Aidoista ja aidan seipäistä

Talvi yllättää joka syksy – ainakin meistä eräät. Yhtäältä samat teemat toistuvat yhteiskunnassa aika ajoin.

Tuntematta asiaa tarkemmin, silmittelin Nimellä-palstaa 12.10.2016, missä verkkotoimittaja Kaisu Lötjönen pohtii: Sanoja ei voi poistaa kielestä -kirjoituksessaan erään ravintolayrittäjän kerrottua mainontaa ja Aluehallintoviraston ohjeistusta poistaa viestinnästä tietty sana, sekä siitä käytyä yksityistä some-keskustelua. Mielenkiintoista.

Tietenkin on totta se, että Sanoja voi poistaa mainoksesta – ja tästä kirjoituksestakin. Totta sekin, mitä Lötjönen kirjoittaa – sanoja keksitään ja ne elävät aikansa tai jäävät elämään kansan mieltymysten mukaisesti. Sanojen merkityskin muuttuu. Varmaankin some-keskusteluakin on käyty …

Nähdäkseni tapauksen ja jutun pääpointti on se (sama), mistä kuulin keskusteltava jo pari vuotta sitten; verkossa tapahtuva suora- ja piilomainonta, ja se mitä sanoja siinä saa käyttää silloin kun kirjoittaja on julkisesti ”tavallaan näyttämöllä”.

Löysin muutaman linkin siitä, miten mainostaisin toimintaani netissä – siihen on kursseja ja tukea ym. Menestyäkseen yrityksen on osattava nämä(kin) peliliikkeet. Kun tartumme aiheeseen, levitämme itse mainosta – joko positiivisesti tai vasta-argumentein – levitämme kuitenkin.

Pari vuotta sitten silmäilin myös sitä, miksi verottaja kiinnostui blogistien tuotemarkkinoinnista. Kerrottiin että hyvä kirjoittaja saattoi saada 5.000 euron ansiot. Nämä olisivat verotettavaa tuloa (jos kohta ohjeessa on paljon erilaisia variaatioita …).

(Katso verohallinnon tiedote: Blogikirjoituksista saatujen korvausten ja etujen verotus; Diaarinumero: A35/200/2014 ”Verolainsäädännössä ei ole blogikirjoituksia tai bloggaajia koskevia erityissäännöksiä. Bloggaajien saamien tulojen käsittely tuloverotuksessa määräytyy siten yleisten sääntöjen nojalla ja riippuu myös bloggaajan verotuksellisesta asemasta (esimerkiksi onko hän työsuhteessa vai toimiiko ammatinharjoittajana)”. verottajan sivuille

Bongasin myös alkoholimainontaan liittyvistä ohjeista Valviran Ohje 10/2014 Dnro 9404/13.08.00.01/2013, 12.11.2014

”Tämä uusittu versio alkoholijuomien mainontaohjeesta koskee alkoholilain (1143/1994, AlkoL) 33 §:ssä tarkoitettua alkoholijuomien mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa. Ohjetta sovelletaan kaikkiin mainonnan ja myynninedistämisen muotoihin. Mitä tässä ohjeessa sanotaan mainonnasta, koskee myös muuta myynninedistämistoimintaa.

Eduskunta on muuttanut alkoholilain mainontasäännöksiä lailla alkoholilain 33 §:n ja 40 §:n muuttamisesta (152/2014). Tässä ohjeessa on huomioitu 1.1.2015 voimaan tulevat muutokset, joilla mietojen alkoholijuomien mainonta yleisellä paikalla kielletään tietyin poikkeuksin samoin kuin arpajaisten, kilpailujen sekä kuluttajan tuottaman tai jakaman sisällön hyödyntäminen mietojen alkoholijuomien mainonnassa.”

www.valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto

Muita linkkejä (Savon Sanomien sivuille)

  1. 12.10.2016 Sanoja ei voi poistaa kielestä verkkotoimittaja Kaisu Lötjönen http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/nimella/Sanoja-ei-voi-poistaa-kielest%C3%A4/853659
  2. 10.06.2016 Väitös: Alkoholin vaikutukset eivät ole kaikille samat – hoito takkuaa http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/V%C3%A4it%C3%B6s-Alkoholin-vaikutukset-eiv%C3%A4t-ole-kaikille-samat-%E2%80%93-hoito-takkuaa/780977
  3. 16.06.2016 Pekka Puska: Alkoholin helpompi saatavuus tekee monesta kohtuukäyttäjästä ongelmakäyttäjän http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pekka-Puska-Alkoholin-helpompi-saatavuus-tekee-monesta-kohtuuk%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4st%C3%A4-ongelmak%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4n/785189
  4. Sunnuntaisuomalainen: Moni jäisi työttömäksi, jos alkoholia ei käytettäisi liikaa http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Moni-j%C3%A4isi-ty%C3%B6tt%C3%B6m%C3%A4ksi-jos-alkoholia-ei-k%C3%A4ytett%C3%A4isi-liikaa/725239

 

Jätä kommentti

*