Savon Metro 2023

Mukavia uutisia jälleen! Kuopioon visioidaan lähijunia

Aamukahvi maistui erittäin hyvälle, kun avasin Savon Sanomien ensimmäisen aukeaman:

Lähijunaliikennettä suunnitellaan Kuopion seudulle, toimittajana Jukka Patrakka. Pohdiskelin aihetta ensimmäisen kerran 1985 vuoden päättyessä.

Mielipiteeni otsikko oli Savon Metro 2000. (Arvelin tuolloin toiveikkaana, että paikallisjunaliikenne saataisiin käyntiin 15 vuoden kuluessa). Helsingistä lainattu paikallisjuna liikenneöikin erään kerran Siili tekee kauppaa -tapahtumaan. Matkustin silloin ensimmäisen kerran Kuopio – Siilinjärvi -välin junalla. Tätä aiemmin olin lähtenyt pohjoiseen Siilinjärveltä tai etelään Kuopiosta.

Aikoinaan pohdiskelemani nuoli-junat ovat jo käytössä (Pendoliinot), mutta ”metro” on antanut odottaa. Meillä Kuopiossa ”metro” olisi pelkästään maanpäälinen – kuten metron määritelmässä on; se voi olla sekä maan alla että -päällä kulkevaa raideliikennettä.

Päivälehden jutussa olevat lättähatut tai pääkaupunkiseudun lähijunat soveltuvat hankkeeseen erinomaisesti – erillisiä metrojunia ei tarvita.

  • Kirjoituksessani ITÄKESKUS olisi ollut Nilsiässä, (on nykyisin jo Kuopion osa)
  • POHJOISKESKUS Lapinlahden – Iisalmen tienoilla
  • ja LÄNSIKESKUS Suonenjoella.
  • Paikallisjuna – metro – koukkaisi myös Toivalassa lentoasemalla (lisäraiteen paikka).
  • Paikallisliikenne edellyttäisi syöttöliikennettä metron suurimmille asemille, jonne autot jätetään tai jonne linja-autot tuovat syöttölinjan matkustajat.
  • Tällöin Kuopion toriparkkikin olisi tavallaan ollut tarpeeton – tai olisi voinut olla nykyistä pienempi, kun yksityisautoja ei välttämättä tarvittaisi kaupungilla (ruutukaava-alue) kun matkustetaan metrolla.


Seutulippu valtakunnallisena metrolippuna

Ajattelin joskus lisää: että junissa, linja-autoissa jne. tulisi voida liikkua samalla seutulipulla. (Waltti-kortti on tullut kuvioihin tuon jälkeen – ja sopii myös maksuvälineeksi).

1990-luvun alkupuolella olin aktivistina käynnistämässä (myötävaikuttamassa) seutulipun käyttöönottoon Kuopion seudulla. Kun Turun seudulla hanketta ei saatu käyntiin, ehdotin tapaamilleni liikennesuunnittelijoille, että ministeriön turkulaisille varaama kokeilumääräraha anottaisiin siirrettäväksi tänne meille Kuopioon.

Seutulippu on nyt ollut käytössä Kuopion seudulla jo lähes 25 vuotta. Erikoista oli havaita pari vuotta sitten, että se ei käynyt aikatauluhuomautuksen mukaan maksuvälineenä eräillä vuoroilla, muistaakseni esim. Kuopiosta Iisalmeen. Kysymättä on: minkä vuoksi?


Kirjoitin mielipiteissäni myös ”perheen kakkosautomallista”.

Tämä tarkoittaisi sitä, että ostamalla osakkeen tai osuuden (kuten aikoinaan puhelinyhdistyksestä) voisi saada bussiliikennettä paremmat palvelut iltaisin ja viikonloppuisin TAI muille perheenjäsenille esim. työmatkalla.

Palvelu muistuttaisi (kimppa) taksin yhdistämistä vakiovuorojen yhteyteen ja aikataulujen ulkopuolisina aikoina ”Savon Metro” yhtiön palveluihin. Perhe tulisi toimeen yhdellä autolla kun kakkos- ja kolmosauton palvelut saisi koko maan kattavasta metroyhtiöstä samalla seutulipulla matkustaen (Kenties kakkosautokortti ja kaukojunakorttiominaisuudet olisivat toisistaan erillään, mutta ne voitaisiin linkittää samaan ”jäsenkorttiin”).

Toiveita meille

Vuoteen 2030 on lähes sama aika kuin vuodesta 1985 oli vuoteen 2000. JOS tuumasta ei panna toimeen, aika kuluu sukkelaan – nythän vuodesta 2000 on jo sama aika kuin siihen vuodesta 1985, eikä ehdottamani ”metro ole edennyt”. TAI ON, sillä nythän aiheesta jo oli piirroksia päivälehden sivulla!

Eräs kahvilatuttuni ehdotti 1985 vuoden tienoilla, kun keskustelimme metrojutustani, että Kuopion rautatieasemalta voisi rakentaa hissijunan Puijolle – mikä sen nimi olisikaan? on tekninen juttu ja siitä on kirjoitettu paikallislehteen myös mielipiteitä. Hän oli asustanut ja työskennellyt Amerikoissa ja Japanissakin, sekä nähnyt maailmaa – eli matkustanut kyseisellä vekottimella. No, tämän ehtisi sitten myöhemminkin – kenties parempi kuitenkin olisi pistoraide Puijon monttuun ja hissi Puijolle, jotta maisema säilyy ”ehyen” näköisenä …

Niin, Kuopio-hallihan jo on metron varrella … yliopisto … ja monet muutkin tärkeät kohteet … Rättimäen pysäkiltä tarvittaisiin vain liukuportaat KYS:lle … ja homma toimisi  …. ja metrotunneli rautatiesasemalta toriparkkiin … ja sieltä Haapaniemelle ja Siikalahden raiteille ja ympyräliikennekin olisi jo valmis palvelumuoto …

Tärkeää on, että kovin valmiita suunnitelmia pidättäytyy esittämästä ja jättää suunnittelun ammattilaisille, niin asiat etenevät jouhevasti – näin uskotaan.

 


Linkki päivälehden sivuille: Kuopion lähijunaliikenteestä Savon Sanomissa 7.9.2016

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kuopioon-visioidaan-l%C3%A4hijunia-Ei-unelias-maaseutukaupunki/850473

Wikipedia: Metro on julkisen liikenteen ja kaupunkiraideliikenteen muoto, jossa perinteisen määritelmän mukaan sähköjunat kulkevat muusta rautatieverkosta erillään tiheällä vuorovälillä. Saman määritelmän mukaan metrorata on paitsi erotettu muusta rautatieverkosta, siinä ei ole tasoristeyksiä ja siitä merkittävä osa kulkee tunnelissa maan alla. Määritelmä ei ole kuitenkaan yksiselitteinen: eri puolilla maailmaa metroiksi nimitetyt järjestelmät voivat poiketa toisistaan merkittävästikin, ja toisaalta tekninen kehitys on kaventanut erottelua metro-, paikallisjuna– ja raitioliikennejärjestelmien välillä. Siten nykyisin metro voidaan määritellä myös raideliikennejärjestelmän rataverkon osaksi, jolla ei ole tasoristeyksiä ja joka on pääsääntöisesti rakennettu eritasoiseksi maanalaiseksi radaksi tai ilmaradaksi.[

kts tarkemmin (jos juttu pysyy muuttumattomana)  https://fi.wikipedia.org/wiki/Metro

Jätä kommentti

*