ajoissa nukkumaan +hyvä ruoka + liikuntaa = nuoriso voi hyvin

Työ tai koulu vie paljon aikaa.

Olemme töissä kuitenkin vain 8h päivässä, viitenä päivänä viikossa, ja muun ajan vapaalla tai siitä osan nukkumassa, mutta vietämme myös kesälomaa, opiskelemme nuoruusvuodet ja vanhana olemme eläkkeellä, joten olemme työelämässä noin neljänneksen elämästämme.

Kolmanneksen ajastamme nukumme, tai ainakin niin tulisi tehdä. 100-vuotias siis nukkuu 33 vuotta elämästään, on lomilla ja vapaalla myös noin 33 vuotta ja töissä samaten noin 33 vuotta. Nukumme noin 8 h vuorokaudessa.

Uni on tärkeä.

Poimin netistä Wikipediasta:

Nukahtaessaan ihminen vaipuu ensiksi kevyeen uneen. Yleensä vajaan puolen tunnin kuluttua seuraa syvän unen vaihe, josta siirrytään REM-uneen, mistä siirrytään taas kevyen unen kautta syvään uneen.

Tämä ketju toistuu noin puolentoista tunnin sykleissä keskimäärin viisi kertaa tavallisesti nukutun yön aikana. Tästä yöunirytmistä voi laskea, että yöunimäärä on: 5 x 1,5 h = 5 x 90 min = 450 min = 7 h 30 min.

Hyvä uni ruokahalun normaalina.

Huonosti nukutun yön jälkeen on aamulla nälkäinen, kerrottiin em. nettisivulla. Ilmeisesti liikasyönti, ja ylipainoisuus, johtuu osaltaan huonosta tai liian vähäisestä nukkumisesta.

Oikeaan aikaan syöminen ja oikeanlainen syöminen on perusjuttu – napostelu ja makeiset ovat karkkipäivän juttuja, ja muulloin syödään oikeasti kotona, koulussa ja töissä.

 

Ja se liikunta!

Jätä kommentti

*