Mitä kuuluu Kuopion Torille 2

Torikauppaa pitäisi kehittää – noita kojuja.

Tekniikka on pysynyt torikauppiailla samana vuosikymmeniä. Toripöydät ovat samat ja kauppiaitten teltat. Kehitystä ei juurikaan ole ollut kun silmäilee Torin porraskäytävien seinustoihin liimailtuja vanhoja kuvia torilta. MIKSI? Kukaan ei ole vaatinut uudistuksia.

Vanhastaan Vihanneskauppiaat jne. kokoavat kojunsa putkikehikon ja vetävät telttakankaan sen ylle – yleensä joka aamu. He kuskaavat tuotteet autossa. Vihanneskauppiailla Kylmälaitteita on siirtoautoissa, mutta vähän kojuissa. Lisäksi kauppias tuo teltan paikallaan pitävät painot – telttahan on purje mikä lähtee ilman kiinnitystä myrskytuulen mukaan … pitkiä ja raskaita putkia ja painava pressu telttana … ja myytävät tuotteet lisäpainona … Hyvin he tuosta suoriutuvat.

 

Pohdintaa

Torikärryssä entisajan kauppias toi tavaransa ja se oli myyntitiski samalla. Illalla hän vei kärrynsä pois (Pikku-Pietarin piha -elokuvassa). Tämä oli esittämäni moduuli. Katto puuttui.

Toisinaan Torilla poikkeaa joku kiertolainen, jonka teltta on pienessä paketissa –  haitarimallinen ja kootaan yhdestä elementistä. Myyntitiski on samassa salkussa. Miksi tapa ei ole yleistynyt? Kukaan ei ole vaatinut.

Kauppiaat tuovat tavarat autolla rullakoissa tai vastaavissa häkeissä JA asettelevat tuotteensa käsin telttaansa – sen myyntipöydille tai rekkeihin (tekstiilit) jne. HANKALAA! aikaa vievää. Miksi ei ole suoraan autoon mahtuvia elementtejä enemmän?

Telttaelementtejä näyttää joku yhdistelevän päikseen … tulee 2 x 1 telttaa

 

Kehitetäänpä autoon siirrettävät elementit

KULJETUS-VARASTOINTI-MYYNTIPÖYTÄ:

  • kuljetettava pöytä voisi olla rullakkoon perustuva elementti
  • pöytäelementtiin olisi aputaso ja kuljetuspakkauksia
  • katos olisi kevytrakenteinen ja helposti koottava ja pieneen alaan mahtuva
  • vesipöntöt pitävät rakenteen paikoillaan …
  • mikä rakenne kestää tuulen, tuiskun, helteen, sateet … kuljetukset … vuosikymmeniä?

Ratkaisu: sellainen teltta ja pöydät, mitkä kulkevat mukana … ne entisajan torikärryt … ja kauppiaalla on jo rahtiajoneuvo … ettäkö jotain uutta vielä sen lisäksi … ?

KEHITYSKILPAILU KÄYNTIIN – TELTANTEKIJÄT INNOVOIMAAN jotta torin voi tyhjentää kaupan päätyttyä ja täyttää aamuisin suht sukkelaan …

  • Aurinkovoimapanelit kattona – halpaa sähköä
  • lämmitin pakkasella
  • jäähdytin helteellä
  • tuulensuoja myrskyllä jne. JOTAIN UUTTA myös asiakkaalle
  • lämpöeristettä lattiaan / pehmikettä seisontatyöläiselle
  • hygieniaa myyntitiskeihin … myyjille …

Kommentit

  • plokkariukki

    Muistan Kuopion torin lähes 40 vuoden takaa, jolloin se oli paikka joka piti ikävästi aina kiertää singahdellessani Tulliportinkadun ja Vuorikadun kulmassa olleelta työpaikaltani työkohteisiin ympäri kaupunkia eri kouluille. Olin koulujen av-huoltomies. Torilla kävijät täyttivät parkkitilat ja suojatiet hitaasti kiiruhtaen ja ällistellessään kukapahan mitäkin, joskus he raivostuttivat. Nykyään ajelen Kuopiossa käydessäni autokoslani Toriparkkiin ja kiipeän torille ilman kiirettä ällistellen kaikessa rauhassa – milloin mitäkin.

    • Eino J. Pennanen

      Kiitos muisteloista!
      Omatkin muisteloni ovat 40 vuoden takaa, varhaisimmat yli 50. Liikennejärjestelyt olivat aikoinaan mitä olivat. Liikennevaloista ensimmäinen asennettiin vasta 1970-luvun alussa Asemakadun ja Puijonkadun risteykseen – muistan tapauksen kun oli aina kiire autolle ja valoissa pysähtyminen jätti kyydistä.

      Tori on pysynyt paljolti samana, ihmiset vaihtuvat. Uutta rakennetaan aika-ajoin. Muistan myös lapsuudestani Siskotyttöpatsaan puoleisella nurkalla olleen lehtikojun ja myyjämummon. Tuollainen siirrettävä koju olisi paikallaan nykisinkin. Ehkäpä siinä voitaisiin myydä myös e-tuotteita, pelejä sun muuta, olla näyttöruutu ja muutakin mukavaa.

Jätä kommentti

*