Ajatko jalkahiellä vai lehmän pierulla?

Mikä energiamuoto vakiintuu tieliikenteessä, jää nähtäväksi.

Sähkökäyttöiset autot ovat yleistymään päin. Toisaalta, myös kaasuautoja on toivottu lisä tavallisen polttomoottorin korvaajiksi. YLE 10.11.2021 Suomessa kaasuautoilua halutaan yhä edistää, vaikka EU:n suhtautuminen on penseää. Ja että: Liikenneministeriö esittää, että kaasuautojen käyttövoimaveroon tulisi helpotusta.

Poimin jostain netin syövereistä, että:

  • Kotimaan tieliikenteen energiankulutus oli vuonna 2020 Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan 42 tuhatta 400 GWh.
  • Giga tarkoittaa miljardikertaista (109), 42,4 TWh terawattituntia. paljon sähköä!
  • Yhden atomivoimalan teho vaikuttaa olevan suurimmissa voimaloissa noin 1,1 GW, mistä voi laskea tieliikenteen tarvitseman sähkömäärän vuodessa. Wikipedian taulukosta katseltua.

 

Moni autoilija kertoo autonsa kulkevan edullisesti,

ehkäpä suorastaan ’jalkahiellä’, kuten joskus sanotaan kun polttoaine on vähissä.

  • Suosittu sanonta ohjelmissa on, että ajetaan jo viimeisillä tankin höyryillä.
  • Poimin netistä tosin vain muutaman jalkahikiviittauksen, joten sanonta lienee yleisimminkin tunnettu.
  • Joku kertoi, että eräs dieselmoottori ei se ihan jalkahiellä pyöri tyhjäkäynnilläkään.
  • ja toinen, että ei tuo xxxx-kaan jalkahiellä kulje,
  • mutta että kaikki hyvä maksaa ja että joku toinen ajaa mieluummin tilavalla autolla kuin jollakin pikkuautolla – jotkut käyttävät riisikuppisanontaa.

 

Iltalehden jutussa kerrottiin 15.01.2021 (Juha Jaakkonen), että IL

Raaka-ainetta kyllä riittää, sanovat polttoaineiden jalostajat.

  • Sekä biodieselin suurtuottajalla Nesteellä että biokaasua kehittävällä Gasumilla nähdään suuria mahdollisuuksia uusiutuvien raaka-aineiden hyödyntämisessä. ..
  • Kymmenen kiloa kotitalousjätettä tuottaa sen verran biokaasua, että autolla ajaa noin kymmenen kilometriä. IL 17.1.2014
  • Laukaalaisella .. tilalla tehdään biokaasua, joka käy autojen polttoaineeksi. Vuositasolla tuotanto vastaa noin 100 tuhatta polttoainelitraa.
  • tamperelainen  -nettilehtisivusto kertoi 16.6.2021, vai oliko LUKEn sivuilla tämä jatko, että Lannan käyttö liikennepolttoaineena on yksi ilmasto-ohjelmamme tärkeimmistä kädenjälkitoimenpiteistä. Lanta on arvokas ravinteiden ja orgaanisen aineen lähde.

 

Tästä pääsemmekin näihin loppukaasuihin.

  • Lehmän ruoansulatusjärjestelmä on pitkällisen evolution tulos.
  • Ihmiselle kelpaamaton ruoho muuttuu syötävään muotoon lehmän toimesta, lihana ja maitotuotteina.
  • Metaanikaasu muodostuu pääosin lehmän hengityksen kautta poistuvana röyhtäisynä märehdittäessä ja vain pienempi osa pieruina, kuten eräs lehti jutussaan asian ilmaisi.
  • Käsittääkseni navettojen ilma kannattaisi siis ottaa talteen.

Eräs idea olisikin, että

  • keksittäisiin autoihin sellainen kaasunmuodostuslaite, mikä tuottaisi entisajan häkäpöntön tapaan metaanikaasua lehmänmahan tapaan. Riittäisi että Paluu tulevaisuuteen -elokuvan professorin tapaan laittaisi jätekassin auton säiliöön ja ei kun menoksi! C, TM, R, patentoitu, jne.
  • Kukapa ehtisi ensin? vai joko tällainen keksintö on olemassa.
  • Entisaikaan kun kaasusäiliöitä ei vielä ollut, käytettiin auton katolla kuljetettavaa vapaapaineista säiliötä, joten elementtejä keksinnölle varmaankin olisi?

 

Aiheita on pohdittu muuallakin;

Esimerkiksi joku kertoo palstallaan, että ensimmäiset sähköautot rakennettiin 1830 luvulla heti sähkömoottorin keksimisen jälkeen.

Jätä kommentti

*