lehtiviikko – mainosuutiset

Onko mainos uutinen – tai uutinen mainos?

Savon Sanomat on esitellyt joukon 1900-luvun vanhoja mainoksia. Mainosten tarkoitus on suostutella ostamaan – osa mainoksista välittää myös tietoa uutuuksista. Kulutamme toinen toisemme työtä – osa tästä työstä toki tehdään muualla kuin Suomessa, mutta silti. Entisaikaan säästäminen ja omavaraisuus olivat elämän perusta.  Nykyisin säästää tutkimalla tarjoukset – kun tuote on sama.

Hyvä uutinen

on tärkeä. Päivän polttavimmat uutiset tahtovat kyllä olla huonoja. Vetovoimaisin on kielteisyys vaikka mainonnan on luotava positiivinen ilmapiiri – enimmäkseen.

Nopea vaikutus

Jo ennen valeuutisia pohtivaa aikaa opettelin lukemaan sanomalehdestä vain asiat – mainokset jätin tyystin huomiota vaille. Tämä taktiikka nopeuttaa lehden silmäilyä aamukahvilla ja varsinkin aamuisin linja-autossa.

Netissä surfaillessani valitettavasti eräillä sivustoilla on aggressiivisia mainoksia, mitkä hyppivät suorastaan silmille. Ne on ruksattava pois, toiset vaativat useamman klikkauksen. Vältän turhaa mainoksen avaamista kun se kuulemma maksaa mainostajalle – kun en ole ostamassa mitään.

Etsintä

Huvittava ongelma tuosta putkinäöstä tai mainosten häivyttämisestä kerran kehkeytyi. Lehdestä tuli löytää tiettynä päivänä eräs ilmoitus (eräänlainen kuulutus). Kävin lehden läpi kolme kertaa. Viimeisellä kerralla peräti viivoittimen kanssa rivi riviltä – ja löytyihän se, kuten pitikin.

Mainosten ohella toiselle lukukerralle jäävät niin ikään nimimerkillä olevat jutut ja pikkukirjoitukset. Lukuhetki työmatkalla on ilmeisesti vaikuttanut näihin tapoihini. Auto tärisee ja pienet jutut on hankala lukea talvisessa hämärässä jne. lehdet ja vastaavat tosin jopa suosivat nimetöntä tai nimimerkillä pohdiskelua uutisissaan – kuulemma sitoutuminen on juttuihin syvällisempää kun kommentoimme – onhan tämä myös osallistumista yhteiskuntaan.

Loppupelit

Medialukutaito edellyttää myös sitä, että osaa jättää huomiotta myös lehden mielipidevaikuttamisen – nämähän ovat pääkirjoitus ja eräät artikkelit – jos kohta – vierailevat tahot tuovat juttuihin monipuolisuutta – kuten eduskunnasta kirjoittelevat tai lehden vieraat. Tottahan on myös se, että kutsutut mitä ilmeisemmin edustavat myös lehden linjaa – näin ainakin sopii olettaa.

Sanomalehtiviikko

Taitaa olla suunnattu koululaisille, että tottuvat tietotaloihin? Luettiin sitä lehtiä jo koulussa minunkin aikanani, joten hyvä se on harrastaa asiaa nykyisinkin. Lukemalla se tieto karttuu – lukutaitokin mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän on uutta aisaa näköpiirissä.


Aiempia postauksia

Valetta vai Luotettavaa uutisointia

Aiemmin postasin

Hyvä ratkaisu on yksinkertainen. Kun korkea rekka juuttui tunneliaukkoon, pikkupoika keksi ratkaisun – renkaista voisi laskea ilmaa. Pohdin Internetin alkuaikoina sitä, miten netissä tarjolla olevan tiedon luotettavuus voitaisiin taata – käyttäjähän ei sitä voi oikeastaan todeta mistään? Päättelin, että tiedolle ja sivustolle on määriteltävä luotettavuusarvo.

Maailman vanhin ammatti

Maailman vanhin ammatti?

 

(jos linkki ei avaudu – elokuun 2017 postaus)

Kommentit

Kommentointi on suljettu.