50 v Lada, Лада

Lapsuudessani kerättiin kahvipakettien sulkijana toimineita autokortteja.

Siis pojat keräsivät.

Kaiketi autojen kuvia oli myös ns. maksullisina kiiltokuvina, mutta kortit ovat jääneet mieleeni. Autoista tiedettiin runsaasti jo alakouluikäisinä – silloisista merkeistä. Kahvipaketin merkkiä en enää muista, mutta pavut jauhettiin kaupassa ja suljettiin tuolla pahvilevyllä. Olisiko ollut  Keskon paahtimon varttikilon Santos?

vahvike-sivustolla kerrotaan kahvin historiaan liittyen, että ” Paperikääreisissä kahvipakkauksissa käytettiin tukipahvia. Kun kahvipussi avattiin, niin ensin  irrotettiin pussin päällä oleva sulkija.  Kun pussin suuta raotettiin,  esiin tuli tukipahvi.

Pahvi piti paketin mallissaan  ja toimi samalla aromisuojana. …Sivusto kertoo myös, että keräilykuvat yleistyivät 1930-luvulla ja 50-luvulla niiden suosio oli huipussaan. Suomessa on toiminut tuolloin ainakin seitsemän paahtimoa, joilla oli ollut omat kuvalliset sarjansa, ja vuosina 1954–1955 yksitoista autoaiheista sarjaa. Että silleen, taustatietoja netistä.

 

Muistan lapsuudestani, että Volga oli monen taksiauton tai pirssin merkki.

Wikipedia tietää kertoa, että vuonna 1965 niitä oli Suomessa 1 521  kpl taksina.

” Edeltäjänsä Pobedan tavoin Volga saavutti hyvän maineen etenkin talviominaisuuksiensa ansiosta. Auto kulutti kokoonsa nähden vähän polttoainetta, sen moottori käynnistyi helposti kovillakin pakkasilla ja siinä oli tehokas lämmityslaite.”

Volga, Волга, oli tuotannossa vuodesta 1956 alkaen. Muistini tuli tuossa taustoitettua – enpä noita tiennyt tai enää muistanut. Tukipahvien kuvista länsiautot olivat olleet vaihtiksina itäautoja arvokkaampia.

 

Lada on venäläinen (neuvostoliittolainen) AvtoVAZ:in automerkki.

Ensimmäinen Ladan malli oli VAZ-2101 eli 1200. Tämä malli on perinteinen pyöreälamppuinen.

Vanhastaan on opittu siihen, että Lada oli varmatoiminen erityisesti talvella – käynnistyi kun oli tarve. Ymmärtääkseni myös lumisella tiellä pärjättiin, ja pakkasella.

Piti tarkistaa wikipediasta, että Ladan päätuotantolaitos sijaitsee Toljatin kaupungissa, Samaran alueella. Nimi “Lada” oli vientimarkkinoita varten annettu nimi, kotimarkkinoillaan auton merkkinä oli Žiguli. Merkin valmistus aloitettiin siis kesäkuussa 1970 – mistä hesari kertoo jutussaan 5.6.2020.

Hesari kertoo, että Lada täyttää to 5.  toukokuuta 2020  50 vuotta. (juttu avautuu vain tilaajalle) Uusi Suomi kertoi 1.4.2016 – Lada on nyt tehnyt paluun Suomeen. Autobild -sivustolla kerrotaan 16.4.2019 että Lada poistuu länsi euroopasta, koska eräät sen moottorimalleista eivät täytä Euro 6 -päästönormeja. Mitäpä tuo tarkoittanee?

Onnea Lada!

autosta on varmasti monella hyvät muistot. En suorastaan enää muista, monellako naapurilla olisi ollut Lada, Mosseja oli myös katukuvassa ja sehän näyttää olevan neuvostoliittolaisista autoista peräti 1920-luvulta lähtöisin. Netissä kerrottiin että mallina olisi alkuaan ollut Fordin vanhimmat merkit – jos nyt luin jutustelut oikein.

Autojen parissa viihtyisi varmaan kauemminkin, jos vaikka keittäisi kupin kahvia selaillessaan noita ansiokkaita nettisivustoja … ehkä paremmalla ajalla lisää!

Kommentit

  • plokkariukki

    Toinen autoni oli Lada 1200, muistaakseni vm. noin -70. Kolmihenkinen perheeni ei mahtunut enää lastenvaunuineen Pikku Fiat 600:een, jolla aloitin autoiluni. Lada oli varma peli kelillä kuin kelillä ja lämmin, myös kesällä keinonahka penkkeineen. Kerran siihen vaihdettiin etulokasuojat ja helmat ja nokkaketjun kiristimet. Velimies halusi välttämättä ostaa minulta hyvän auton ja niin vaihtoi Lada omistajaa. 80-luvulla liikkeenharjoittajanakin ilkesin ajaa silloin tosin jo farkku Ladaa, vaikka pankkiiri tarjosi Mersu-lainaa. Mieli tekisi vanhaa Lada Nivaa, mutta eläkeläisen varat eivät riitä enää sen ylläpitämiseen. Minulla on pelkästään hyviä muistoja Ladoistani!

    • Eino J. (maallikkona)

      Kiitos muistoistasi!

      Mitäpä tuohon sanoisi. Hyvä talviauto se oli, siis Suomen oloihin, ovat monet tutut sanoneet, ja itsekin kyydissä olleena, ehkä joskus nuorempana Ladalla ajaneenakin, näin muistan.

Jätä kommentti

*