korvaako ratikka (sähkö)auton?

Valveutunut kansalainen säästää luontoa ja vähentää ns. hiilijalanjälkijään.

Kuinka se tapahtuu? Oppaita on julkaistu, joten maallikon neuvoja ei tarvita. Itse olen lopettanut kiinalaisten ja yhdysvaltalaisten tuotteiden ostamisen – he kun kaasuttavat ilmaa ilmeisesti eniten. Kun ostot vähenevät, tuotanto vähenee, ja päästöt vähenevät. Kuten havaitsitte äskettäisistä uutisista, luomutuotanto kuormittaa luontoa tehoviljelyä enemmän. En erityisemmin ole suosinut luomuakaan.

Sähköautot taitavat olla yhdysvaltalaisia, jos oikein silmäilin myynnissä olevia pelejä? Venäjä on myös sulkulistallani, mutta ilmeisesti välillisesti käytän heidän tuotteitaan, koska kaiketi joukkoliikenne käyttää sikäläistä runsasrikkistä polttoainetta ja ilmeisesti ostamme sieltä myös sähköä ja ydinvoimaloita (Kouvola taitaa tuoda maasta myös kaasua?)? Pitäisi päästä näistä eroon.

No, entäpä tuo auto?

Aikoinaan lyijy oli polttoaineen ongelma-aine.

Pienempioktaaniset polttoainemoottorit ja katalysaattori puhdistivat ilmaa. Kuinka tuo biopolttoaine ja sähkömoottori parantanevat lukuja? Moottoritiet ja tieverkko yleensä on kallis. Tie on mökille oltava ja kadut tasaiset, mutta tarvitaanko niitä lisää, jos rautatie ja joukkoliikenne kiskoilla kehittyvät entistä ehommiksi?

juna

Kerrotaan, että 1950-luvulla kaikki tahtoivat rautatien pitäjäänsä, mutta öljyteollisuuden masinoimat autot valtasivat pian ajatusmaailman suosikin aseman, joten kasvihuonekaasuista pääsi kehkeytymään suoranainen ongelma, etten sanoisi, vitsaus.

Saattaapa se kaupunkilainen nykyihminen, ja varsinkin tulevat jälkipolvet, keksiä juna- ja raitiovaunuliikenteen hyödyt uudelleen ja jatkaa siitä, mihin esivanhempamme 1950-luvulla jäivät, ja ihmiset 1900-luvun alussa, kun he kehittelivät auton sähkövoimalla toimivaksi. Ehkä.

Kalliita ovat nuo junavaunut ja ratikkaradat – suhteellistahan se on tietenkin, ja käyttäjämäärä ratkaisee yksikkökustannuksen. Kannattaa kehitellä ajatusta.

Teemakuvani viittaa 1985 mielipiteeseeni Savon Metro 2000, missä ehdotin paikallisen junaliikenteen aloittamista Suonenjoki – Kuopio – Iisalmi – Nilsiä -radoilla. Tuo hanke – tai silloinen kalusto on ehtinyt ruostua. (vaihdettu kuva 13.12. 12.30)

postauksia aiheesta

Kakkosauto – julkinen kyyti kehittyy

ja

Sähkö- vai bio-Auto voittaa?

aiheeseen

https://blogit.savonsanomat.fi/rauhallista-odotusta/savon-metro-2023/

Jätä kommentti

*