pappi-raskinit saartoon seurakunnissa …

Suomalaisuuslinja voitti arkkipiispan vaalissa, jos näin voi sanoa. Uutisen mukaan ruotsalaishenkinen ehdokas siirtyy oppeineen Turun yliopistoon. Kansakoulun suomalaistamistehtävä jäi 1920-luvulla alkaneena kesken.

Saamelaiset ja ruotsalaiskieliset alueet tulisi kotoutuskouluttaa vaikkapa 2030 mennessä suomalaisiksi – kieli on opittavissa. Tämän jälkeen esim. virasto- ja sote-palvelut tarjotaan Suomessa vain suomenkielisinä – saadaan hallinnon säästöjä.

Tapaamani saamelaiset hallitsivat suomenkielen kattavasti, joten ummikko-ruotsalaisten kotouttamiseen tulisi osoittaa varoja ja projekti. Ilmainen keskiasteen koulutus tulee halvemmaksi kun kaikille koulutus on samalla kielellä.

 

Oikeastaan suomalaisten tulisi poistaa viimeinkin – 100 v itsenäisenä – katukuvasta kaikki entisiin isäntämaihin viittaavat tuontikulttuurin elementit, kuten esimerkiksi hallintorakennukset ja erityisesti lääni- ja kuntahallintopaikkoina toimineet kirkot – luterilaiset ja kummankin katolilaisuuden.

Vapautuvat rakennuspaikat voisi antaa esimerkiksi asuntokäyttöön. Ruotsalaisten Viapori – Suomenlinna – on näistä keskeisimmällä rantatonttipaikalla, jos kohta moni kirkkokin on korkeimmalla kylän mäellä ja keskellä kylää. Uskonto on yksityisasia ja kotien piirissä toimivaa – julkista näkyvyyttä häivytetään kaikilla aloilla ja sekularismia, kirkon eroa valtiosta, on kaikessa edistettävä.

 

 

Jo pitempään on jutunjuurena ollut tuo pakolaisten ”piilottelu” – näin ilmeisesti kävi kun maahanmuutto oli hallitsematonta –  että rekisteröitymättömiäkin tulijoita Suomessa on.

Ev.lut. kirkon rooli alkoi ihmetyttää ns. kirkkoturvana, missä käännytettyjä pakolaisia kirkoissa, jos ei nyt kätketä, niin majoitetaan. Ihmeellistä?

 

Kunnon seurakuntalainen ei tähän pakolaisviranomaisten ja poliisin palautustoiminnan ketjuun seurakunnassaan osallistu – eihän. SS kertoo 17.3.2018 uutiset -sivullaan, että , että kirkkohallituksesta kerrotaan epämuodollisen menettelyn olevan seurakuntaneuvoston päätös?

 

Aikoinaan körttipitäjässä järjestettiin runsaasti seuroja – illanistujaisia tai merkkipäivän vastaanottoja ruokapitoina, joita juhlistettiin uskonnollisella hartaushetkellä, seuroilla. Näihin tilaisuuksiin kutsuttiin rovasti ja mökkiläisten juhliin sai kelvata kappalainenkin.

Oikea pappi siis valittiin ja kutsuttiin arvopohjan mukaisesti. Postaukseni otsikko viittaa tähän valikoitumistapaan.

 

Nähdäkseni osa seurakuntalaisista tulee syrjimään niitä kirkonmiehiä (naisiakin), jotka ovat mukana puheena olevassa pakolaisten kirkkoturvahankkeessa – ei osallistu heidän johdollaan toimitettuihin  kirkonmeinikeihin, ei kutsu kyseistä pappia ristiäisiin tai syntymäpäiville, rippi- tai vihkipapiksi. Varmasti nämä neuvosmiehet ja ”kirkkoväärtit” kokevat saman kohtelun lähipiirissään?

 

 

Aikoinaan esimerkiksi körttiläiset toimivat maallikkojohtajansa Ukko-Paavon ja hänen valtuuttamiensa voimin. Ilmeisesti nyt on jälleen otollinen aika maallikkotoiminnalle.

Eräät uskonsuuntaukset ovat pohjoisessa ymmärtääkseni jo ryhtyneet itse jakamaan myös Herran ehtoollisen – siis ilman pappeja. Uskonto on liian vaikea, jos siihen tarvitaan vuosien opiskelu ja virkamies opastamaan toimintaa! Pappisviroissa voidaan säästää kun maallikot hoitavat uskontotehtäviä seurakunnassa ja kotona itse.

otetaanpa seurakunnat maallikkojen haltuun ja lopetetaan tuo pakolaisten hyysääminen – väestön liikakasvun ongelmat eivät suomalaisvoimin maailmalla oikene.

Kunkin valtion ja uskontokunnan on itse asiat ratkaistava. Aseet kun puhuvat, yleensä väkeä maassa vähenee, tilapäisesti, mutta osa antaa myös tyhmyyttään tilaa toiselle uskontokunnalle tai heimolle – lähetystyöllekin olisi tilaa – pappeja voisi lähettää paikanpäälle rauhantyöhön Rooman kirkon tapaisin mahtikäskyin. Tämä olisi oikea signaali maailmalle välitettäväksi.

 


No, kun pakolaista kohdellaan hyvin, hänet kotoutetaan Suomen ystävänä.