Hyvästi taksi! Hyvästi kiireaamu!

Taksi poistui keinovalikoimistani 1.7.2018.

On mentävä linja-autolla tai jalan. Kiireisinä aamuina ei ole aikaa hintojen kilpailutukselle tai varmistautumiselle kyydin turvallisuudesta; onko rehti veronmaksaja? onko auto turvallinen? onko kuski turvallinen? viekö perille vai jopa kolkataanko? … Kiirettä ei siis enää ole. Ula-taksiin on voinut luottaa automaattisesti, kuntoon, kuskilla on tentit, samoin sen hintaan. Nyt kaikki on auki – ja kaiketi asiakkaan vastuulla?

Aamuisin työmatkalla on sattunut kiire pukkaamaan ja on otettava taksi. Nyt tuskin uskaltaa kun hintaakaan ei tilatessaan tiedä. Vai miten on?

Kenen on vaaranvastuu kaikessa muussakin, vaikkapa sairaalasta kotiin huonokuntoisena – ettäkö on lähdettävä kenen tahansa kuskin tai firman kyytiin? niinpä kait, jos Kela kerran maksaa? (kaiketi niitäkin kyytejä vielä on?) Ymmärrettävää tietenkin on tai lienee yleisemmin hyväksyttävää, että iltahumalikko saattaa tulla kenenkään siitä mieltään pahoittelematta kynityksi, hintakilpailutus voi jäädä todistamatta tai unohtua kun pääsee perille, eikä ole köyhä muutenkaan, kuin ehkä aamulla vasta ? Hinta on aina suhteellinen käsite, toisille halpa ja toisille kallis – kaiketi puhun toimitusvarmuudesta.

 

Tähän saakka on turvakameroita asennettu takseihin kuljettajan turvaksi.

Kaikkihan Suomessa ovat hyvämaineisia ja luotettavia joten eipä huolta,

mutta,

silmiin sattui jostakin että myös entiset rikolliset, ei ilmennyt ettäkö myös paraikaisetkin, saattavat sattua kuskeiksi – he olisivat sinällään helpoimpia tunnistaa, mutta jolla ei rikosrekisteritaustaa edes ole, ovat meistä aina ne vaikeimmat tapaukset? kukapa sitä voi toisista sanoa että – niin mitään – luottamukseenhan kaikki yhteiskunnassa perustuu – yhteiskuntasopimukseen. Pitäisikin tietää, mihin sopimukseen ja ideologiaan, ja kenelläpä siihen on aikaa eikä taida tietoja tästä olla saatavillakaan?

Poliiseilla on haalarikameroita, jotta että, pitäisikö varmuuden vuoksi asiakkaalla olla taksikamerat?

No, riski lienee tulla taksijutuissa huijatuksi tai joutua hakoteille olla vähäinen, pieni, olematon, joten tutustumaan sitten vain palveluihin? Taksi on kuollut – Eläköön Taksi!

 

Turvallisuusselvitys vaaditaan harvoin, eräs niistä taitaa olla lasten kanssa työskentely, mutta taksina tai bussikuskina toimimiseen ei liene tarvittu aiemminkaan, kuinka lienee ollut koulukyyditsijän laita, mutta noin yleensä.

Epäluuloon ei siten taida olla syytä, vaikka aiempaa ulataksia haikailisikin tuttuna ja mielestään turvallisena – tilastojahan uudistuksen jälkeisestä ajasta ei ole puoleen tai toiseen; mikä on hintataso, kuinka maksuriidat sovitellaan kun taksamittaria ei enää ole eikä matkareitistä juuri tietoakaan, suupuheita vain?? Kenpä tuon tietää. Mutta kaiketi tuo markkinavoima saattaa sitten olla kohdaltani ohi, epäilijältä siis.

Täytyy lukea tuo taksilaki joskus, että osaa menetellä oikein.

Takseja näyttää jo nyt olevan erilaisilla mainoksilla katukuvassa, siis alkukesästä, että kaiketi niitä jatkossakin jostakin saa. Ehkä joku tilausnumero on jatkossa takuuvarma ja silmissä luotettavampi palveluinen kuin toiset – näinhän se kauppaketjuissakin on – kotimainen lähikauppa tai miten valitaankin? ehkäpä

 

Hallituksen toimien purkamisesta puhutaan aika-ajoin – tämä taksijuttu vaikuttaa sellaiselta; Lontoolainen saman näköinen taksiauto pitäisi olla tavoitteena, ja … hintojen halpuutus …

kenpä tietää

Aiemmin postasin

Uusia palvelusovelluksia: Taxi ja Sexi

 

kommenttiin ei tarttunut kuva:

Kommentit

  • Asiakas minäkin

    Isojen välitysyhtiöiden autoja uskaltaa käyttää aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Kuopiossakin on osa porukasta perustanut uuden brändin jonka alta saa varmasti luotettavan kyydin. Puhelinnumero on ollut toiminnassa jo useita kuukausia ja hyvin toimii kun olen useasti kokeillut ja palvelu on ollut erinomaista. Eivätkä peri ennakkotilausmaksua jos tilaa ennakkoon.

    Mediassa on ollut aivan turhaa peloittelua ja uhkakuvien maalaamista uudistuksesta. Ei isoilla yhtiöillä ole mitään syytä huonontaan palvelua tai huijata asiakasta. Tälläiseen pelotteluun on turha lähteä mukaan.

    Toki riski on mutta se liittyy näihin tuleviin uusiin yrittäjiin jotka eivät kuulu mihinkään välitykseen.

    Turvallisia kyytejä tulevaisuuteen, niitä saa aivan varmasti samalla tavalla kuin ennenkin!

    • Eino J. Pennanen

      Kiitos kokemuksesi tuomista neuvoista.
      Kun suosii lähiruokaa niin suosisi mielellään myös lähipalveluita ja paikallisia yrittäjiä. Tässä tuo ”entinen” oli parasta tai vakioitunutta.

      Sinänsä niin vähän käytän taksia (ettei rahoillani kukaan tienaa), etten tunne noita mainitsemisia isoja yhtiöitä, että keitä omistajat ovat. Mutta, jos muita ei ole tarjolla, niin joskushan heihinkin on tutustuttava.

      Palvelu lienee kuten kerroit, jos kohta, sisältää samalla tavalla olettamuksia ja uskoa paremmasta, kuin heilläkin, jotka toivovat parasta ja pelkäävät pahempaa – ja vinkkejä noissa lehtijutuissa on kaikille siitä, miten tulisi toimia. Nettipalvelut ja mobiilisovellukset … tai oliko niitä peräti yhdeksän jo (montako sitten jäänee parin vuoden jälkeen?).

  • Eino J. (maallikkona)

    Kirjoittelua aiheesta on runsaasti – uutisiakin ”kaaoksesta”.

    Maallikon käsitys tulevasta sotesta on saman kaltainen odottava. Tämä uudistus on asia pienoiskoossa, mitä odottaa.

    Tietoja tarkistamatta tai poliittista suuntaa painottamatta, liitän linkin naapurin postaukseen, missä arvelen taustojen silti olevan kunnossa:

    https://blogit.savonsanomat.fi/sykkeella/kela-kyytien-saatavuus-turvattava/

    ja samoin saatesanoin, mutta pelkän hyvän hoksaamisen perusteella (älköön kukaan pahoittako mieltään):

    https://blogit.savonsanomat.fi/aamuvirkku/halloo-saesko-taksii/

Jätä kommentti

*