Rappurallin pinta on joskus jäässä. Ja päällystetty pihatie – asvaltti tai kiveys. Liukas pinta vie nopeasti mennessään. Lehdestä voi sitten lukea, kuinka kävi. Onneksi jokainen liukastuminen ei kuitenkaan päädy tilastoihin onnettomuutena, mutta varovainen on oltava. Hallaöinä jopa omilla rappusillaan on vaara liukastua. Kuinka huoltoyhtiö on ehtinyt poistaa liukkautta, ja ehtiikö lainkaan heti aamutuimaan.
Musta jää on jokaisen tuntema ohuen ohut jääkerros tienpinnalla. Läpikuultavuus on antanut tuon nimen, musta jää, koska jään alta näkyy tumman asvaltti. Tiedetään, että musta jää on uutuuttaan ja tasaisuuttaan erittäin liukasta.
Silmäilin netistä, että järvellä teräsjäätä on oltava 5 – 10 cm, jotta se kantaa kävelijän. Ymmärtääkseni tämä jäätyyppi on sitkeää, eli että se hieman taipuu ennen murtumistaan, mutta lohkeilee sen jälkeen kuten jää yleensäkin. Niin, myös heikot jäät yllättävät – tai jäälle uskaltautuu ennen aikojaan. Näistäkin tapauksista saa lukea lehdestä ja tilastoista. Harkitsevaisuutta siis tarvitaan – viisautta.
Ja sitten: ensilumi yllätti autoilijat. Niinhän se tapaa käydä, tai ainakin on suosittu otsikko lehdissä kun peltiä teillä rytisee. Iljanteita syntyy ajoradoille.
Kumpiko on liukkaampaa, musta jää vai iljanne?