Mitä kuuluu Kuopion Torille 2

Torikauppaa pitäisi kehittää – noita kojuja.

Tekniikka on pysynyt torikauppiailla samana vuosikymmeniä. Toripöydät ovat samat ja kauppiaitten teltat. Kehitystä ei juurikaan ole ollut kun silmäilee Torin porraskäytävien seinustoihin liimailtuja vanhoja kuvia torilta. MIKSI? Kukaan ei ole vaatinut uudistuksia.

Vanhastaan Vihanneskauppiaat jne. kokoavat kojunsa putkikehikon ja vetävät telttakankaan sen ylle – yleensä joka aamu. He kuskaavat tuotteet autossa. Vihanneskauppiailla Kylmälaitteita on siirtoautoissa, mutta vähän kojuissa. Lisäksi kauppias tuo teltan paikallaan pitävät painot – telttahan on purje mikä lähtee ilman kiinnitystä myrskytuulen mukaan … pitkiä ja raskaita putkia ja painava pressu telttana … ja myytävät tuotteet lisäpainona … Hyvin he tuosta suoriutuvat.

 

Pohdintaa

Torikärryssä entisajan kauppias toi tavaransa ja se oli myyntitiski samalla. Illalla hän vei kärrynsä pois (Pikku-Pietarin piha -elokuvassa). Tämä oli esittämäni moduuli. Katto puuttui.

Toisinaan Torilla poikkeaa joku kiertolainen, jonka teltta on pienessä paketissa –  haitarimallinen ja kootaan yhdestä elementistä. Myyntitiski on samassa salkussa. Miksi tapa ei ole yleistynyt? Kukaan ei ole vaatinut.

Kauppiaat tuovat tavarat autolla rullakoissa tai vastaavissa häkeissä JA asettelevat tuotteensa käsin telttaansa – sen myyntipöydille tai rekkeihin (tekstiilit) jne. HANKALAA! aikaa vievää. Miksi ei ole suoraan autoon mahtuvia elementtejä enemmän?

Telttaelementtejä näyttää joku yhdistelevän päikseen … tulee 2 x 1 telttaa

 

Kehitetäänpä autoon siirrettävät elementit

KULJETUS-VARASTOINTI-MYYNTIPÖYTÄ:

  • kuljetettava pöytä voisi olla rullakkoon perustuva elementti
  • pöytäelementtiin olisi aputaso ja kuljetuspakkauksia
  • katos olisi kevytrakenteinen ja helposti koottava ja pieneen alaan mahtuva
  • vesipöntöt pitävät rakenteen paikoillaan …
  • mikä rakenne kestää tuulen, tuiskun, helteen, sateet … kuljetukset … vuosikymmeniä?

Ratkaisu: sellainen teltta ja pöydät, mitkä kulkevat mukana … ne entisajan torikärryt … ja kauppiaalla on jo rahtiajoneuvo … ettäkö jotain uutta vielä sen lisäksi … ?

KEHITYSKILPAILU KÄYNTIIN – TELTANTEKIJÄT INNOVOIMAAN jotta torin voi tyhjentää kaupan päätyttyä ja täyttää aamuisin suht sukkelaan …

  • Aurinkovoimapanelit kattona – halpaa sähköä
  • lämmitin pakkasella
  • jäähdytin helteellä
  • tuulensuoja myrskyllä jne. JOTAIN UUTTA myös asiakkaalle
  • lämpöeristettä lattiaan / pehmikettä seisontatyöläiselle
  • hygieniaa myyntitiskeihin … myyjille …

Kommentit

  • plokkariukki

    Muistan Kuopion torin lähes 40 vuoden takaa, jolloin se oli paikka joka piti ikävästi aina kiertää singahdellessani Tulliportinkadun ja Vuorikadun kulmassa olleelta työpaikaltani työkohteisiin ympäri kaupunkia eri kouluille. Olin koulujen av-huoltomies. Torilla kävijät täyttivät parkkitilat ja suojatiet hitaasti kiiruhtaen ja ällistellessään kukapahan mitäkin, joskus he raivostuttivat. Nykyään ajelen Kuopiossa käydessäni autokoslani Toriparkkiin ja kiipeän torille ilman kiirettä ällistellen kaikessa rauhassa – milloin mitäkin.

    • Eino J. Pennanen

      Kiitos muisteloista!
      Omatkin muisteloni ovat 40 vuoden takaa, varhaisimmat yli 50. Liikennejärjestelyt olivat aikoinaan mitä olivat. Liikennevaloista ensimmäinen asennettiin vasta 1970-luvun alussa Asemakadun ja Puijonkadun risteykseen – muistan tapauksen kun oli aina kiire autolle ja valoissa pysähtyminen jätti kyydistä.

      Tori on pysynyt paljolti samana, ihmiset vaihtuvat. Uutta rakennetaan aika-ajoin. Muistan myös lapsuudestani Siskotyttöpatsaan puoleisella nurkalla olleen lehtikojun ja myyjämummon. Tuollainen siirrettävä koju olisi paikallaan nykisinkin. Ehkäpä siinä voitaisiin myydä myös e-tuotteita, pelejä sun muuta, olla näyttöruutu ja muutakin mukavaa.

  • Arja Hakala

    Kuopion Kauppatorilla…

    Millaisia ovat elintarvikkeiksi luokiteltavat mansikat, vadelmat ym. marjat liki +30 asteen auringossa avokojuissa?

    Kuulin “ostajilta”, että jollakin kojulla marjat olivat makeannäköisiä, mutta 100 metrin matkan tehtyään olivatkin “käyneitä”.
    Tuollainen on ikävä yllätys ostajalle.

    Entä kalakukot?

    • Eino J. Pennanen

      Kiitos kommentista: Hyvä ja ajankohtainen kysymys – marjojen tuoreus.

      Ostin torilta mansikoita aamutuimaan, hyviä olivat. Eri lajikkeitakin olen maistellut ja niissä on kyllä eroja.

      Lämpimän tuotteille tuottama huoli on varmasti ainakin kysymyksenä oikeutettu. Kalan myynti siirtyi Torilta aikanaan Kalahalliin ja kylmätiskiin. Olen niinikään kuullut, ja aamukahvireissuilla nähnytkin, että torikauppiailla on jäähdytetyt nk. kylmäautot välivarastointiin, joten uskoisin tuoteketjun myös Torilla olevan turvallisen – mutta kannattaa kysyä kauppiailta itseltään.
      Sinänsä mansikka mehustuu varsin pian, esimerkiksi marketeissa(kin) muovirasioissa pohjimmaiset, joten kannattanee ostaa säilöntään marjat aamuisin, jos niitä enää heinäkuun loppupuolella on satokauden varhaistuttua saatavilla.

      (maallikon ajatuksia)

  • Eino J. Pennanen

    Niin, nuo kalakukot.

    Kalakukko jäi jotenkin eu:n hampaisiin, ja sen myyntiaikaa kaiketi aiottiin rustata. ? että olisiko ollut “tuore” vain päivän?

    Ostin kalakukon suoraan leipomolta ja se käärittiin “hautumaan” johonkin omaan kääreeseensä, (muu kuin tinapaperi tai voipaperi), jotta se olisi seuraavan aamun kokouksessani tekeytynyt. Hyvin se huoneenlämmössä tekeytyi …

    Entisajan matkaeväänä kalakukko kestää mitä ihmeellisimpiä käsittelytapoja, näin kerrotaan. Kaiketi Torilla myytävät kalakukot kuitenkin ovat myyntipisteissään kylmäsäilytettyjä, mutta silti, uunistaoton jälkeisesti tekeytyen – jäähtyen – ne kestänevät marjoja paremmin jälkilämpöäkin? hetken?

    (maallikon pohdintoja) Ilmeisesti Torin kukot ovat niitä aamulla uunista otettuja (tai edellisiltana)?

Jätä kommentti

*