 minuutin myöhästymisistä rautatievastuuasetuksen perusteella.

    9.1. Junien peruutukset ja odotettavissa olevat myöhästymiset

    Jos juna peruutetaan tai on odotettavissa, että kuljetussopimuksessa mainitulle määräasemalle saavutaan yli 60 minuuttia myöhässä, matkustaja voi
    • vaatia kuljetusmaksun palauttamista tekemättä jääneestä matkasta tai siitä osasta matkaa, joka on jäänyt tekemättä ja/tai siitä osasta matkaa joka on tehty, mutta joka ei täytä enää tarkoitustaan yhdistettynä kuljetukseen takaisin matkan lähtöpaikkaan maksutta….”

    Maailmalta kuuluu juttuja, että junien palvelut ovat heikentyneet kilpailun myötä, esim. Englannissa?? miksiköhän?

  • Leena Raveikko

    Seijalle: lasten vaunussa en olekaan matkustanut. Joskus ennenvanhaan oli videovaunujakin, niissä tuli jokunen elokuva käytyä katsomassa. Ravintolavaunu, no jaa. Siellä harvoin on tunnelma katossa. Matkustajat ryyppäävät kahvinsa somessa seilaillen. Että aika tylsää. Pitääkin seuraavaa pitkästyttävää reissua piristää vierailemalla lasten maailmassa. Siellä ei liene koskaan tylsää.

  • Leena Raveikko

    Einolle: kiitos seikkaperäisestä selvityksestä VR:n oikeuksista maksamani matkan suhteen. Minulla ei liene muita oikeuksia kuin istua penkissä sen ajan, minkä VR kulloinkin asettaa. Ja lienee lopussa minulla oikeus olla onnellinen, tyytyväinen ja kiitollinen siitä, että perille kuitenkin päästiin!

Jätä kommentti

*