Nysse ja Vilikku

Hoksasin risteyksessä torin laidalla, että kuopiolaisen paikallisliikenteen auton olisi oltava savolaisittain nimeltään Vilikku. Muistelin, että aikoinaan tamperelainen sanonta oli linja-auton lähestyessä, että nyt se tulee, eli sikäläisittäin kaiketi siis nysse tulee. Sanonta siirtyi tarkoittamaan paikallisliikenteen autoja. Tiedä sitten, kuinka Kuopiossa paikallisliikenteen nimeksi valikoitui tuo Vilkku, mutta vilikkuhan sen olisi tullut olla.

Kumpikin nimi, nysse ja vilikku, sekä vilkku, ovat myös muussa käytössä, joten tuokaan ei nimivalintaa olisi kaiketi haitannut. Nimisuojista en osaa silti sanoa. Iskevähän se tuo vilkkukin sinänsä on, mutta juolahtipa mieleeni.

Paikallisliikenteestä liitän pätkän aiempaa kirjoitustani.

Kuopioon visioidaan lähijunia

Aamukahvi maistui erittäin hyvälle, kun avasin 2016 eräänä aamuna Savon Sanomien ensimmäisen aukeaman:

Lähijunaliikennettä suunnitellaan Kuopion seudulle, toimittajana Jukka Patrakka. Pohdiskelin aihetta ensimmäisen kerran 1985 vuoden päättyessä.

Mielipiteeni otsikko oli Savon Metro 2000. (Arvelin tuolloin toiveikkaana, että paikallisjunaliikenne saataisiin käyntiin 15 vuoden kuluessa). Helsingistä lainattu paikallisjuna liikenneöikin erään kerran Siili tekee kauppaa -tapahtumaan. Matkustin silloin ensimmäisen kerran Kuopio – Siilinjärvi -välin junalla. Tätä aiemmin olin lähtenyt pohjoiseen Siilinjärveltä tai etelään Kuopiosta.

 

Aikoinaan pohdiskelemani nuoli-junat ovat jo käytössä (Pendoliinot), mutta ”metro” on antanut odottaa. Meillä Kuopiossa ”metro” olisi pelkästään maanpäälinen – kuten metron määritelmässä on; se voi olla sekä maan alla että -päällä kulkevaa raideliikennettä.

Päivälehden jutussa olevat lättähatut tai pääkaupunkiseudun lähijunat soveltuvat hankkeeseen erinomaisesti – erillisiä metrojunia ei tarvita.

  • Kirjoituksessani 1985 ITÄKESKUS olisi ollut Nilsiässä, (on nykyisin jo Kuopion osa)
  • POHJOISKESKUS Lapinlahden – Iisalmen tienoilla
  • ja LÄNSIKESKUS Suonenjoella.
  • Paikallisjuna – metro – koukkaisi myös Toivalassa lentoasemalla (lisäraiteen paikka).
  • Paikallisliikenne edellyttäisi syöttöliikennettä metron suurimmille asemille, jonne autot jätetään tai jonne linja-autot tuovat syöttölinjan matkustajat.
  • Tällöin Kuopion toriparkkikin olisi tavallaan ollut tarpeeton – tai olisi voinut olla nykyistä pienempi, kun yksityisautoja ei välttämättä tarvittaisi kaupungilla (ruutukaava-alue) kun matkustetaan metrolla.

Jätä kommentti

*